Efter lite påtryckningar från Tjonken här på forumet så tog jag mig i kragen och lägger nu ut en biltråd om mitt genomförda/pågående projekt.

Allt började när jag var 15 år och bläddrade i min fars biltidningar och hittade ett reportage om Porsche 944. Efter att ha läst detta så var jag fast. Vet inte vad som hände men något i mig sade: -"En sådan ska du ha sen!"
Åren gick och när jag var 18 år köpte jag en krockskadad röd 944 -84 från Stockholm som jag och min far lappade ihop. Min far har byggt Hot Rods hela sitt liv så kompetensen att få ihop bilen fanns.
Sen när jag väl skulle börja plugga valde jag att sälja den, detta eftersom CSN inte garanterar ekonomisk överlevnad

Men tomheten fanns kvar och våren 2007 började jag att se mig om efter en 944 igen. Tillslut hittade jag en 944 88:a i Göteborg som jag valde att åka ned och titta på. Utvändigt var den absolut inte i sitt bästa skick men invändigt var den väldigt fin. Den blev importerad till Sverige 2002 från Tyskland.
Efter lite prutande så tog vi i hand och affären var gjord. Precis innan jag skulle åka sade killen:
-"Just det.. Har en sak i garaget åt dig som du kan ta med. Behöver ju inte dem längre. Du får dem."
-ok? svarade jag lite undrande.
Killen går till garaget och rullar ut fyra stycken 18" Cup 3:or 265 x 35 x 18 bak (med slitna däck) och 245 x 18 x 35 fram (helt nya)
Tackar! sade jag med bibehållet lugn, monterade däcken och begav mig hem till Motala med ett väldigt stort leende på läpparna.
Det som var gjort med 944:an vid köpet, enligt serviceboken och den tidigare ägaren var, följande:
- Regelbunden service på auktoriserade verkstäder
- Sänkt 30 mm runt om.
- Nyinstallerat ljudsystem
Efter att ha gått igenom bilen efter köpet har följande gjorts:
- Nya ventilerade hålborrade EBC-skivor fram samt bromsbelägg
- 3" Remus-slutrör (underbart ljud)
- Ny lack både på bil och på fälgarna
- Nya bakdäck
- Ny front (turboversionen anpassad för 944 N/A)
- Framrutestreamer
- Nya kylarslangar (övre och under)
- Bytt kamrem och balansaxelrem samt alla spännhjul och löprullar
- Även bytt alla O-ringstätningar på alla spridarna
- Regelbundna olijebyten
Detta skall göras inom en snar framtid:
- 968 RS-vinge
- Cup-speglar
- Sidokjolar av något slag
- GTS-lampor
- Frontläpp
- ny ratt
- Byta koppling
Ja det var lite om min drömbil. Härligt att få dela med sig lite om sitt projekt