924 Turbo -79
Omsorgsfullt ombyggd av Nisse på AutoTrim i mitten av -80 talet.
Bilen fick då 944 bakskärmar insvetsade.
Strosek framskärmar i glasfiber med fusk gälar
Glasfiber front a´la 951
Glasfiberbakdel (konstig modell som jag inte sett förr)
Fuchs fälgar 16"
Numera har den även fått 944 S2 bakvinge från -91
Mao så ser den ut som en 944 S2 (utom bak stötfångaren, och fusk gälarna)
Jag bytte till mig bilen hösten - 2006 då den varit till salu tidigare i ett fungerande skick , men sedan hade en lyftare havererat och kamremmen gått av med vissa följdskkador.
Har haft samma ägare från 1991-2004
Bilen är riktigt fräsch och efter ett toppbyte och lite injustering så var det bara att ställa på den.
Körde en PCS Slalom och helgen efter så var det dags för en högfartsspikning och efterföljande kolvbyte.

Motorn är borrad till största Ö.D så jag hade världens flax när jag hade tre st. kolvar med ringar liggande!!

Satte ihop bilen och besiktade.

Fick på mina nya Toyo Proxes R888 225/50-16 lagom till nästa PCS slalom.
Har ett dämparkit till från en 944 Turbo (troligen ett TurboCup kit) som är ombyggt för att passa 924 spindlarna, som jag plockat på. Även en fast 27,5mm framkrängare. Bak har jag coilovers men de passar inte i nedre infästningen så jag har satt på M030 bakdämpare tills vidare.
Främre krängaren var lite pysslig att få dit eftersom att inget stämmer mellan 951 o 931.
Svarvade polyuretanbussningar till rambenen och flyttade länkarna från 931 krängaren. Inte en optimal lösning så den ska göras om.
Satte in Cobrastolarna från "Den gamle svarte", samt en Luissi ratt med rattdistans.
Växellådan är förvånansvärt bra med skrap bara på nedväxling till 2:an.
Mina planer:
ProSpark insprutning och tändning
944 intercooler
Cup chassie (förmodar jag)
Lexan bakruta
Lexan sidorutor
Plasthuv
Fasta lysen fram
Gemballa läpp
Momo mocca ratt
4-p bälten
Alu. bur (vikten)
Bakflyttat batteri
mm.
Takantennen är ett måste för Fredrikar, så den får sitta kvar...

Tanken är att bygga en lätt banmötes, slalombil med ca. 210 hkr.
Budget ca. 50 tkr inkl. R-däck o Insprutning o inköp