924 -78 "folkracern" min första porsche

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Ted wrote:Det sitter altså spacers på orginal, eller har jag fattat helt fel? kanske skulle löna sig att fixa nått till mina gamla VW fälgar då .... Najs länk där för att fixa banlicens tackar.
Inga spacers original på 924. Det är tidiga 944or (och alla 931) som har spacers original. Dock är det likadana hjullager och bärarmar på 924, 931 och tidigar 944 or så hjullagren håller för spacers även på 924or. :) Hoppas det klargjorde vad jag menade.

Varsågod för länken! :)

Edit: Se till att fixa rubriken nu också så att den matchar övriga trådar i denna del av forumet! :)

EDIT2: Såg nu att rubriken var fixad! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ted
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-08-22 00:38:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#17 Post by Ted »

haha grabbar jag e värsta nybörjaren på att skriva i forum :D så vänta er inga blixtarande snabba snärtiga svar och eftersom jag nästan är analfabet så får ni räkna med att stavningen inte e så vass alla gånger, jag tror att jag lyckades med att ändra namnet i tråden så den passar ämnet i alla fall. :P

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Välkommen Ted, härligt med en blivande banräv till! :d=:
Hmmm sant sant... t'nkte på vår cabbe som ju är 944 breddad och på den är det 6-7 cm men då har vi ju fälgar med ET 52,3 på den mot ET 10 på gamla 944or... så det är ju samma belastning på hjullagren iaf... :D (när jag har rätt har jag rätt och när jag har fel är det oftast rätt ändå på något vis... 8) )
Det är inte bara Karl B som är vass på att citera ser jag. :wink: :lol:

Ted, köp dig en uppsättning Telefonfäljar lacka dom mattsvarta och du är klar för banan. Kostar 1500-2000 kr.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#19 Post by Pehr Johnsson »

Fyrbult på 924:an Spånet!!! Telefoner passar inte!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#20 Post by Spånet »

Pehr Johnsson wrote:Fyrbult på 924:an Spånet!!! Telefoner passar inte!
8 menar du väl, räknade vi inte båda sidorna. :wink:

Åfan hade jag ingen aning om :oops:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Spånet wrote:Det är inte bara Karl B som är vass på att citera ser jag. :wink: :lol:
Jag förstår inte vad du menar? ;) (ändrade inlägget, tack för påpekandet!)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Fyrbult på 924:an Spånet!!! Telefoner passar inte!
Det finns fyrbult telefonfäljar. Inte så vanligt men jag har sett det. :) Vet inte om det är original eller någon kopia dock. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote:Fyrbult på 924:an Spånet!!! Telefoner passar inte!
Det finns fyrbult telefonfäljar. Inte så vanligt men jag har sett det. :) Vet inte om det är original eller någon kopia dock. :)
Där ser man.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Ted
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-08-22 00:38:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#24 Post by Ted »

Jag har varit ute och skruvat med poschen idag då det blivigt lite varmare ,+5 eller nått, det är inte jätte kul att greja i ett kallgarage när det går under noll :D

Jag blev ganska positivt överaskad när jag insåg att merparten av elen på bilen funkar som den ska . alla lampor runt bilen, inne belysningen fungerade men inte instrumetbelysningen men alla mätare fungerade som de skule även i konsolen. Det var inte så illa som det såg ut under huven då det visade sig som de värst skadade kablarna blivigt utbytta.

Det e nått skummt med kallstarten, den gick igång, fast det verkade som om den bara tände på tre sylindrar tills en början men efter en stund pumpande på gasen så gick den nästan av sig själv :P Innan nyår då det var änu mildare än idag gick den riktigt bra "nästan" (efter en stunds pumpande på gasen), på nyårsdagen gick den kass... -5 helt omöjlig att få att gå utan att den dog, jag upplevde aldrig att den gick på fler än tre cylindrar. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Snubben som hade bilen innan sa att han satt i en begagnad kallstartsventilen i porschen men den hade inte blivit bättre för det.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#25 Post by Pehr Johnsson »

Börja med rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift om dessa inte är nybytta.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Ted
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-08-22 00:38:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#26 Post by Ted »

Jag har satt ny tändkablar på den och stiften såg fina ut och gav en bra gnista, ska byta fördelarlock och rotorarm och kolla om det hjälper , tack för hjälpen.

Ska jag byta kondensator och brytare med eller går det fixa brytarlöst till den?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Traditioner

#27 Post by Pär Hylander »

Ted wrote: Beska visade sig vara ett egenhändigt kryddat brännvin som vi genast blev bjudna på innan vi skulle ut o kika på Porschen i garaget! (
Verkar som du varit i södra Halland, vi har besk som "nationaldryck" här. Det finns även ngt som kallas beska-rundor (en besk hos varje granne, illa om man har många grannar) som är tämligen berusningsgenererande. Besk kryddar man med malört, som helst ska vara egenhändigt skördad den dagen Barthelemeus har namnsdag

Appropå spacer så behöver du nog inte vara så orolig. Hjullagerna tåler en hel del på dessa vagnar och med spacer så blir faktiskt belastningsvektorerna bättre vid banåka, m a o håller lagerna bättre med lite lagom spacer vid banåka, än utan spacer.

På 924 tror jag dessutom viss framvagnsgeometri t o m blir mer kommunikativ då skrubbradien går från negativ till positiv med lagom med spacer (20-30 mm). Sen skickar du på lite vettiga vinklar oxo, kanske -3 grader camber.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Ted
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-08-22 00:38:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#28 Post by Ted »

Det var gott som tusingen att nubba på beska Pär, funderar på att införa samma traditioner hemma hos mig, jag fick recept o allt när vi gjorde affär på Porschen :D

Jag sitter och ska beställa delar till bilen men jag har ingen aning om vad bilens PCS-nummer är, hur får jag reda på det? eller räcker det med Porche 924 -78 ?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Karl Birgander »

PCS nummer är ditt medlemsnummer i Porsche Club Sverige, är du inte medlem än så har du inget sådant.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#30 Post by Pehr Johnsson »

Ted: Det borde räcka med med att du vet vad du har för bil, eventuellt kanske reg.nummer.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users