Om jag inte missminner mig så brukar det stå 299hk i blocketannonserna...
RMS-lagret sitter mellan motor och växellåda och 996:än led av att RMS-lagret fick för dålig smörjning vid hård körning och riskerade att skära ihop.
Dom flesta 996:or fick detta åtgärdat i samband med första kopplingsbytet. Tror att det var ett garantiärende när det begav sig.
Motorn fick av den anledning lite orättvist smeknamnet "glasmotorn"...
Dom flesta har som sagt fått lagret (och packningen) bytt och smörjningen åtgärdad, så sålänge det är gjort så är det bara att tuta och köra efter vad jag förstått.
Vad gäller lastutrymmet så har jag för mig att det är en aning grundare i en C4. Kan vara en synvilla, dock...
Nja, RMS (Rear Main Seal) är inget lager utan en vanlig packbox som sitter längst fram på vevaxeln, eller längst bak om man så vill... Innanför svänghjulet alltså. När den blir dålig så läcker det motorolja mellan motor och växellåda, när den har läckt ett tag är risken stor att det hamnar olja på kopplingslamellerna och då är det kört. Packningen är busenkel att byta själv. Man borrar ett 3mm hål i packningen, sedan skruvar in en plåtskruv i hålet och drar ut skruven och packningen med en polygrip. Smörj in den nya packningen med motorolja och knacka den på plats med hjälp av den gamla packningen. Det tog mig ca30min att göra själv. Tyvärr tar det ju en halv dag att först ta ner växellådan, svänghjul mm. Samt en halv dag till att få tillbaka alltihop igen.... Men det går att göra själv.
Förövrigt är 996:or roliga bilar med bra kvalitet och mycket körglädje (fast jag sålde ju min och köpte en 944:a istället för jag ville köra fortare på bana.... )
En del bilar har stående reservhjul och en del har liggande reservhjul vilket påverkar bagageutrymmet.
Mvh /Claes
Du tänker på det förvillande lika IMS-lagret som får en del 996-ägare att ligga sömnlösa på nätterna. Det kan få hela motorn att rasa utan förvarning. Sannolikheten för att det skall hända har stötts och blötts men den är nog ändå ganska liten, trots det blir det naturligtvis väldigt tråkigt för de få som drabbas.
IMS- lagret och RMS- packningen sitter bara 10cm från varandra och bör bytas samtidigt. IMS-lagret är dock betydligt dyrare och lite krångligare att byta. Men man klarar det själv med en schysst verktygslåda, några pallbockar samt en bra domkraft (att lyfta ner lådan med).
Mvh /Claes
Borken wrote:Imsfaran är väl lite överdriven? Vilken årsmodell var det? Det enkelradiga lagret är väl sämst.... fast det brukar ju rulla x antal mil ändå.
Det debatteras om det berodde på dålig smörjning eller om det var lagret som sådant som var underdimensionerat eller om det var plasttätningen på själva lagret som inte tålde olja...
Generellt verkar det vara bilar som gått lite och inte körts så hårt som drabbas värst. Högra varv ger mindre ryck i kedjan och mindre belastning på lagret...
Tror att det är bilar tillverkade fram till -01 som drabbades... Har som sagt för mig att det var garantiärende när det begav sig.
Bobo
Ps. Inser att min trovärdighet kanske inte är på topp efter RMS/IMS ihoplandningen, men ovanstående är vad jag har läst mig till under åren...
kollade snabbt, det verkar som det inte finns nån absolut sanning, men lagret som satt i mellan 2000-2005 är sämst. Det dubberadiga från tidiga årsmodeller håller hyfsat och det grövre enkelradiga som kom i och med 2006 verkar vara problemfritt (tur det, för man måste klyva motorn för att byta det).
Problemet är med ims är ju hyffsat ovanligt, men felfrekvensen är riktigt hög för att vara en så kritiskt del av motorn,(vi skulle inte prata om det annars), den bör vara nära 0 på en sådan produkt, finns ju lite större undersökningar på amdra amerikanska forum att kika på om man är intresserad.
Problemet löstes aldrig förrän dom direktinsprutade motorerna kom och lagret konstruerades bort. Skulle jag köpt en 996a skulle jag budgeterat för ett byte för att kunna gasa med gott samvete. När det väl är bytt kommer det hålla resten av bilens livslängd.
Sen finns även bore scoring och trasiga foder (d chunk), men dom motorerna borde ha bytts ut vid det här laget.
Trevliga gt-bilar, inredningen känns dock rätt gammal, och inte på ett charmigt sätt.
Äh, jag kör min gamla basboxster tills skiten rasar
Kollar efter plast/metallspån i oljefiltret varje år... rasar det så får man väl hitta en ny rova, 2,5 litersmaskinerna går ju hitta för rimliga pengar.