Låt vara att jag är gammal och trångsynt, men ser inte hur kopplingar till Facebook skulle förbättra sidan.
Jag skulle vilja behålla intresset kring bilen utan att få med massa "sociala" bilder, få reda på vem som bakat bullar och grannens katt tagit vägen. Egoboostar, skvaller, skitsnack och lajks står jag gärna över.
Har man en frontmotorporsche och kan hantera en dator så pass väl att man hittar till FB borde det inte vara några svårigheter att hitta oss här. Möjligt att 924, 928 och 968 ägarna missar forumet med tanke på namnet på hemsidan. Oavsett om namnet är fel eller jag är här på nåder är jag tacksam för ett bra forum.
Om reklam och därmed pengar är en fråga är jag med på en avgift, handlar det om att synas kan man väl göra det i rätt sammanhang och mot riktad målgrupp. Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå.
Varför inte göra det gratis att läsa, men det kostar ex 100:- att posta eller se bilder dvs medlem? Då finns pengar till klubbträffar, möten eller annat. Bilar är trots allt väldigt mycket IRL
Integration med Facebook?!
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Jag tycker forum ska vara gratis, dvs utbyte av information. Däremot tycker jag definitivt man kan lägga en slant till eldsjälarna, men jag tror man ska göra detta på annat sätt.
Ett exempel är fotosidan som börjat ta betalt för sina tjänster, och det har blivit ramaskrik... nu är vi en så pass liten del av motorsamhället idag så om man lyckas locka hit nya medlemmar så är risken stor att dom inte blir medlemmar här och således inte tillför något och så är det väl inte tänkt?
Ett exempel är fotosidan som börjat ta betalt för sina tjänster, och det har blivit ramaskrik... nu är vi en så pass liten del av motorsamhället idag så om man lyckas locka hit nya medlemmar så är risken stor att dom inte blir medlemmar här och således inte tillför något och så är det väl inte tänkt?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Jag håller med Gegge.
FB har ett annat upplägg och andra fördelar än detta forum. Samma gäller PCS hemsidan och PCS på FB.
FB är mer dynamiskt och bra till här och bra till "här och nu" snack, typ en aktuell annons eller nått sånt. Men detta forum har andra, och mer relevanta fördelar:
- Struktur med olika teman (Våra bilar, tekniska diskussioner, annonsmarknaden, etc.). På FB hamnar allt i ett enda flöde, där man knappt hänger med och hälften av alla relevanta diskussoner drunknar i annan oväsentlig skit.
- Lägre (och lättare smältbar) ämnesomsättning på lite tyngre ämnen. Ibland kan det gå en vecka mellan svar på olika frågor - det skulle aldrig funka på FB.
- Varför skall vi fixa något som inte är sönder ? De som vill hänga på FB, får gärna göra det. Jag använder FB en del, och det funkar bra. Men det är som sagt i andra sammanhang, där FB har sina fördelar.
Bara mina 5 cents
FB har ett annat upplägg och andra fördelar än detta forum. Samma gäller PCS hemsidan och PCS på FB.
FB är mer dynamiskt och bra till här och bra till "här och nu" snack, typ en aktuell annons eller nått sånt. Men detta forum har andra, och mer relevanta fördelar:
- Struktur med olika teman (Våra bilar, tekniska diskussioner, annonsmarknaden, etc.). På FB hamnar allt i ett enda flöde, där man knappt hänger med och hälften av alla relevanta diskussoner drunknar i annan oväsentlig skit.
- Lägre (och lättare smältbar) ämnesomsättning på lite tyngre ämnen. Ibland kan det gå en vecka mellan svar på olika frågor - det skulle aldrig funka på FB.
- Varför skall vi fixa något som inte är sönder ? De som vill hänga på FB, får gärna göra det. Jag använder FB en del, och det funkar bra. Men det är som sagt i andra sammanhang, där FB har sina fördelar.
Bara mina 5 cents
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Ibland blir jag så trött på folk som inte vill eller kan läsa och förstå en text...
Från den ursprungliga tråden om 944sverige på Facebook:
För er som är rädda att diskussioner kommer att flyttas till Facebooksidan, så finns det möjlighet att endast administratörer för 944sverige får starta ett nytt inlägg i Facebookgruppen, och besökarna kan sedan svara/diskutera detta inlägg. Personligen tycker jag inte att detta är rätt väg att gå, men det kanske är bästa lösningen nu när så många hyser agg mot Facebook.
Det som det hela handlar om är att vi/jag vill fräscha upp hela siten/portalen 944sverige.com där bl.a forumet finns! Hur många kan med handen på hjärtat säga att de klickat på någon av de andra sidorna på siten de senaste 3-6 månaderna och hur många öppnar startsidan innan de går in på forumet för att se om det står något nytt där? Ett av stegen i att modernisera och göra sidan mer attraktiv för både nya och gamla besökare är att vi har en officiell Facebooksida som länkas till hemsidan. Mer invecklat än så är det inte!
Andra förbättringar vi vill göra utanför forumet på hemsidan är bl.a:
De förändringar som på sikt kan bli aktuella för forumet är två saker, var av en som jag vet är lite känslig, dels så måste databasen uppdateras vilket i sin tur innebär problem med gällande layout, den layout vi har idag är skräddarsydd och tyvärr har vi inte kompetens/möjlighet att bibehålla denna, dock så är denna speciallayout baserad på en standardmall och det finns goda chanser att få en snarlik layout i framtiden.
Där emot kan vi finansiera driften av sidan via sponsorer/annonsörer, dock så ligger detta på forumsägarens beslut.
Kan du utveckla "Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå." och ge några konstruktiva exempel på hur vi ska höja kvalitén och vad du menar med Facebooknivå?
Mvh Jon
Från den ursprungliga tråden om 944sverige på Facebook:
Det finns inga planer på att ersätta eller göra om forumet, det fungerar perfekt som det är idag. För de som inte vill använda Facebook så finns det heller inget krav att göra så. Där emot så är Facebook en bra, och gratis, kanal att nå ut till folk. Framför allt för att påminna de som redan är medlemmar på forumet men som inte besöker det frekvent att besöka forumet lite oftare.Erol wrote:Kommer denna sida ersätta forumet?
Facebooksidan är inte tänkt att på något sätt ersätta eller konkurrera med forumet utan mer för att promota och att vara ett komplement, där kommer vi bland annat lägga upp driftinformation om sidan är nere av någon anledning eller lägga upp evenemang som har stark anknytning till 944sverige.
För er som är rädda att diskussioner kommer att flyttas till Facebooksidan, så finns det möjlighet att endast administratörer för 944sverige får starta ett nytt inlägg i Facebookgruppen, och besökarna kan sedan svara/diskutera detta inlägg. Personligen tycker jag inte att detta är rätt väg att gå, men det kanske är bästa lösningen nu när så många hyser agg mot Facebook.
Det som det hela handlar om är att vi/jag vill fräscha upp hela siten/portalen 944sverige.com där bl.a forumet finns! Hur många kan med handen på hjärtat säga att de klickat på någon av de andra sidorna på siten de senaste 3-6 månaderna och hur många öppnar startsidan innan de går in på forumet för att se om det står något nytt där? Ett av stegen i att modernisera och göra sidan mer attraktiv för både nya och gamla besökare är att vi har en officiell Facebooksida som länkas till hemsidan. Mer invecklat än så är det inte!
Andra förbättringar vi vill göra utanför forumet på hemsidan är bl.a:
- Köpguide
- Historia/modellfakta för 924/944/968
- Länkar - Butiker, Verkstäder, Infosidor, Klubbar
- How-to-guide t ex byta kamrem, Chassiguide
- Restips/Roliga-vägar-guide
- FAQ eller Wiki
- Nyheter/Artikel om något aktuellt (t ex bilträff, intressant medlemsbil, osv)
- Fälgguide - Översikt över fälgmodeller
De förändringar som på sikt kan bli aktuella för forumet är två saker, var av en som jag vet är lite känslig, dels så måste databasen uppdateras vilket i sin tur innebär problem med gällande layout, den layout vi har idag är skräddarsydd och tyvärr har vi inte kompetens/möjlighet att bibehålla denna, dock så är denna speciallayout baserad på en standardmall och det finns goda chanser att få en snarlik layout i framtiden.
Min personliga åsikt är att forumet skall vara gratis för alla, skulle det kosta att vara medlem på forumet skulle vi tappa medlemmar vilket är precis motsatsen till vad vi försöker åstadkomma med de kommande ändringarna på sidan.Gegge wrote:Om reklam och därmed pengar är en fråga är jag med på en avgift, handlar det om att synas kan man väl göra det i rätt sammanhang och mot riktad målgrupp. Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå.
Varför inte göra det gratis att läsa, men det kostar ex 100:- att posta eller se bilder dvs medlem? Då finns pengar till klubbträffar,
Där emot kan vi finansiera driften av sidan via sponsorer/annonsörer, dock så ligger detta på forumsägarens beslut.
Kan du utveckla "Höj kvaliteten istället för att urvattna till FB nivå." och ge några konstruktiva exempel på hur vi ska höja kvalitén och vad du menar med Facebooknivå?
Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Erol wrote:Ibland blir jag så trött på folk som inte vill eller kan läsa och förstå en text...
Från den ursprungliga tråden om 944sverige på Facebook:Erol wrote:Kommer denna sida ersätta forumet?
Facebooksidan är inte tänkt att på något sätt ersätta eller konkurrera med forumet utan mer för att promota och att vara ett komplement, där kommer vi bland annat lägga upp driftinformation om sidan är nere av någon anledning eller lägga upp evenemang som har stark anknytning till 944sverige.
Får väll omformulara mig lite då eftersom jag tycker jag förstår din fråga.
1 Jag gick till forumet via hemsidan de första månaderna.
2 jag gör det ibland nuför tiden
3 förändringen beror på att ingen ny info finns där så det är ingen ide att gå dit.
det kanske är en ny bil nu men inget för mig "vettigt"
4 en FBsida som är "statisk" utan dagliga förändringar är lika ointresant som en statisk hemsida.
finns det inget nytt att läsa så går man inte dit. En förändring om ett stort event som kanske kommer upp en gång i månaden kommer inte generera några träffar. Är det inte förändringar varje dag så är det "statiskt och dött"
5 detta gör att min personliga slutsats blir.
En FBsida behöver dagliga ändringar (från medlemmar)
de som gör ändringarna där gör inte samma på forumet (tror jag)
Detta genererar mindre ändringar på forumet och det blir mindre intressant.
6 att lägga FB i en ram på hemsidan ger jag inte mycket för, de liknade lösningar där man lägger in en hemsida i en annan har inte varit kul att jobba emot. Man listar snart ut hur man får den "inlänkade" hemsidan i eget fönster och skiter i resten.
7 för att komma med lite positiva ideer.
kan man inte lägga forumet som huvudsida istället, för även om ideerna om vad som skall ligga på huvudsidan är helt OK och bra så får de inte bli statiska för då är de igen ointressanta efter att man har läst dem en gång. Ett gäng på ett fåtal personer orkar inte göra dagliga ändringar under längre tid.
/Jan
http://www.terrangbil.net" onclick="window.open(this.href);return false; har lyckats göra sin startsida rätt bra.
Det jag använder där är PDF arkivet, men det finns mer att hämta där.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4337
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Integration med Facebook?!
Vet inte om du använder Facebook, men tanken är inte att folk ska hänga på Facebook istället för forumet, utan Facebook kan användas som ett verktyg för oss (944sverige) att nå ut till forumets medlemmar och övriga intresserade.QV_ wrote:4 en FBsida som är "statisk" utan dagliga förändringar är lika ointresant som en statisk hemsida.
finns det inget nytt att läsa så går man inte dit. En förändring om ett stort event som kanske kommer upp en gång i månaden kommer inte generera några träffar. Är det inte förändringar varje dag så är det "statiskt och dött"
Största fördelen som jag ser det är när 944sverige skriver något på sin Facebooksida, kommer alla som gillat denna sida få en notis om detta. Det finns flera tillfällen som jag anser att det kan vara bra att kunna kommunicera på detta sätt, till exempel:
- När forumet/siten ligger nere
- Inför planerade underhåll av siten
- När nytt material lagts upp på siten
- Påminna de som är mindre aktiva att besöka sidan
Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Integration med Facebook?!
Något många forum har men som inte tagit fart på 944 Sverige är "snacktråd".
Jag ser 944 Sveriges FB-sida som en potentiell "snacktråd" som främjar den sociala kontakten mellan användarna av 944 Sverige. Då menar jag jag inte att det ska bli ett ställe där man är helt off topic, utan ett ställe där man kan "prata" mer än vad som är accepterat i en forumtråd. Perfekt för "Är det någon mer än jag som tänkt åka på banträffen?" och som ersättare för carspottingtråden.
Forumet är bra för konkreta frågor och diskussioner. FB är perfekt för korta kommentarer och utrop.
För de av er som tänker "Nä, Facebook är bara massa poster med folk som skriver att de är på toa och skiter", ni kanske mer ska fundera över vad ni har för umgängeskrets än att gnälla över Facebook.
Edit: 24 av personerna på min FB-vänlista är registrerade på 944 Sverige.
Ett praktiskt exempel på "nyttan" med Facebook är att jag i somras postade på FB att jag var på Brostugan och fikade när det var porschekväll. Cédric här på forumet såg det så han och hans fru åkte ner till Brostugan och fikade med mig. Väldigt trevligt! Utan Facebook hade det inte hänt.
Jag ser 944 Sveriges FB-sida som en potentiell "snacktråd" som främjar den sociala kontakten mellan användarna av 944 Sverige. Då menar jag jag inte att det ska bli ett ställe där man är helt off topic, utan ett ställe där man kan "prata" mer än vad som är accepterat i en forumtråd. Perfekt för "Är det någon mer än jag som tänkt åka på banträffen?" och som ersättare för carspottingtråden.
Forumet är bra för konkreta frågor och diskussioner. FB är perfekt för korta kommentarer och utrop.
För de av er som tänker "Nä, Facebook är bara massa poster med folk som skriver att de är på toa och skiter", ni kanske mer ska fundera över vad ni har för umgängeskrets än att gnälla över Facebook.
Edit: 24 av personerna på min FB-vänlista är registrerade på 944 Sverige.
Ett praktiskt exempel på "nyttan" med Facebook är att jag i somras postade på FB att jag var på Brostugan och fikade när det var porschekväll. Cédric här på forumet såg det så han och hans fru åkte ner till Brostugan och fikade med mig. Väldigt trevligt! Utan Facebook hade det inte hänt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users