Efter att ha kört 944 sedan 3 år tillbaka så undrar jag helt enkelt vad jag ska leta efter. Finns det någon annan bil med karaktär och känsla motsvarande dessa bilar? Allt känns väldigt tråkigt i jämförelse.
Problemet är inte bagageutrymmet. Vi har klarar oss fint hela familjen i flera veckor på vägarna med barnvagn och fullt med packning där bak. Sonen börjar dock blir 1,5 år gammal och har växt ur sitt babyskydd. Babyskyddet har precis gått in bakom mig i förarplatsen, med lite vilja, en lite för rejsig körställning och pga en moderat längd på 173 cm. Min fru sitter bredvid mig i framsätet och har ändå full uppsikt över sonen i baksätet, när hon drar stolen längre bak. En mer familjär familjebil får man leta efter

Nästa steg är tyvärr att få in en bakåtvänd bilbarnstol, vilket verkar helt omöjligt faktiskt. Jag har självklart envist åkt och provat de som påstås vara de minsta bakåtvända stolarna och några till, men fick helt enkelt inte ihop det. Det största problemet är utformningen på baksätet och att stolen hamnar uppe i taket, med all plast som barnstolen består av. Finns det inga skalstolar i kolfiber eller dyl för barn som inte behöver bli så himla stora? Hur som helst, skulle det vara någon som mot förmodan fått in en bakåtvänd barnstol där bak så säg gärna till!
Med detta sagt så måste jag inse att det är dags, i alla fall för en kort period till sonen kan sitta framvänd i baksätet, att leta efter något nytt. Prisklass som ligger runt våra bilar, alltså ganska flexibelt men inga stora summor. Vi använder inte den dagligen då vi tar oss till jobb kollektivt, utan främst på helger och sommaren.
Spretiga sökningar hittills består av tex.:
MB Geländewagen årsmodell äldre 80/tidigt 90 - har absolut ingen användning för något terränggående

Toyota land cruiser 70 (eller möjligtvis 90) - samma som ovan och svårt att hitta en fin från 80-talet
BMW e61 535d - Trevliga köregenskaper, prestanda och en redig familjebil

BMW e39 eller e34 touring - Svåra att hitta o okej skick vid snabb koll på blocket.
Vad mer?
Fyll gärna på mer tips på mer eller mindre roliga, udda, fina, vanliga, nya som gamla bilar! Alla tips tas emot tacksamt och de behöver heller inte vara så seriösa

Jesper