Projektet är igång på allvar!
Efter att regnet hade gett med sig förra veckan började jag det mödosamma (men roliga) arbetet med att få bilen plåtren.
Jag skaffade ju en bläster häromveckan, men insåg ganska snart att blästring är skonsamt, men inte särskilt effektivt på stora ytor. Lösningen blev att jobba med roterande stålborste på borrmaskin och vinkelslip istället. Som vanligt alltså!
Dessutom har jag inte baxat hem bilen till garaget än. Den står fortfarande kvar på en betongplatta utanför stan. Ganska skönt att kunna göra det skitigaste jobbet utomhus. Men samtidigt lite surt att inte ha tillgång till alla dyra verktyg jag skaffat.
Plus att jag är i vädrets våld, vilket är lite surt (pun intended).
Samuel drog fram en skarvdosa åt mig, så el har jag iallafall den här gången...
Hittills har jag hittat en hel del spår av tidigare rostlagningar. Dåliga sådana, tyvärr...
Det finns en hel del dubbelplåt och på något ställe har den gamla rosten smittat den nya plåten. Jag undrar lite hur man resonerar när man tar sig tiden att svetsa dit en ny skärmkant utan att kapa bort den gamla först. Det känns spontant som att det skulle vara enklare än att lägga på 5mm spackel på HELA skärmen för att dölja skiten. Men det var kanske gängse standard på sjutti- och åttitalet?
Än sålänge har jag dock inte stött på något som gör att jag blir direkt orolig. Att det skulle bli en del rostlagning visste jag ju. Sen att det inte finns så mycket rost, utan att det mest är den förra omgången rostlagning som måste åtgärdas igen gör mig inte så mycket. Det blir ju billigare nu förutsatt att jag kan svetsa tillbaka plåten efter att ha tagit bort det som sitter under.
Det visade sig även att min Jagga var högerstyrd från början. Efter konsultation på Jaguarklubbens forum har jag bestämt mig för att konvertera den till vänsterstyrd. Alla hål i torpedväggen finns på båda sidor från fabrik och även fästpunkter för bromscylinder osv.
Marknaden blir lite större och värdet påverkas positivt.
Det rekommenderades dock inte att uppgradera drivlina till något modernare, så det blir en originalrenovering rakt igenom med rätt färg, fälgar, utrustning och inredning.
Ska beställa ett "Heritage certifikat" där hela bilen specificeras in i minsta detalj.
Det enda jag vet om den i nuläget är att det är den 132:a bilen som tillverkades och att den var automatväxlad. Antagligen är inredningen i färgen "Biscuit", men om karossen var gul från fabrik återstår att se.
Kul att ha en arbetsorder, men samtidigt lite knöligt att behöva hitta exakt rätt donator.
Fick även veta att alla XJC byggdes med helt tak och automatlåda. Därefter plockades ett antal åt sidan för att istället få manuell låda. Andra plockades åt sidan för att få taket uppkapat för sollucka. Detta skedde alltså efter att bilen var färdig. Inredningen plockades ur, vinkelslipen sattes i taket, luckan instalerades och sen tillbaka med inredningen...
Vilken jefla idioti. Inte konstigt att det inte gick något vidare för British Leyland i slutändan.
Överlag känns projektet precis lagom svårt. Det kommer ta tid, såklart. Men det verkar inte som att det kommer bli så förbannat dyrt. Det beror lite på hur mycket den framtida donatorn kostar, men sålänge allt jag behöver finns på en och samma donator borde det inte vara några problem. Ta i trä...
Bilder och mer info kommer imorgon.
Bobo