Idag gjorde jag den första del-samlar-turen för att göra mitt projekt lite mer komplett.
Patand följde med som hjälpande hand. det var lite halv-otympliga grejer som stog på inköpslistan idag nämligen. Fram- och bakruta bland annat.
Skulle dom ens få plats i 931:an om vi väl lyckades få ur dom ur donatorn utan att krossa dom? Jag provmätte på min innan jag åkte från stan och kunde då konstatera att nej, dom skulle inte få plats.
Inte ens i närheten... Men jag har blivit positivt överaskad förr, så jag bestämde mig för att inte fästa så stor vikt vid den petitessen. Men det gnagde lite ändå...
Väl på plats visade sig att jag hade oroat mig i onödan!
IMG_5169.JPG
Bakrutan fick plats perfekt. Vilandes på hjulhusen och golvet utan att kunnna skaka eller glida. Som om det var meningen att den skulle ligga där nästan.
Framrutan var bredare, så den fick plats på längden istället. Trots att den är 15cm bredare än bagaget är djupt.
Antar att det var vinkeln som gjorde det, annars får jag nog ringa Caroline Gierts.
IMG_5170.JPG
Jag hade för mig att jag sett Jaguar-rutor monteras tidigare, så jag var hyfsat säker på hur de satt.
Vi tog försiktigt bort kromlisten. Sen skar vi sönder gummilisten och lyfte sedan varsamt ut rutan.
Den är som väl är inte limmad på Jaguarer. Inte på några engelska bilar, tror jag... Sen har dom kanske inte blivit kända för att tillverka de tätaste bilarna heller...
Förutom rutorna stod en skärm på listan. Han som levererade bilen till förra ägaren misslyckades en aning när han skulle backa intill.
IMG_5151.JPG
Synd på en annars relativt orörd och orostig kaross...
Jag behövde inte hela skärmen och den som satt på donatorn var bucklig och kexig i bakkant och nederkant. Dessutom började bilen bli full, så jag kapade av den biten som var intryckt på min. Ska bli spännande att svetsa fast den. Kanske ska börja med något som inte syns först.
Lyckades ta en av mitt livs bästa bilder idag också. brukar inte vara särskilt nöjd när jag plåtar, men den här är jag grymt nöjd med! Tack till patand som omedvetet ställde upp som modell.
IMG_5173.JPG
Efter skärmen tog vi itu med den besvärligaste biten. En bit plåt som sitter framför A-stolpen och som möter både skärmen och huven med en del jobbiga veck som jag inte har någon lust att försöka bocka själv.
På min ser den plåten ut såhär:
20140216_102624.jpg
Donatorn såg frisk ut framför rutan, så det var bara att sätta kapen där också.
Jag överlät dock den operationen till patand, som är lite mer hemma med verktyget...
IMG_5177.JPG
Några minuter och en trasig vinkelslip senare var dagens inköpslista avbockad.
IMG_5181.JPG
Fick med mig ett tanklock också. One down. One to go...
Ja, den har två tanklock. Ett på varje sida, såklart!
Har fortfarande inte hunnit inventera bilen ordentligt än. Har haft fullt upp med att preparera garaget för projektet. Har bland annat byggt en stadig hylla, som jag fyllt med trälådor från Stadsmissionen. Rekommenderas!
20140213_182646.jpg
Letandet efter delar fortsätter, men det fysiska arbetet få dröja en stund till tyvärr.
Fortsättning följer...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.