bromsluftare

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

bromsluftare

#1 Post by QV_ »

Efter att ha avverkat några varianter så köptes biltemas för 700 eftersom Patand gillade den.
Har använt den i dag och den är OK. Fram gick det fort (nästan för fort) men bak tar det tid att suga ur rören. Men man hinner toppa upp behållaren utan bekymmer. Eftersom jag inte fick ur luften så provade jag att använda den "manuellt" och även då var den rätt trevlig men inte prisvärd :shock:

Vakuumluftare suger ju gärna luft runt nippeln så man måste ha med sig oljekannan och lägga en ring runt nippeln så man slipper tjuvluften den vägen.

Nu fick jag inte ut någon extra luft vid den manuella luftningen så efter lite läsning på nätet så ligger luften i ABS enheten. Så mer DOT4 måste köpas imorgon. Det är mitt första byte av ABSenhet så det är lite att lära.

/Janne

En golf V med tänd ESP lampa gav behovet att byta ABSpumpen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: bromsluftare

#2 Post by patand »

QV_ wrote:Efter att ha avverkat några varianter så köptes biltemas för 700 eftersom Patand gillade den.
:shock: Mitt omdömme är kanske inte alltid att lita på. Men den luftade min 931a när inget annat verkade hjälpa och bra blev det. Dock vore det helt klart en fördel att på något enkelt sätt slippa tjuvluften runt nipplarna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: bromsluftare

#3 Post by QV_ »

oljekanna är rätt "lätt" och har den fördelen att nippeln blir smörjd! Detta händer nämligen aldrig annars för mig. Möjligtvis att det kommer dit nya ibland men att få olja i hålet kan inte vara fel.

Tyckte att den var löjligt stor eftersom den rymmer 2 liter. Vem gör av med två liter (tyckte jag). Nu efter att nästan fått ur all luft ur Golfen så har jag förbrukat 1,5 liter och det var dag att börja fundera på en tömning av behållaren. Håller bara gummiduten som man ansluter mot nipplarna så kan detta bli en rätt trevlig bekantskap. Det är mycket mindre sölj för mig i alla fall. En automatisk påfyllare alla hävertprincipen mot behållaren vore kalas. För där slabbar jag fortfarande en del.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: bromsluftare

#4 Post by patand »

Ska prova oljekanna nästa gång den ska användas. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: bromsluftare

#5 Post by QV_ »

För er som inte har den så drar min luft hela tiden (även avstängd) och det är lite irriterande. Avhjälpes lättast med att ta bort luftslangen....

En fördel med vakuum är att man kan tömma behållaren först innan man fyller på ny vätska. Ny bytte jag ABSpump och ville inte ha luft i huvudcylindern också så jag fyllde på lite istället. Kladdigt blir det!

Skall man lufta ensam så fungerar denna på "alla" bilar. De system för att trycksätta huvudbromscylindern passar ju bara de som man har ett passande lock till. Har man inte rätt lock så blir det bara kladd överallt......

/Janne

Kan inte säga om den är värd 700 men jag har den nu och jag tror inte att jag blir missnöjd över den
Har inte provat att ha backventiler efter nippeln på oket för att kunna pumpa ur luften. Men det lär väll komma in luft mellan nipeln och oket eftersom vakuumsugaren får in luft den vägen. En oljering tätar skapligt men fett kanske är bättre, men då börjar kladdet igen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: bromsluftare

#6 Post by patand »

QV_ wrote:Kan inte säga om den är värd 700 men jag har den nu och jag tror inte att jag blir missnöjd över den
Har inte provat att ha backventiler efter nippeln på oket för att kunna pumpa ur luften. Men det lär väll komma in luft mellan nipeln och oket eftersom vakuumsugaren får in luft den vägen. En oljering tätar skapligt men fett kanske är bättre, men då börjar kladdet igen.
Jag säger nog detsamma, men för mig var den värd varenda krona när jag efter att själv (medelst slang med backventil) och med hjälp av far försökt lufta bilen i 2 dagar äntligen fick ordning på det.

Kom på en tanke nu, jag har en sats med diverse o-ringar. När jag ska lufta någon bil nästa gång (torde bli i september då jag ska fixa med svärmors bromsar) så ska jag leta fram en passande oring att täta runt nippelns nederdel med. Så får vi se hur det fungerar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: bromsluftare

#7 Post by QV_ »

mina bromsok är inte så rena att en O-ring skulle täta. För mycket vägdamm, rost och annan skit som ligger där.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: bromsluftare

#8 Post by patand »

QV_ wrote:mina bromsok är inte så rena att en O-ring skulle täta. För mycket vägdamm, rost och annan skit som ligger där.
Det är nog stor risk att det är samma situation på svärmors volvo.

Tanken är att ta en o-ring som är lagom dimension så man kan skruva ner nippeln så den klämmer på ringen men ändock är öppen. Förhoppningsvis tätar det skapligt då. Vi får väl se hur det går helt enkelt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users