Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#1 Post by Pehr Johnsson »

Jag hade precis några veckor tidigare börjat på nytt jobb och jag och min chef åkte gemensamt ut till en kund för lite serverarbete. En radio stod påslagen och vi började höra de första rapporterna om de kapade planen och vad som hänt i NY och Pentagon. På något vis kändes det ganska overkligt och först trodde jag att det var någon dramatisering eller skämt, fast efter hand så bet sig sanningen fast och det var ju inget annat än just sanning.

Tillbaka på kontoret möttes vi av aftonbladets tillfälliga katasrof-site, det blev inte så mycket jobb den dagen.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#2 Post by Erol »

Stod på Västerås flygplats och väntade på en hyrbilskund när de första bilderna
började rulla på terminalens tv som normalt sett visade morgonprogram.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#3 Post by Mattias 924 »

Jag hade varit på kundbesök i Trollhättan och var på väg ner till Malmö. På väg genom Göteborg hör jag om vad som hänt på någon reklamradiokanal.

På kvällen stannade jag på hotellrummet och tittade på TV istället för att gå ut och äta.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#4 Post by Ragnar Joensen »

Min familj hade precis flyttat till Sverige från Grönland en dryg månad före detta hände, och jag kom hem tidigt just denna dag. Jag minns att vädret var vackert och jag promenerade från tågstationen. Humöret var på topp.

När jag kom hem satt resten av familien och kollade på händelserna och ag hann precis in och såg det andra planet flög in i det andra tornet (tror klockan just hade passerat 15.00 då), och såg hur det utvecklade sig sen. Humöret ändrade sig så småningom, när man började fatta vad som egentligen hade skett, och dagarna efter realiserade man bit för bit vad det kom att innebära. I mina vildaste drömmar hade jag dock inte förväntat att vår värld skulle ändra sig så mycket som den gjorde.

Jag jobbar i Kastrup och i tiden efter detta anställdes människor i hundratals till utökad security personal. Och vi som redan tyckte att det var nog illa med dem. För drygt 20 år sedan ville de ha tillstånd att bära vapen, vilket såklart nekades. Sen var det vissa av dem, som på eget bevåg köpte handbojor, som de hade för avsikt att använda på jobbet. Det är bättre ordning nu, men vi befarade det värsta.

Undrar hur mycket schampo, läsk och annat gott, som har destruerats till följd av denna händelse. Och vad det har kostat bara i förseningar i allmänhet i västvärlden. Inte är det småpengar.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
posse944
Turbo-Poster
Posts: 412
Joined: 2008-12-04 10:38:39
Telefon: 0763283552
Bilmodell: 944 2.5L
Årsmodell: 1988
Location: Norrköping/Göteborg
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#5 Post by posse944 »

Stod i en kyrka på toppen av ett berg på Mallorca i Spanien, där vi såg på nyheterna i en TV de hade på fiket ;-)
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)

Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]

User avatar
GunnarKjellgren
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2008-01-21 07:23:42
Bilmodell: 996 C4 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#6 Post by GunnarKjellgren »

Jag satt på en kurs hos Dataföreningen på Sveavägen i Stockholm. Den handlade om det intressanta ämnet kommunala upphandlingar när telefonen började vibrera av sms.
Världen förändrades verkligen efter den dagen - och det pågår fortfarande. Som tur är har säkerhetskontrollerna blivit mycket snabbare än de var inledningsvis.
Men har ni någonsin sett någon ur den yrkesgruppen dra på smilbanden?
Svart 996 C4 cab
Röd 944 S2 cab - såld
PCS 7805

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Vad gjorde ni denna dagen för 10 år sedan?

#7 Post by Mr Dezent »

Har missat denna tråd, men visst kommer jag ihåg vad jag gjorde då!

Jag befann mig på Frankfurtsalongen och hade lite tid att fördriva.
Satt på en trappa och bildbehandlade material från mässan i min laptop. Plötsligt kom ett gäng kostymnissar springandes mot mig.
Att de tagit sikte på mig gick inte att ta miste på. Ni kan ju förstå min förvåning ...

"He´s got a computer! Maybe he's online?"

Besvikelsen var inte att ta miste på när de fattade att jag inte kunde koppla upp mig online.
Så de sprang vidare. Kvar satt jag och fattade, just då, ingenting.
Men ganska snart såg även jag tv-sändningarna som kablades ut.

Mässan bröts inte, men däremot blixtkallades VD, styrelsefolk, presschefer och övriga nyckelpersoner för nästan alla närvarande bilfabrikanter hem omgående.
Kvar blev bara bilarna och en mycket tom samt dämpad stämning. En mässa som av förklarliga anledningar helt kom av sig.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Sluggen »

Jobbade på en bilfirma och hade varit och hämtat en bil i Linköping, den hade ingen radio för övrigt. Gick in på kontoret när jag kom tillbaks och min VD gastade uppjagat om att två plan störtat in i WTC. Vad är oddsen för det tänkte jag lite naivt, det här med terrorism fanns liksom inte i ens tankar. Tog en stund att förstå vidden av det hela. Förvånad över att det inte hänt fler riktigt stora grejer sen dess.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users