Tips på billig vinterbil?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Message
Author
User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#16 Post by Mr Dezent »

Då har du ACC-panel.
Om du har en kompis som har en 9000 med fungerande ACC så är det hyfsat lätt att skifta och kontrollera (så att man säkerhetställer att det verkligen beror på ACC-panelen alltså).

Om så är fallet är det sedan bara att kolla på bildelsbasen.
Vet att det finns en särskild Saab-skrot i Värnamo som är riktigt bra.
Sedan finns ju SDCC i Trollhättan också, men osäkert om de har delar till så gamla bilar. De skrotar ju mest testbilar och försäkringsärenden etc.

Kom bara ihåg att det finns två olika ACC-paneler och det går inte att byta den ena versionen mot den andra.
Bakstycket på din panel är aningen i metall eller plast. Utbytespanelen ska givetvis vara av samma version (fast fungera förstås :D ).
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#17 Post by Mattias 924 »

Hyggligt vanligt att en spjällarm går av. Ställ din fråga på http://www.stcs.nu" onclick="window.open(this.href);return false; så får du svar.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#18 Post by Erol »

9 av 10 fall så är det kupésensorn som gett upp, den sitter i
panelen staxt ovan ditt högra knä, der ut som en knapp/reglage
med ett plastgaller. Åk till närmaste skrot och köp en "ny" för en
50- lapp eller så...

Om det inte funkar så har jag ett par ACC-paneler som ligger i
vägen i garaget, en av dom är säkert sugen på att adressändra...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#19 Post by M-Nilsson »

Tack för svaren, ja jag får se om det är värt att lägga några pengar på den fast på skroten finns ju billigt! Skall ta mig en titt på bildelsbasen! :) Lyckades till och med ha sönder antennen där bak på bilen idag, gick emot så den delades..hum, hade nog räckt att peta på den 8)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#20 Post by Jesper von Wowern »

Du ville ha en billig vinterbil. Den spolar värme i huvudet på Dig. Då är väl allt väl :P?
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#21 Post by QV_ »

Man kan behöva kallibrera ACC enheten ibland. tryck in övre vänstra och nedre högra samtidigt (om jag kom ihåg rätt RTFM) kan behöva göras någa gånger innan den "förstår".

Byt inte termostat till en "pirat" det blir det inte bättre av.

/Janne

min förra vinterbil var en SAAB9K utan värme... med är bättre!

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#22 Post by Patrik Börjesson »

Som QV skrev så kan man göra en kalibrering...

Edit: Länken jag skickade gällde inte för din årsmodell...

Det är knapparna AUTO och <=> du ska hålla in samtidigt

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#23 Post by M-Nilsson »

Verkar som det blitt ordning på ACC:n nu, det var bror min som löste det :D

Måste nämna vinterdäcken också...försökte byta själv för några dar sen, tänkte att det ska väl inte vara några problem! Började med orginal verktyg som låg i bilen men efter några försök så gav jag upp..lyckades med konsten att böja hela verktyget, slängde det och provade ett annat och satte på en förlängare på nån meter, men icke :shock: Körde bilen till en verkstad och till och med dom fick det kämpigt..men det gick, till slut! Har aldrig vart med om så sega :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#24 Post by QV_ »

Fick punktering vid ett tillfälle. Eftersom jag stog "så där" så rullade jag sakta på fälgen 200 meter till en gästparkering. DET SKALL MAN INTE GÖRA.....

För att få bort muttrarna efter den extrakörningen så krävdes det
en blocknyckel
ett spett på två meter
man satte spettet i lämpligt hål på fälgen och pressar på blocknyckel så den ser ut som ett C (fast bakvänt då för den noggranne) Nu får man ta den lillsläggan och slå till på bulten så den släpper med en smäll. Detta fick göras minst 2 gånger på var bult. :shock: Man lär sig var dag.

/Janne

som fick hjälp av en mycket trevlig herre som renoverade busshålplatser i Eskilstuna

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#25 Post by M-Nilsson »

Skapar ingen ny tråd utan ställer frågan här gällande min Saab. När man trampar ner kopplingen så fastnar den långt ner, för att sedan av sig själv ploppa upp :shock: När man ska koppla så känns pedalen helt slö nästan hela vägen ner men tar bara den sista lilla vägen. Tycker det är konstigt att detta kom så plötsligt, för så här var den inte när jag köpte den :?

Ångrade jag inte köpte en bakhjulsdriven vinterbil :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#26 Post by Mattias 924 »

Tre möjliga fel på den symtomen.

#1 Hvudcylindern trasig. Då borde det vara bromsvätska på golvet vid kopplinspedalen. Billigt och förhållandevis enkelt att fixa. Jag tror på det här alternativet.

#2 Slangen som sitter mellan rören till slavcylindern. Minst troligt men möjligt, i synnerhet om du har en slang med ränder på längden. Billigt och enkelt.

#3 Grattis, Slavcylindern läcker. Man måste ta ner växellådan för att byta den. Billiga delar men en van Saabmekaniker i en bra verkstad gör det på nån dag... eller tre.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#27 Post by Mattias 924 »

En sak till! sätt foten under pedalen och dra upp den mot dig tills det tar stopp. Blir det nån skillnad?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#28 Post by M-Nilsson »

Mattias 924 wrote:En sak till! sätt foten under pedalen och dra upp den mot dig tills det tar stopp. Blir det nån skillnad?
Nopp ingen skillnad. Verkar som det kan vara huvudcylindern då, var i alla fall någon form av vätska vid pedalen! Kan det hända mer spännande saker till följd om man inte gör något åt saken? Bilen går ju att köra, koppla osv.

Tycker annars det händer saker varje dag med bilen och jag inbillar mig att det kan vara kylans fel, senaste dagarna har det varit ett stort äventyr att försöka få i speciellt 1ans växel och ibland 2an, men bara när bilen är kall. Likaså backen kan vara bråkig...och när man lägger i backen så har det också börjat låta..som en stucken gris typ :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#29 Post by QV_ »

Mattias 924 wrote:Man måste ta ner växellådan för att byta den
Detta har man gjort alltför många gånger...... En av orsakerna till att jag slutade med SAAB som sommarbil. Efter att ha lyft ur lådan 5 ggr ur den röda så vart man rätt van.

Byter en slavcylinder själv utan tillgång till riktig lyft (bilen står alltså på pallbockar) på 6 timmar nu.

Ett allternativ som seriöst skall beaktas är att lyfta ur motor och låda rakt upp istället för att ta bort bara växellåda.

/Janne

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Tips på billig vinterbil?

#30 Post by Mattias 924 »

M-Nilsson wrote: Verkar som det kan vara huvudcylindern då, var i alla fall någon form av vätska vid pedalen!
+1
M-Nilsson wrote: Kan det hända mer spännande saker till följd om man inte gör något åt saken? Bilen går ju att köra, koppla osv.

Tycker annars det händer saker varje dag med bilen och jag inbillar mig att det kan vara kylans fel, senaste dagarna har det varit ett stort äventyr att försöka få i speciellt 1ans växel och ibland 2an, men bara när bilen är kall. Likaså backen kan vara bråkig...och när man lägger i backen så har det också börjat låta..som en stucken gris typ :roll:
Det som kan (kommer) hända är att kopplingen helt slutar fungera. Att växlarna skrapar och är svåra att få i beror på att kopplingen inte frikopplar helt. Lådan tar stryk om du fortsätter köra. Renoveringssats till huvudcylindern har jag för mig kostar runt en hundring.
Jag rekomenderar http://forum.saabturboclub.com/ för det här problemet.

Tips. Stäng av motorn när du ska lägga i backen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users