För att minska riskerna så läs denna .pdf en från Vägverket, så gör i alla DU rätt!

Lycka till i trafiken alla!
http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf
"Det finns inga krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."
Nu försvarar jag inte detta på något sätt men en anledning till detta kan vara att inte orsaka missförstånd.broberg wrote:Som jag alltid har nämnt för de som envisas att blinka vänster när de åker in i en rondell :
"Det finns inga krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."
För jag har aldrig förstått vitsen med att blinka vänster då man ändå inte får svänga vänster in i en rondell.
inte för att var sådan , men vart finns det en cirkulationsplats på essingeleden??krasse wrote:En sorglustig historia drabbade mig just idag![]()
Störst går först anser vissa, så även en lastbilsschaffis på Essingeleden idag, just i en cirkulationsplats! Om han struntar i reglerna eller bara är okunnig vet jag inte. Kort sagt är det i alla fall bra att vara påläst.
Han är nu polisanmäldför smitning och jag har en repig bil med all tidsspillan det kommer att innebära.
A944T wrote:
Nu försvarar jag inte detta på något sätt men en anledning till detta kan vara att inte orsaka missförstånd.
Särskilt i cirkulationsplatser med dubbla filer. Tror du inte det förenklar för de som kommer från motsvarande håll och ska in i cirkulationsplatsen?
Vitsen med att blinka vänster, i fram för allt små rondeller är att visa bilar som kommer rakt framifrån att man ämnar svänga. Inte allt för sällan är rondellerna "påbygda" en vanlig korsning, där den gamla huvudleden mer eller mindre har rak passage genom rondellen. Genom att ge blink vänster när man ger sig in i "mås-skits-rondellen" så visar man att jag kommer svängabroberg wrote:Som jag alltid har nämnt för de som envisas att blinka vänster när de åker in i en rondell :
För jag har aldrig förstått vitsen med att blinka vänster då man ändå inte får svänga vänster in i en rondell.
Nu tänker du på en rondell som en rund fyrvägskorsning vilket det inte är. Det är de i rondellen du ska köra efter, inte de som vill in i rondellen från andra tillfarter än den du står på.A944T wrote:Tror du inte det förenklar för de som kommer från motsvarande håll och ska in i cirkulationsplatsen?
Det är just det tänkandet som gör att det smäller. Ingen har större rätt till företräde oavsett om väg man körde in på tidigare var huvudled.Jon80 wrote:Vitsen med att blinka vänster, i fram för allt små rondeller är att visa bilar som kommer rakt framifrån att man ämnar svänga. Inte allt för sällan är rondellerna "påbygda" en vanlig korsning, där den gamla huvudleden mer eller mindre har rak passage genom rondellen. Genom att ge blink vänster när man ger sig in i "mås-skits-rondellen" så visar man att jag kommer svänga
snugge wrote:stopp å belägg. har jag fattat det hela rätt om ni blinkar vänster och svänger höger in i rondellen?!?eller är jag bara trött nu?
Du spikade precis allt jag tänkte säga om rondeller M.Kuic.Jag är på jon's sida om det där, jag blinkar vänster när jag åker in i en rondell om jag ska just till vänster eller tillbaka sett om det skulle vara en korsning, sen börjar jag givetvis blinka höger i god tid. Blinkar vänster gör jag även för att visa de som är runt rondellen och vill in för att visa dom vart man tänkt ta vägen, detta har även funkat alldeles utmärkt i mina trakter och de flesta gör även exakt likadant, vilket jag tycker är underbart, för det är så enkelt att förstå och ta till från medtrafikanterna för mindre risk för skador. Och jag kollar tamefan på bilarna vid varje infart av en rondell om jag ska passera den, man ska ju ha uppsyn på medtrafikanterna!
Och vad gäller företräde så har man ju alltid företräde framför dom som är "utanför" när man befinner sig i en cirkulationsplats. Sen finns det ju den sortens cirkulationsplats där det är tvärtom, att man måste lämna företräde vid varje infart där bilar vill komma in.
De som blinkar vänster ut ur rondeller förstår jag mig däremot inte på, man svänger ju trots allt alltid höger ut ur en rondell. Vänster svänger man bara om man ska cirkulera i cirkulationsplatsen en bit.
Users browsing this forum: No registered users