Genom att ägna hela gårdagen åt att sträckkolla på bilrenoveringsprogram på datorn lyckades jag tvinga fram ett meksug som höll i sig när jag vaknade imorse.
Packade in jycke, juice och en chokladkaka och gav mig för första gången på för länge iväg för att köra ett helpass i garaget.
Planen var att plocka isär bakvagnen från donatorn. Dels för att det måste göras tids nog men framförallt för att det är den i särklass otympligaste klumpen att ha ihopmonterad någon annanstans än under en Jaguar XJ6. Tar jättemycket plats och låter sig inte baxas runt hur som helst.
IMG_20160829_120506.jpg
Inget man lyfter omkring kan jag meddela...
Osäker på vad det är som väger så förbannat mycket. Kanske allt? Eller kanske inget...(?)
Det har höstat till sig ordentligt den senaste veckan, så det första jag var tvungen att göra var att dra igång värmen åt Bruno...
IMG_20160818_172836.jpg
Därefter började jag metodiskt demontera allt.
Började med fjädrarna.
IMG_20160829_123225.jpg
Två på varje sida. Coilovers och bromsarna innanför drivaxlarna. Sportigt ska det vara!
Stötte på patrull när en bult omöjligt kunde komma förbi en rörsnutt som håller fjädern/dämparen. Insåg efter en liten stund att bulten som jag precis hade lossat inte hade en symmetrisk skalle. En tredjedel av skallen saknades nämligen. Den tredjedelen som slog i rörsnutten...
Bara att vrida rätt och trä förbi!
IMG_20160829_124739.jpg
IMG_20160829_130914.jpg
Fortsatte med drivaxlarna och avslutade med att demontera dom nedre bärarmarna innan jag packade ihop för dagen.
IMG_20160829_144830.jpg
IMG_20160829_152535.jpg
Det som återstår är att bulta loss bottenplattan, peta in en domkraft och sen lossa bultarna som håller uppe diffklumpen och bromsarna och sänka ner det paketet i ett stycke alternativt lyfta av "korgen". Det blir det alternativet som är enklast...
IMG_20160829_171204.jpg
Fortsätter imorgon. När allt är isär ska det ju givetvis göras rent och lackas, så det finns iallafall jobb så det räcker en stund till innan jag verkligen måste hämta karossen.
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.