Lär er köra i cirkulationsplats!

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#16 Post by snugge »

M.Kuic wrote:
snugge wrote:stopp å belägg. har jag fattat det hela rätt om ni blinkar vänster och svänger höger in i rondellen?!? :shock: eller är jag bara trött nu?

Va? tror du är väldigt väldigt trött! :)

Enda gången man svänger höger är ju in och sen ut ur rondellen, resten av tiden i rondellen är ju vänster!
där slog du huvudet på spiken. och enda gången du ska blinka är väl då när du ska in eller ur en rondell. dvs höger. om det inte är en dubbelfilig rondell och du missat i planeringen och vill svänga vänster. eller? fast ni kanske blinkar vänster bara för att vägen svänger skarpt till vänster med? :D en cirkulationsplats är inte en korsning.

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#17 Post by Minsc S2 »

fast ni kanske blinkar vänster bara för att vägen svänger skarpt till vänster med?
Eller så blinkar vi vänster för att visa medtrafikanterna som är på väg in i rondellen (eller står och väntar vid väjningsplikten) att vi har för avsikt att fortsätta vänster i rondellen.

Om du kör in i en enkelfilig rondell söderifrån, och har för avsikt att lämna den västerut, är det istort sett omöjligt för bilarna som är på in norrifrån att veta att du körde in söderifrån, och vad din avsikt är, och eftersom du inte blinkar tror de att du ska lämna rondellen norrut, och tror att det är fritt fram, och det är då det smäller.
Däremot, om du blinkar vänster i rondellen, frams tills det är dags att köra ut (västerut), så ser bilarna som kommer norrifrån att du har för avsikt att fortsätta i rondellen, och risken för krock minskar.

Man blinkar inte i rondeller för att man måste, man blinkar för att minska riskerna både för sig själv och sina medtrafikanter.
Trafiken är det sista stället man borde vara lat i.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#18 Post by snugge »

Minsc S2 wrote:
fast ni kanske blinkar vänster bara för att vägen svänger skarpt till vänster med?
Eller så blinkar vi vänster för att visa medtrafikanterna som är på väg in i rondellen (eller står och väntar vid väjningsplikten) att vi har för avsikt att fortsätta vänster i rondellen.
låt bli att blinka det visar samma sak.
Minsc S2 wrote: Om du kör in i en enkelfilig rondell söderifrån, och har för avsikt att lämna den västerut, är det istort sett omöjligt för bilarna som är på in norrifrån att veta att du körde in söderifrån, och vad din avsikt är, och eftersom du inte blinkar tror de att du ska lämna rondellen norrut, och tror att det är fritt fram, och det är då det smäller.
nu vart det rörigt med vädersträcken här, men förstår jag dig rätt om du tror att jag ska svänga av trots att jag inte blinkar och då chansar du att köra in i rondellen?!?

Minsc S2 wrote: Däremot, om du blinkar vänster i rondellen, frams tills det är dags att köra ut (västerut), så ser bilarna som kommer norrifrån att du har för avsikt att fortsätta i rondellen, och risken för krock minskar.
nu är vi där igen. ingen blink = fortsätta i rondellen.

Minsc S2 wrote: Man blinkar inte i rondeller för att man måste, man blinkar för att minska riskerna både för sig själv och sina medtrafikanter.
Trafiken är det sista stället man borde vara lat i.
det har inget med lathet att göra. man kan inte ha en massa godtyckliga blilnkningar hit å dit å tro att det ska bli säkrare för det.

om vi tar det här en gång till då:

fortsätta i rondellen = ingen blinkers alls.
svänga av = blinka höger.
byta till innerfil = svänga vänster.

om man följer dessa regler och lagar vad är det som blir sämre av det?

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#19 Post by Maxx »

M.Kuic wrote:Och jag kollar tamefan på bilarna vid varje infart av en rondell om jag ska passera den, man ska ju ha uppsyn på medtrafikanterna!
Antar att det var riktat till ett av mina inlägg.

Ja, naturligtvis ska du ha uppsikt över dina medtrafikanter. Du missade dock poängen i sammanhanget. Om du kommer på en väg som ansluter till en i detta fall rak tvåfilig enkelriktad huvudled och ska svänga höger in på den så blinkar du inte för att de två tillfartsvägar längre ner längs huvudleden ska se vart du ska, eller hur. Varför ska du då göra det bara för att vägen är i en cirkel? När man närmar sig de som står på tillfartsvägarna ska man naturligtvis hålla uppsikt över dem.
EDIT1/2/3: En cirkulationsplast är väl ändå precis som en korsning bara det att trafiken ska flyta på bättre och det är därför man ersatt korsningen med en cirkulationsplats, så varför man blinkar vänster när man ska åt vänster är väl inte så svårt att förstå från en medtrafikant? :)
Nej nej nej ... en rondell är inte en korsning, det är flera T-korsningar ihopbakade till en rondell. En rondell är ingen fyrvägskorsning!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Maxx
Addict

#20 Post by Maxx »

snugge wrote:*skrev en massa bra svar*
Tack! :d=:

Maxx
Addict

#21 Post by Maxx »

Hur skulle ni blinka om ni skulle köra i den kanske lite udda rondellen som jag ritat nedan? (Och så udda är den faktiskt inte. Jag vet minst en rondell som liknar mitt exempel till vissa delar.)

Säg att ni kommer till rondellen på vägen längst till vänster och ska svänga ut på vägen längst till höger.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#22 Post by Mårten »

M.Kuic wrote: Jag är på jon's sida om det där, jag blinkar vänster när jag precis kommt in i en rondell om jag ska just till vänster eller tillbaka sett om det skulle vara en korsning, sen börjar jag givetvis blinka höger i god tid. Blinkar vänster gör jag även för att visa de som är runt rondellen och vill in för att visa dom vart man tänkt ta vägen, detta har även funkat alldeles utmärkt i mina trakter och de flesta gör även exakt likadant, vilket jag tycker är underbart, för det är så enkelt att förstå och ta till från medtrafikanterna för mindre risk för skador.
Min äldsta dotter fick sitt körkort häromveckan och fick lära sig exakt som ovanstående (vilket jag för övrigt oxå praktiserar).

Generellt sett så verkar allt fler av dagens bilar SAKNA blinkers, visst är det märkligt??? Dyra nyare bilar med 18' fälgar, Xenonljus etc verkar vara de som oftast saknar blinkers....

Ta t ex följande trafiksituation: Du står i en T-korsning från en mindre gata och skall svänga ut till vänster på en större gata (du har väjningsplikt). Du väntar och väntar och väntar på en strid ström av bilar. Så ser du att det kommer att bli en lucka från höger men tyvärr fler bilar kommer från vänster så du kan inte köra ut. DÅ SVÄNGER DEN DJÄ....N FRÅN VÄNSTER in på din gata UTAN att blinka!!! Om han hade blinkat hade du hunnit ut!! Slutsats använd blinkersen, gärna en gång för mycket
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

broberg
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej

#23 Post by broberg »

Folk som inte blinkar ö h t är det absolut värsta givetvis.
Och jag vet att körskolorna lär ut vänsterblinkning i rondell, vilket jag anser är som sagt att lära ut att man ska blinka i kurvorna också..

Michaels bild ovan är ett perfekt exempel, en rondell är ingen korsning det är en enkelriktad väg.

Och ja, bra planering betyder mindre moment och filbyten..
Och mindre blinkande då du inte behöver byta fil mitt i en rondell.

Och som tur är har de ju börjat lite härodär där de har smårondeller att göra dem till tvåfiliga
där innerfilen är ritad så du "bara" får åka av de sista två avfarterna och ytterfilen ger dig de första två.. Det är en perfekt rondell, enkel o smidig!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Minsc S2
Turbo-Poster

#24 Post by Minsc S2 »

låt bli att blinka det visar samma sak.
nu är vi där igen. ingen blink = fortsätta i rondellen.
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)
nu vart det rörigt med vädersträcken här, men förstår jag dig rätt om du tror att jag ska svänga av trots att jag inte blinkar och då chansar du att köra in i rondellen?!?
Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.
fortsätta i rondellen = ingen blinkers alls.
svänga av = blinka höger.
byta till innerfil = svänga vänster.
Fortsätta i rondellen - Blinka vänster
Byta till innerfil - Blinka(svänga?) vänster
Svänga av - Blinka höger

Exempel: Enfilig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger
- Kommer S --> N - Blinka höger när det är dags att köra ut. (Vilket de flesta inte gör, vilket är dumt. Hur ska bilarna som kommer ifrån N veta var du kom ifrån?)
- Kommer S --> V - Blinka vänster tills du kört förbi N, blinka därefter höger.

Exempel; 2 filig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger, ytterfil hela tiden.
- Kommer S --> N - Kör förbi Ö, blinka höger. Både ytter och innerfil fungerar, fast det är nog trafiksäkrast att ligga i ytterfilen hela tiden.
- Kommer S --> V - Blinka vänster, ligg i innerfil tills det är dags att köra ut och blinka då höger.
Observera att du kommer att korsa ytterfilen och att det kanske ligger en bil där (Som t.ex kom N och ska ut V/S), och att ifall du kör in i sidan på den är det du som får pröjsa för kalaset. Isåfall är det bara att snällt köra ett extra varv i rondellen och hoppas att det är frittfram nästa försök.
(Du skulle väll aldrig få för dig att stanna mitt i en rondell?)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#25 Post by Pehr Johnsson »

Minsc S2 wrote:
Exempel: Enfilig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger
- Kommer S --> N - Blinka höger när det är dags att köra ut. (Vilket de flesta inte gör, vilket är dumt. Hur ska bilarna som kommer ifrån N veta var du kom ifrån?)
- Kommer S --> V - Blinka vänster tills du kört förbi N, blinka därefter höger.

Exempel; 2 filig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger, ytterfil hela tiden.
- Kommer S --> N - Kör förbi Ö, blinka höger. Både ytter och innerfil fungerar, fast det är nog trafiksäkrast att ligga i ytterfilen hela tiden.
- Kommer S --> V - Blinka vänster, ligg i innerfil tills det är dags att köra ut och blinka då höger.
Observera att du kommer att korsa ytterfilen och att det kanske ligger en bil där (Som t.ex kom N och ska ut V/S), och att ifall du kör in i sidan på den är det du som får pröjsa för kalaset. Isåfall är det bara att snällt köra ett extra varv i rondellen och hoppas att det är frittfram nästa försök.
(Du skulle väll aldrig få för dig att stanna mitt i en rondell?)
Nästan som taget ur trafikskolans lektion.... ;)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Minsc S2
Turbo-Poster

#26 Post by Minsc S2 »

Jag har fotografiskt minne! ;)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

M.Kuic
S-Poster

#27 Post by M.Kuic »

Jag förstår inte vad problermet är att blinka vänster när man är i en rondell ocha ska till vänster från den urspiungsplats man var på? en cirkulationsplats är faktiskt något som ersatt korsningen på 90% av alla ställen där jag bor. Åker säkerligen genom bara 10 cirkulationsplats på vägen av 2km nu för tiden och majoriteten gör som jag och minsc och några fler här. Blinkar vänster om vi har att avsikt att åka vänster. Ska man rakt fram så blinkar man inte förens man ska ut åt höger. Förstår inte vad det är som är så svårt att förstå med denna enkla metod med blinkersen i en cirkulationsplats, det underlättar för flera om alla gör så, iaf här, verkar det tydligen vara så :)
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

drifter7508
Carrera-Poster

#28 Post by drifter7508 »

Blinkar inte i rondeller. Förstår inte poängen med det.
Vägen går ju bara "rakt fram" tills man skall svänga ut
till höger och då blinkar man givetvis till höger.

Varför blinka vänster när man ska in i en rondell
när man svänger ut till höger?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

M.Kuic
S-Poster

#29 Post by M.Kuic »

drifter7508 wrote:Blinkar inte i rondeller. Förstår inte poängen med det.
Vägen går ju bara "rakt fram" tills man skall svänga ut
till höger och då blinkar man givetvis till höger.

Varför blinka vänster när man ska in i en rondell
när man svänger ut till höger?

Ni som inbillar er att vägen går rakt fram i en cirkulationsplats, kolla på det ur en verklighetsaspekt, ska ni vänster så blinkar man vänster. punkt. så svårt är det inte :)
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]

944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.

drifter7508
Carrera-Poster

#30 Post by drifter7508 »

Blinkar ni vänster i vänsterkurvor också? =)
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

Post Reply