låt bli att blinka det visar samma sak.
nu är vi där igen. ingen blink = fortsätta i rondellen.
Fel, ingen blink = Köra rakt fram i rondellen. Det är vad jag fick lära mig för inte altför länge sedan, och det är så de flesta verkar göra.
(Är ytterst sällan jag ser en bil som kommer (t.ex) söderifrån och ska ut norrut, som använder högerblinkersen när den kör ut.)
nu vart det rörigt med vädersträcken här, men förstår jag dig rätt om du tror att jag ska svänga av trots att jag inte blinkar och då chansar du att köra in i rondellen?!?
Som sagt, ingen blinkning kan (och oftast) betyda att man ska köra av, i synnerhet i enfiliga rondeller.
fortsätta i rondellen = ingen blinkers alls.
svänga av = blinka höger.
byta till innerfil = svänga vänster.
Fortsätta i rondellen - Blinka vänster
Byta till innerfil - Blinka(svänga?) vänster
Svänga av - Blinka höger
Exempel: Enfilig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger
- Kommer S --> N - Blinka höger när det är dags att köra ut. (Vilket de flesta inte gör, vilket är dumt. Hur ska bilarna som kommer ifrån N veta var du kom ifrån?)
- Kommer S --> V - Blinka vänster tills du kört förbi N, blinka därefter höger.
Exempel; 2 filig rondell.
- Kommer S --> Ö - Blinka höger, ytterfil hela tiden.
- Kommer S --> N - Kör förbi Ö, blinka höger. Både ytter och innerfil fungerar, fast det är nog trafiksäkrast att ligga i ytterfilen hela tiden.
- Kommer S --> V - Blinka vänster, ligg i innerfil tills det är dags att köra ut och blinka då höger.
Observera att du kommer att korsa ytterfilen och att det kanske ligger en bil där (Som t.ex kom N och ska ut V/S), och att ifall du kör in i sidan på den är det du som får pröjsa för kalaset. Isåfall är det bara att snällt köra ett extra varv i rondellen och hoppas att det är frittfram nästa försök.
(Du skulle väll aldrig få för dig att stanna mitt i en rondell?)