Hjälp vid köp av min 1:a porsche!

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
petrus sjövik
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-02-07 13:49:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

Hjälp vid köp av min 1:a porsche!

#1 Post by petrus sjövik »

Har hittat en fin 944:a. från -83 Den är importerad 1992 från belgien och har
sedan dess stått i varmgarage, den är inte ens inreggad. Har gått 16000 mil
och ser mycket fin ut utvändigt och kommer se bra ut invändigt med lite jobb.
Hittils låter det ju rikigt bra.

Problemet är bara att det inte följer med någon servicebok och ägaren som
bara haft den i sitt garage vet i princip inget om dess historia. Jag är ingen
duktig mekaniker och kan inte avgöra hur den mår mekaniskt. Prislappen är
billig men man vill ju inte råka ut för allt för kostsamma reparationer heller.

Kan man utifrån bilens fina yttre och relativt låga miltal göra en någorlunda bra
riskbedöming? Vilka vanliga fel finns det att passa sig för? Några tips i allmänhet?

/pete

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Börja med att skriva i din profil vart du bor så finns det säkert någon från forumet som bor i närheten som kan hjälpa dig.
Annars så kolla på inredning & glas hur slitet det är där & om det verkar stämma överens med miltalet.

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

NU ska börja med o skrämma dig lite!

Är egentligen ingen stor deal att fixa men kan hjälpa dig att få ner priset rejält...

Bilen Har 16000 mil på mätaren det betyder att den har fått kamremmen och balansremmen bytta just innan den blev avställd om du har tur...

Så det är minst 14 år gammla remmar...

Skulle nu dessa gå av då du startar eller kör bilen så lär det bli dyrt att repaprera.. Så jag avråder dig att ens hantera bilen förren ägaren gjort detta byte till dig eller att du vågar köpa bilen okörd och fixa detta...

Detta är en känd faktor på alla 94X bilar som man ska tänka på vid köp.. speciellt då den stått så länge...

Sanden i GBG tar 2600Kr för denna service men om du inte bor i närheten så se till o kolla vad ditt lokala Porsche center tar för jobbet och slå av det på priset.. annars så får du räkna med en släp transport till GBG tex.

Normalt så byter man remmen var 8000mil eller 5 år.. efter spänner var 500mil

Annars så tror jag det är straight forward allt som du ser eller som ger sig är överkomligt att reparera i jämförelse med kamremms brott.

Bor du i skåne så kan jag tipsa dig om service ställen...

Lite 944 Faq att läsa igenom som ger dig det grunläggande kunskaperna.

http://www.connactivity.com/~kgross/FAQ/944faq.html

Samt.. välkommen hit!

Du ska inte backa för det jag skriver, men var medveten om det....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

"den är inte ens inreggad."

Låter som ett stort problem i min värld, jag skulle misstänka att nått är skumt med papperna på bilen. Bytt identitet etc.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Porrsche »

Fordon som står länge behöver mycket service även de. Förutom som Claves skriver om kamremmen så får du räkna med att en riktig storservice behöver göras, byta alla vätskor, nya däck mm. Dessutom är risken stor att det uppstår en del läckage från motor, växellåda, stötdämpare mm. Om du inte gör jobbet själv så får du räkna med 20-30.000 i direkta servicekostnader. Kostnader som du måste ta innan du ens börjat köra bilen och då är det sedan stor risk att du upptäcker lite andra fel...

Om du är händig och gärna skruvar själv kan du kanske ge 10.000 för bilen om säljaren ordnar med inregistreringen (men då måste den väl registreringsbesiktigas och det lär väl knappast/förhoppningsvis inte gå i det skicket). Annars skulle jag satsa på en bättre bil.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

petrus sjövik
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-02-07 13:49:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#6 Post by petrus sjövik »

Det känns lite som att ta grisen i säcken å chansa men för 27 papp kan det vara värt det eller?

Nån som har tips på verkstad i umeå?

petrus sjövik
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-02-07 13:49:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#7 Post by petrus sjövik »

Är det en allämän uppfattning om att service för 20 000-30 000 är att vänta?
isf får jag leta efter en bättre kandidat :(

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

petrus sjövik wrote:Det känns lite som att ta grisen i säcken å chansa men för 27 papp kan det vara värt det eller?

Nån som har tips på verkstad i umeå?
För 27 papp kan du få en 83:a som är besiktat och körklar... så varför ge så mycket för en som inte ens är inregistrerad? Neråt 15 tusen så tycker jag att det kan vara värt att tänka på... annars inte.

Men det är ju bara du som vet hur skicket på bilen verkar vara. Men se till att kika på lite andra 944or innan du slår till iaf så att du vet hur de brukar se ut i samma prisklass! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

petrus sjövik
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-02-07 13:49:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#9 Post by petrus sjövik »


User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

petrus sjövik wrote:typ den här t.ex

http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5965
Precis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Kan du meka själv och har plats och utrustning för det så kommer du undan mycket billigare än 20-30k, blir det däremot verkstadsbesök kan det kosta vad som helst. Jag skulle nog räkna med upp till 10k vid hemmamek och pruta efter det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

petrus sjövik
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2006-02-07 13:49:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#12 Post by petrus sjövik »

tack för svaren, har insett att det finns bättre alternativ än den. Men suget efter en porsche tilltar : )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users