Viktsfördelning 944s

924/928/944/968
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Viktsfördelning 944s

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Läste någonstans att när 944an introducerades -82 var viktsfördelningen 50,7/49,3%, men jag misstänker att detta kan ha ändrats med åren och nya finesser, som tex styrservo. Jag är ffa intresserad av att veta hur viktsfördelningen är för 944s.

/Staffan

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#2 Post by Lilja »

När jag vägde min Turbo så var det nästan exakt 50/50, kommer inte ihåg exakta siffror men det slog inte på många kilo per hjul. Slog nog mer från höger till vänster än det gjorde bak och fram om jag minns rätt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#3 Post by mojo158 »

Hej Lilja,

Tack för svaret. Jag måste byta fronten och helt plötsligt känns det tvärt emot från tidigare som att det är lättare att få bort vikt framifrån än bakifrån (om man inte tar bort glaset). Det gäller alltså att vara försiktig om man inte vill ha obalans.

/Staffan

chrix
S2-Poster
Posts: 300
Joined: 2013-06-03 12:41:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Alingsås
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#4 Post by chrix »

Har du tänkt att lätta så ta du bort allt du inte behöver.
Min är lättad typ där det är lätt att lätta. Alltså glas och typ all inredningen.
Visserligen glasfiber skärmar huv mm.
Men tror trots Bur att den är mer lättad bak och jag tycker den är välbalanserad ändå.
Men gillar den "lätta" känslan...
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#5 Post by balansaxel »

Du märker knappast av någon % hit o dit
Och även "obalanserade" bilar som 911 kan vara
Snabba så lätta där det går som sagt....
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#6 Post by Ragnar Joensen »

Håller med föregående talare.

Det som är viktigt är helheten: balans fram/bak, fjädrar/dämpare, krängningshämmare, typ/bredd på däck, cornerweight, diff/icke diff, etc.

Lätta bilen så mycket du har tänkt, montera chassis och krängningshämmare, och testa dig fram med däck. Sen kan du eventuellt ändra chassi, beroende på hur bilen beter sig.

Jag rev allt ur min 924, monterade H&R Nürburgring kit, och 26,8 mm krängningshämmare fram (ingen bak). Började med 205 fram och 225 bak, och har nu testat 205 runt om. 205 och 225 var nog bättre, eftersom det sitter 855 lb/in fjädrar bak, och 400 lb/in fram.

Bilen sliter mycket däck. Klart att körstil har stor inverkan, men den har inte ABS och det sliter fram, och ingen diff heller, vilket gör att innerhjulet ofta spinner loss. mjukare fjädrar bak hade minskat det problemet.

Men ur balanssynpunkt har bilen en otroligt fin balans, och är otroligt rolig att köra. Det går att ta med sig fart, där mycket starkare bilar får släppa lite.

Så ser det ut på film: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;

:-)
Porsche fantast !

968 1992

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#7 Post by mojo158 »

Hej,

Bilen är delvis lättad då jag rivit ur det mesta, jag funderar mest på hur jag ska gå vidare och hur stor avvikelse från originalbalans som är acceptabelt. Bak är den lättad ca 35 kg och fram ca 9 kg. Dessutom var ca 20-25 kg av de 35 bakre kilona placerade längst bak. Den diffen från original på 25 kg ger en del effekter som jag inte gillar. Har med Patands hjälp förstått att den är ganska lätt bak och det visar sig bla som att den släpper lätt bak när jag släpper upp kopplingen vid nedväxling och kan då bete sig ganska oroligt. Detta sker framförallt när jag bromsar hårt från relativt hög hastighet och bilen niger (den är rätt mjuk fram också med orignalsättning). Senast körde jag med reservhjulet i och det blev bättre. Nu tänker jag plocka bort endel vikt fram också men med tidigare erfarenhet av att ha lite för lite vikt bak så vill jag inte ha för stor obalans mellan bak och fram.

/Staffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#8 Post by mojo158 »

apropå HR-chassit. Beställt från Bilmodecenter? Jag har sneglat lite på det och reagerat på att det är ganska hårt bak och ganska mjukt fram. Relationen mellan fjäderkonstanterna bak och fram överraskade mig.

/Staffan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#9 Post by patand »

Köper du ställbart chassie så gör du en hörnvägning (corner weight) och ställer in så du får så lika som möjligt fram/bak (och höger/vänster). Det KAN innebära att bilen blir högre fram än bak för att förskjuta vikten bakåt om så behövs. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#10 Post by Ragnar Joensen »

mojo158 wrote:apropå HR-chassit. Beställt från Bilmodecenter? Jag har sneglat lite på det och reagerat på att det är ganska hårt bak och ganska mjukt fram. Relationen mellan fjäderkonstanterna bak och fram överraskade mig.

/Staffan
Jag har just detta chassit på 924:an, och det är som sagt hårt bak. Monterade 26,8 mm krängningshämmaren fram, och ingen bak, för att bemöta skillnaden fram/bak på chassit.

Bilen är riktigt rolig att köra, sätter slalomtider i klass med vassa 964:or, GT3:or o sånt. Och lever som fisken i vattnet på Kinnekulle.

Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#11 Post by gtBen »

Ragnar Joensen wrote:Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.
200kg låter väldigt mycket :arrow: hur kom du ner i det?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#12 Post by Ragnar Joensen »

gtBen wrote:
Ragnar Joensen wrote:Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.
200kg låter väldigt mycket :arrow: hur kom du ner i det?

Bengt
Väldigt enkelt: Plocka bort allt!

Bilen väger 1.020 kg med halv tank. Standard väger den 1.280 kg.

På bilden ser man hur den såg ut Innan jag monterade 2 Sparco Sprint stolar. Det är den enda inredning som finns i bilen.
924S.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#13 Post by Cédric »

Är det vikt utan förare? Låter väldigt tungt, min 931a väger ca 1180 i gatläge utan förare med tunga gathjul och tunga krängare mm..

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 634
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#14 Post by mojo158 »

Tja, så tungt låter det väl inte. Cedric, du får väl inte bort 55 kg om du ändrar till likvärdiga krängare och sätter på andra hjul? Eller undervärderar jag möjliga viktsbesparingar någonstans? Om jag nu tolkar skillnaden mellan gatläge och banläge rätt så bygger skillnaden på 55 kg på följande uppskattning av Ragnars bils vikt vid gatläge: 1020 + 70 kg förare + 35 kg soppa = 1125 kg.

/Staffan

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 780
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Viktsfördelning 944s

#15 Post by balansaxel »

Som Cedric säger så verkar det knepigt att en 924S
Ska väga 100kg mer än en 931...

Visserligen är 2,5 motorn stor som ett hus jämfört med
2,0 men...
Vore kul å höra om fler vägt?

Min 931 väger 1320 enligt transportstyrelsen, vet inte
Hur exakta deras uppgifter är, men det låter tungt... :oops:
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users