Viktsfördelning 944s
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Viktsfördelning 944s
Hej,
Läste någonstans att när 944an introducerades -82 var viktsfördelningen 50,7/49,3%, men jag misstänker att detta kan ha ändrats med åren och nya finesser, som tex styrservo. Jag är ffa intresserad av att veta hur viktsfördelningen är för 944s.
/Staffan
Läste någonstans att när 944an introducerades -82 var viktsfördelningen 50,7/49,3%, men jag misstänker att detta kan ha ändrats med åren och nya finesser, som tex styrservo. Jag är ffa intresserad av att veta hur viktsfördelningen är för 944s.
/Staffan
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
När jag vägde min Turbo så var det nästan exakt 50/50, kommer inte ihåg exakta siffror men det slog inte på många kilo per hjul. Slog nog mer från höger till vänster än det gjorde bak och fram om jag minns rätt.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Hej Lilja,
Tack för svaret. Jag måste byta fronten och helt plötsligt känns det tvärt emot från tidigare som att det är lättare att få bort vikt framifrån än bakifrån (om man inte tar bort glaset). Det gäller alltså att vara försiktig om man inte vill ha obalans.
/Staffan
Tack för svaret. Jag måste byta fronten och helt plötsligt känns det tvärt emot från tidigare som att det är lättare att få bort vikt framifrån än bakifrån (om man inte tar bort glaset). Det gäller alltså att vara försiktig om man inte vill ha obalans.
/Staffan
-
- S2-Poster
- Posts: 300
- Joined: 2013-06-03 12:41:03
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- Location: Alingsås
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Har du tänkt att lätta så ta du bort allt du inte behöver.
Min är lättad typ där det är lätt att lätta. Alltså glas och typ all inredningen.
Visserligen glasfiber skärmar huv mm.
Men tror trots Bur att den är mer lättad bak och jag tycker den är välbalanserad ändå.
Men gillar den "lätta" känslan...
Min är lättad typ där det är lätt att lätta. Alltså glas och typ all inredningen.
Visserligen glasfiber skärmar huv mm.
Men tror trots Bur att den är mer lättad bak och jag tycker den är välbalanserad ändå.
Men gillar den "lätta" känslan...
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: Volvo S60 B5 2022
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Banbilen: Porsche 944 3,0 16v 1982
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Du märker knappast av någon % hit o dit
Och även "obalanserade" bilar som 911 kan vara
Snabba så lätta där det går som sagt....
Och även "obalanserade" bilar som 911 kan vara
Snabba så lätta där det går som sagt....
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Håller med föregående talare.
Det som är viktigt är helheten: balans fram/bak, fjädrar/dämpare, krängningshämmare, typ/bredd på däck, cornerweight, diff/icke diff, etc.
Lätta bilen så mycket du har tänkt, montera chassis och krängningshämmare, och testa dig fram med däck. Sen kan du eventuellt ändra chassi, beroende på hur bilen beter sig.
Jag rev allt ur min 924, monterade H&R Nürburgring kit, och 26,8 mm krängningshämmare fram (ingen bak). Började med 205 fram och 225 bak, och har nu testat 205 runt om. 205 och 225 var nog bättre, eftersom det sitter 855 lb/in fjädrar bak, och 400 lb/in fram.
Bilen sliter mycket däck. Klart att körstil har stor inverkan, men den har inte ABS och det sliter fram, och ingen diff heller, vilket gör att innerhjulet ofta spinner loss. mjukare fjädrar bak hade minskat det problemet.
Men ur balanssynpunkt har bilen en otroligt fin balans, och är otroligt rolig att köra. Det går att ta med sig fart, där mycket starkare bilar får släppa lite.
Så ser det ut på film: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som är viktigt är helheten: balans fram/bak, fjädrar/dämpare, krängningshämmare, typ/bredd på däck, cornerweight, diff/icke diff, etc.
Lätta bilen så mycket du har tänkt, montera chassis och krängningshämmare, och testa dig fram med däck. Sen kan du eventuellt ändra chassi, beroende på hur bilen beter sig.
Jag rev allt ur min 924, monterade H&R Nürburgring kit, och 26,8 mm krängningshämmare fram (ingen bak). Började med 205 fram och 225 bak, och har nu testat 205 runt om. 205 och 225 var nog bättre, eftersom det sitter 855 lb/in fjädrar bak, och 400 lb/in fram.
Bilen sliter mycket däck. Klart att körstil har stor inverkan, men den har inte ABS och det sliter fram, och ingen diff heller, vilket gör att innerhjulet ofta spinner loss. mjukare fjädrar bak hade minskat det problemet.
Men ur balanssynpunkt har bilen en otroligt fin balans, och är otroligt rolig att köra. Det går att ta med sig fart, där mycket starkare bilar får släppa lite.
Så ser det ut på film: https://www.youtube.com/watch?feature=p ... 2ChYRa1lt8" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Hej,
Bilen är delvis lättad då jag rivit ur det mesta, jag funderar mest på hur jag ska gå vidare och hur stor avvikelse från originalbalans som är acceptabelt. Bak är den lättad ca 35 kg och fram ca 9 kg. Dessutom var ca 20-25 kg av de 35 bakre kilona placerade längst bak. Den diffen från original på 25 kg ger en del effekter som jag inte gillar. Har med Patands hjälp förstått att den är ganska lätt bak och det visar sig bla som att den släpper lätt bak när jag släpper upp kopplingen vid nedväxling och kan då bete sig ganska oroligt. Detta sker framförallt när jag bromsar hårt från relativt hög hastighet och bilen niger (den är rätt mjuk fram också med orignalsättning). Senast körde jag med reservhjulet i och det blev bättre. Nu tänker jag plocka bort endel vikt fram också men med tidigare erfarenhet av att ha lite för lite vikt bak så vill jag inte ha för stor obalans mellan bak och fram.
/Staffan
Bilen är delvis lättad då jag rivit ur det mesta, jag funderar mest på hur jag ska gå vidare och hur stor avvikelse från originalbalans som är acceptabelt. Bak är den lättad ca 35 kg och fram ca 9 kg. Dessutom var ca 20-25 kg av de 35 bakre kilona placerade längst bak. Den diffen från original på 25 kg ger en del effekter som jag inte gillar. Har med Patands hjälp förstått att den är ganska lätt bak och det visar sig bla som att den släpper lätt bak när jag släpper upp kopplingen vid nedväxling och kan då bete sig ganska oroligt. Detta sker framförallt när jag bromsar hårt från relativt hög hastighet och bilen niger (den är rätt mjuk fram också med orignalsättning). Senast körde jag med reservhjulet i och det blev bättre. Nu tänker jag plocka bort endel vikt fram också men med tidigare erfarenhet av att ha lite för lite vikt bak så vill jag inte ha för stor obalans mellan bak och fram.
/Staffan
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
apropå HR-chassit. Beställt från Bilmodecenter? Jag har sneglat lite på det och reagerat på att det är ganska hårt bak och ganska mjukt fram. Relationen mellan fjäderkonstanterna bak och fram överraskade mig.
/Staffan
/Staffan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Köper du ställbart chassie så gör du en hörnvägning (corner weight) och ställer in så du får så lika som möjligt fram/bak (och höger/vänster). Det KAN innebära att bilen blir högre fram än bak för att förskjuta vikten bakåt om så behövs. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Jag har just detta chassit på 924:an, och det är som sagt hårt bak. Monterade 26,8 mm krängningshämmaren fram, och ingen bak, för att bemöta skillnaden fram/bak på chassit.mojo158 wrote:apropå HR-chassit. Beställt från Bilmodecenter? Jag har sneglat lite på det och reagerat på att det är ganska hårt bak och ganska mjukt fram. Relationen mellan fjäderkonstanterna bak och fram överraskade mig.
/Staffan
Bilen är riktigt rolig att köra, sätter slalomtider i klass med vassa 964:or, GT3:or o sånt. Och lever som fisken i vattnet på Kinnekulle.
Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
200kg låter väldigt mycketRagnar Joensen wrote:Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Väldigt enkelt: Plocka bort allt!gtBen wrote:200kg låter väldigt mycketRagnar Joensen wrote:Jag har lättat bilen nästan 200 kilo.hur kom du ner i det?
Bengt
Bilen väger 1.020 kg med halv tank. Standard väger den 1.280 kg.
På bilden ser man hur den såg ut Innan jag monterade 2 Sparco Sprint stolar. Det är den enda inredning som finns i bilen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Är det vikt utan förare? Låter väldigt tungt, min 931a väger ca 1180 i gatläge utan förare med tunga gathjul och tunga krängare mm..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Tja, så tungt låter det väl inte. Cedric, du får väl inte bort 55 kg om du ändrar till likvärdiga krängare och sätter på andra hjul? Eller undervärderar jag möjliga viktsbesparingar någonstans? Om jag nu tolkar skillnaden mellan gatläge och banläge rätt så bygger skillnaden på 55 kg på följande uppskattning av Ragnars bils vikt vid gatläge: 1020 + 70 kg förare + 35 kg soppa = 1125 kg.
/Staffan
/Staffan
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Viktsfördelning 944s
Som Cedric säger så verkar det knepigt att en 924S
Ska väga 100kg mer än en 931...
Visserligen är 2,5 motorn stor som ett hus jämfört med
2,0 men...
Vore kul å höra om fler vägt?
Min 931 väger 1320 enligt transportstyrelsen, vet inte
Hur exakta deras uppgifter är, men det låter tungt...
Ska väga 100kg mer än en 931...
Visserligen är 2,5 motorn stor som ett hus jämfört med
2,0 men...
Vore kul å höra om fler vägt?
Min 931 väger 1320 enligt transportstyrelsen, vet inte
Hur exakta deras uppgifter är, men det låter tungt...

931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
Who is online
Users browsing this forum: No registered users