Värdet ökar..

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Värdet ökar..

#1 Post by Janne J »

Nu tror jag snart att värdet börjar öka för vissa lite ovanligare 924 modeller, exempel: http://www.gmundcars.com/cars/918/924slemans.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#2 Post by [Bobo] »

Tycker att det verkar vara ovanligt få 924-vrak ute på blocket den här vintern och de 924:or som finns vill dom ha ganska bra betalt för! :D
Så det kanske är på väg åt rätt håll här hemma också. Eller så är vraken slut... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#3 Post by Erol »

Har kollat lite på 944 turbo och 968 på mobile.de, där är det inte ovanligt att de begär dubbla pengen mot vad motsvarande bil annonseras ut för här i Sverige. Så jag håller nu tummarna på att även den svenska marknaden skall få ett prislyft.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Värdet ökar..

#4 Post by Tomcat1 »

Porsche 911ornas värde i Sverige har ökat för mycket.

En 30 år gammal kan lätt kosta dubbelt mot vad en 5 år gammal 911 kostar.
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: Värdet ökar..

#5 Post by robinkjellstedt »

Tomcat1 wrote:Porsche 911ornas värde i Sverige har ökat för mycket.

En 30 år gammal kan lätt kosta dubbelt mot vad en 5 år gammal 911 kostar.
Ja, samtidigt som 996-priserna fortsätter att gå ner..

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Värdet ökar..

#6 Post by Maxx »

Tomcat1 wrote:Porsche 911ornas värde i Sverige har ökat för mycket.

En 30 år gammal kan lätt kosta dubbelt mot vad en 5 år gammal 911 kostar.
Hur kan de ha ökat "för mycket"? Priserna ökar precis så mycket som folk är villiga att betala.

En bil blir inte nödvändigtvis billig bara för att den är gammal. Med det resonemanget borde folk betala för att bli av med en Rembrant! ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#7 Post by Henka_E »

996 känns som att det var den första 911 som funkar som vardagsbil. Alltså - bra värme, skapligt robust motor och tillverkad i enormt antal. Boxster är ju också billiga - man kanske snart kan få en 996 för Boxster pengar?

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#8 Post by [Bobo] »

Henka_E wrote:996 känns som att det var den första 911 som funkar som vardagsbil. Alltså - bra värme, skapligt robust motor och tillverkad i enormt antal. Boxster är ju också billiga - man kanske snart kan få en 996 för Boxster pengar?
Det hela handlar väl egentligen om vem som väljer att köpa en 911 idag...
För 20 år sedan var nog de flesta 911-ägare tämligen bilintresserade och kände någon form av passion och koppling till varumärket.
I samma stund som kundkretsen gick från entusiaster till "vanliga bilköpare" tappade varumärket sin storhet.
De flesta Cayenne-förarna här i stan är relativt unga tjejer. Tror inte att de valde den just för att det är en Porsche direkt.
Samma sak med Panamera. Fel kunder sabbar ett varumärke på nolltid.
Visst, du kan sälja en massa bilar till en helt ny kundkrets, men de gamla kunderna känner sig inte lika speciella längre och andrahandsvärdet sjunker rakt över modellregistret..
Det har hänt i många andra brancher och bilindustrin är nog inte imun.
Sammanslagningen med vw var nog inte så klok om man bortser från det kortsiktigt monetära.
Tror inte att Porsche kommer klinga lika exklusivt i framtiden tyvärr...

Bobo

Edit: Inser att det blev ett ganska negativt inlägg i en annars positiv tråd, men jag har arbetat med stora varumärken som gått från populära pland "core-kunderna" till slit-och-släng hos vanligt folk.
Allt från öl till skateboards...
Det finns ett facit för hur man håller sitt varumärke exklusivt. Ferrari gör det genom att tillverka färre bilar i år än de gjorde i fjol. Deras ökade försäljning gav negativa effekter på varumärkets ställning på marknaden.
Tråkigt, men sant...
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Värdet ökar..

#9 Post by Janne J »

996 hamnar i samma fack som de andra premiumbiltillverkarnas lyxbilar. En BMW 850 eller en Audi A8 kan köpas för småpengar på blocket trots att dessa var top of the line när de var nya.
Den pondus och utstrålning du köper när du väljer en ny Porsche har slocknat efter 10-15 år och vi som gillar lite älde bilar ser inget annat än en halvgammal, lite ointressant bil.
Mitt bilintresse är klart präglat av den tid då jag var 12-18 år, de bilarna som var mina drömbilar då de vill jag ha idag.
Kanske kommer mina barn födda 1994 att tycka att en 2005 Porsche är hur kul som helst när de blir lite vuxnare, för att den påminner om deras första drömbilar. ( Nu är mina barn redan så skadade av vi alltid haft roliga/annorlunda bilar i familjen så de är inte bra som statistiskt underlag..;) )
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#10 Post by [Bobo] »

Janne J wrote:996 hamnar i samma fack som de andra premiumbiltillverkarnas lyxbilar. En BMW 850 eller en Audi A8 kan köpas för småpengar på blocket trots att dessa var top of the line när de var nya.
Den pondus och utstrålning du köper när du väljer en ny Porsche har slocknat efter 10-15 år och vi som gillar lite älde bilar ser inget annat än en halvgammal, lite ointressant bil.
Exakt!
Den som köpte en 911 1987 var nog mer specifikt intresserad av just den bilen, och inte en fin, dyr sportbil i största allmänhet...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
laakso
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2009-05-12 14:25:32
Telefon: 0767677224
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Uppsala
Contact:

Re: Värdet ökar..

#11 Post by laakso »

Porsche som varumärke är väl redan lite urvattnat. Att säga att man har en Porsche idag, är som du Janne säger, ungefär som att säga att man har en MB eller BMW. (man måste väl ha en lambo, Ferrari eller Aston för att vara exklusiv)
Det har ju inte heller hjälpt med alla olika modeller som finns idag. Plus att vanliga människor inte kan se skillnad på en 996/997/991 gör att man kan idag köpa sig "exklusivitet" för 129.000:-

Detta kan nog på sikt driva upp priserna för våra modeller. Inte bara för att de är Porschar, utan för att de är udda och bra.

Hellre en 924 som har vårdats än en 996 som inte har vårdats.
968 -93

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Värdet ökar..

#12 Post by Mr Dezent »

Ledsen för en hel novell nu, men detta är något jag ofta diskuterat om än inte på forum.
Min åsikt i debatten, tillika min åsikt. Därmed inte sagt att det är vedertagen sanning.

Jag tycker inte att Porsche urvattnat sitt varumärke.
När man pratar om att urvattna sitt varumärke så tycker jag att man måste fokusera på nutid och tillverkarens nuvarande position på nybilsmarknaden.
Och där håller Porsche fortfarande ett mycket starkt fotfäste i det mer exklusiva segmentet.

Porsche säljer bilar som bara den, har (och har alltid haft) vett att ta riktigt bra betalt för sina bilar och folk köper dem. Till och med basmodellerna, trots att prislapparna är fortsatt höga.
Alltför höga för att en stark majoritet någonsin kommer ha råd att köpa en helt ny Porsche.
Ändå hittar de kunder, som aldrig förr.
Nej, jag tycker snarare det är modigt och beundransvärt av Porsche. Att, som sportbilsaktör, våga satsa på både en suv, en familjebil samt volym i sin produktion, fortfarande hävda sin exklusivitet och lyckas med detta.

Visst är jag medveten om att folk generellt pratar skit om Boxster och Cayenne.
Men i regel är det samma personer som i bästa fall upplevt dessa när de varit 10 år gamla och askkoppen är fylld sedan lång tid tillbaka.
De vet inte hur det är att lösa ut en fabriksny sådan. Vilken känsla det ger och allt det där.
Och de är ofta desamma som någon gång hoppas på att få stifta bekantskap med en Panamera. Om säg 20 år från idag, när även den akskoppen är fylld.
Förutsatt att bilarna följt samma värdeutveckling som just Boxster eller Cayenne förstås.
För annars kommer de aldrig få tillfälle till det.

Samtidigt måste man komma ihåg att flera klassiska Porschar, även mer moderna klassiker, börjar öka i värde. Se på välvårdade 993 eller 964 Carreror. Långt från gratis.
Det, i en situation där klassiker inte per automatik innebär högre ekonomiskt värde.
Inget är värt mer än någon är villig att betala. Och i fallet Porsche är, oftast, någon redo att lätta på lädret vilket får sägas vara ett gott betyg för biltillverkaren.

Nej, den dagen Porsche börjar tillverka en vardagsbil med en prislapp i samma segment som exempelvis en Ford Focus. Den dagen kommer jag instämma i kören att Porsche urvattnat sitt varumärke.
Inte förr.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Värdet ökar..

#13 Post by [Bobo] »

Mr Dezent wrote:Porsche säljer bilar som bara den...
Det är ju just det som är problemet.
Det gör att det finns fler nyproducerade Porschar än det finns riktiga entusiaster.
Historiskt sett har Porsches modeller skapats för att företaget skulle överleva, inte för att ägarna skulle kunna ta ut mer pengar.
I takt med att familjen Porsche klev av tronen blev Porsche mer och mer bara ett företag bland alla andra.
Från att ha varit en familj som tävlade och byggde bilar tillsammans till att bli ett riskkapitalbolag (dom var faktiskt ytterst nära att köpa Volkswagen för några år sedan) utan något egentligt intresse av att bevara någon form av arv eller tradition. Visst, de har sitt museum. Men det har alla andra biltillverkare också.
När såg du en fabrikssatsning inom motorsport från Porsches sida senast?
Men visst, vill man hellre se Kanye West än Walter Röhrl bakom ratten på en Porsche så får man väl kalla deras nuvarnade marknadsstrategi för en succé.
Problemet är vem bilarna byggs för.
Förr byggdes dom för entusiaster som brann för att att köra.
Allt som gjorde en 911 unik är ju borta till förmån för det slätstrukna och "lätta att leva med".

Man håller sitt varumärke exklusivt genom att INTE försöka göra något som passar alla.
Bara för att många konsumerar beyder det inte nödvändigtvis att varumärket mår bra eller att man har producerat en bra produkt... Melodifestivalen och Gorby´s är två exempel...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Henke_81
S-Poster
Posts: 73
Joined: 2012-09-10 19:50:03
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1987
Location: Örebro
Contact:

Re: Värdet ökar..

#14 Post by Henke_81 »

[Bobo] wrote:
Mr Dezent wrote:Porsche säljer bilar som bara den...
Det är ju just det som är problemet.
Det gör att det finns fler nyproducerade Porschar än det finns riktiga entusiaster.
Historiskt sett har Porsches modeller skapats för att företaget skulle överleva, inte för att ägarna skulle kunna ta ut mer pengar.
I takt med att familjen Porsche klev av tronen blev Porsche mer och mer bara ett företag bland alla andra.
Från att ha varit en familj som tävlade och byggde bilar tillsammans till att bli ett riskkapitalbolag (dom var faktiskt ytterst nära att köpa Volkswagen för några år sedan) utan något egentligt intresse av att bevara någon form av arv eller tradition. Visst, de har sitt museum. Men det har alla andra biltillverkare också.
När såg du en fabrikssatsning inom motorsport från Porsches sida senast?
Men visst, vill man hellre se Kanye West än Walter Röhrl bakom ratten på en Porsche så får man väl kalla deras nuvarnade marknadsstrategi för en succé.
Problemet är vem bilarna byggs för.
Förr byggdes dom för entusiaster som brann för att att köra.
Allt som gjorde en 911 unik är ju borta till förmån för det slätstrukna och "lätta att leva med".

Man håller sitt varumärke exklusivt genom att INTE försöka göra något som passar alla.
Bara för att många konsumerar beyder det inte nödvändigtvis att varumärket mår bra eller att man har producerat en bra produkt... Melodifestivalen och Gorby´s är två exempel...

Bobo

+1

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Värdet ökar..

#15 Post by Mr Dezent »

Men trots att de sjabblat bort motorsportsarvet och trots modeller som Cayenne och Panamera så kan man inte blunda för att Porsche hela tiden klarat att behålla styrkan i sitt varumärke och ställning som en av världens främsta och mest exklusiva sportbilstillverkare, med kunder som är redo att betala för det.
Då har man, i min mening, fortfarande inte urvattnat sitt varumärke.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users