
Sedan porsche 968 med 239 hk hur går dessa?Mera åt comfort el styvare en 944:a mera fartglada?
Tack så länge!
Mvh /Porsche4meSoon

När den dagen kommer när man vill kolla in en porsche!Vill ju inte bara verka som att jag''bara'' vill provköra''[Bobo] wrote:Första och bästa tipset är att åka iväg och provköra dom olika modellerna...
Det är alltid svårt att beskriva på ett begripligt sätt vad som skiljer i känslan.
Jag har ingen erfarenhet av turbo (annat än som passagerare), men det skiljer en hel del mellan 944, S2 och 968...
Vad gäller hur fort det går har det visat sig gång på gång att det inte har så mycket med hästkrafter att göra, utan mer hur pass skicklig du är bakom ratten.
Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...
Har inte riktigt koll på vad du tänkt använda bilen till, men om du aldrig kört en Porsche förut, så kommer du antagligen trivas bra i en vanlig 944. Efter något år eller två kanske du vill ha mer...![]()
Om du tänker ägna dig åt den ädla trimkonsten är turbo det enda alternativet. Och då menar jag alltså att du måste utgå ifrån en turbo...
Det finns ingen anledning att köpa en "vanlig" och försöka få den att gå fortare genom att trimma. Då är det istället vikten och väghållningen som gör skilnaden om man vill åka fort...
Som sagt, det bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att prova själv.
Bobo
Du skrev många kloka ord!Ja jag vill ha en motor med ett bra bottendrag 944 S2 el 968 låter mest lockande en en orginal 944:a fast man faller ju bara för utseendet.De är så vackra!Så nej prio ett är nog ingen turbo här ska inte trimmas.Det Ska finnas elstolar taklucka go motor och servicehäfte.Maxx wrote:Då du säkert är van vid Saabs turbomotorer och vill kunna accelerera ifrån allt och alla på motorvägen så kommer du bli besviken på en 944. Har den dessutom utslitna dämpare kommer du inte att tycka att väghållningen är mycket att ha.
Vill du ha en kompetent bil med bra till extremt bra väghållningen men som knappt accelererar som en modern GTi-bil, köp en 944. Om man tar den för vad den är så är det en riktigt kul bil!
Vill du ha en bil med en motor som är stark i från botten, som lämpar sig för t.ex. slalomkörning, köp en 944 S2.
Vill du ha acceleration (tillsammans med väghållning), köp en 944 turbo. Lättare att trimma om du är lagd åt det hållet.
En 968 är en trimmad 944 S2 med många små förbättringar här och var, och är lite mer klassisk Porsche i utseendet men i grunden är det en 944 (bara yttre karossplåtarna som är nya).
Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage.Maxx wrote:Kanske en välskött 944 S kan vara något för dig?
Tänk på att även om den är välskött så kommer den att behöva fortsatt underhåll för att fortsatt vara i gott skick. Det är inte några nya bilar längre.
Menade att jag ska köpa.Sälja lät men ngn gång ska vi nog alla sälja.Maxx wrote:Porschar köper man, man säljer dem inte.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 247986.htmPorsche4meSoon wrote:Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage.Maxx wrote:Kanske en välskött 944 S kan vara något för dig?
Tänk på att även om den är välskött så kommer den att behöva fortsatt underhåll för att fortsatt vara i gott skick. Det är inte några nya bilar längre.
Få mil ser helt ok ut.Men färgen gillar jag ej.Är svag för röda,vita ev en svart 944:a!Menar det är troligast att jag kollar efter en 944 S på vårkanten 2014.Maxx wrote:http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 247986.htmPorsche4meSoon wrote: Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage.
944 S -87 för 55.000 kr ... Vet dock inte skick. Är dessutom en USA-import vilket väl inte är vad man vanligtvis vill ha men det beror på hur petig man är (Prutläge?). AC:n kanske räcker att fylla? Finns firmor som provtrycker gratis.
Så jo, med lite flyt kan man kanske hitta en ok 944 S för under 60k.
Nej motorn är otrimmad så det är bara 170Hk, inte 171...[Bobo] wrote:Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...
Intressant kommentar ang 944 vs 944S. Har tidigare läst kommentarer som säger precis tvärt emot, att S har tråkigare karaktär just för att den saknar spets högre upp i registret. Själv har jag kört 924 Carrera GT, 944 och 968 CS. Gissar att 924 turbo ger mest känsla per krona (även om CGT knappast är en standard turbo), att 968 är den bästa bilen om budgeten tillåter och att 944 är den bästa kompromissen för den som vill köra även till vardags.patand wrote:Nej motorn är otrimmad så det är bara 170Hk, inte 171...[Bobo] wrote:Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...
Angående hur snabb en vanlig 944a är så är det ju inga rakt fram maskiner och karaktären i en vanligt 944 motor tycker jag själv är lite tråkigt. 924 Turbo har mycket roligare motorkaraktär även om den inte är mycket snabbare.
944S, 944S2 och 968a har inte dum karraktär. Speciellt 968an sticker iväg bra när man kommer upp i varv, men har även ett väldigt bra bottenvrid och passar utmärkt på kringelkrokvägar!
944 Turbo är också trevliga förståss och kan ju ge nästan hur mycket effekt som helst om man har råd...
Jag har kört 924, 924 Turbo, 944, 944S, 944S2, 944 Turbo, 968 och ingen av de är tråkiga på en kurvig väg. men 924 och 944 har tråkigast motorkaraktär (roligast är 924 Turbo, tycker jag) och då pratar jag inte effekt utan bara känslan.
Om jag skulle välja 944 för krokiga vägar så skulle jag ta en S eller S2, faktiskt kanske en S framför S2, tyckte den motorn kändes "spetsigare" och det är ju alltid kul, samt att den är ovanligare.Men en S2 i Cab kostym kan ju ge ytterligare en dimension på kurvigvägkörningen iof och då får man ju ta det med S2 motorn.
Men det är ju precis tvärtom, 944S kan kännas tunn längre ner i varv men sen sticker den ju iväg i motsats till vanliga 944a som är ganska flat i karraktären. Nu har jag iof bara kört ett fåtal 944 och bara en 944S men så är det jag minns det iaf.Slantnose wrote:Intressant kommentar ang 944 vs 944S. Har tidigare läst kommentarer som säger precis tvärt emot, att S har tråkigare karaktär just för att den saknar spets högre upp i registret.
Users browsing this forum: No registered users