Hjälp med värdering 944 turbo -85b
-
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2010-06-14 16:09:31
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Location: Nacka
- Contact:
Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Hej!
Jag skulle behöva hjälp att värdera min 944 turbo.
Det är en 85b. 18.000 mil, svensksåld, väl dokumenterad, Nytt motorblock för 4000 mil sen(installerad av porsche), Hela bilen är nylackad pga av klarlacksläpp. Leda coilovers, diffbroms, svart inredning, ny framruta, skalstolar, mocka kringla.
Jag skulle säga att bilen är i bra skick.
Allt som behövs för att återställa till orginal finns.
Anledning till att jag behöver hjälp med en värdering är pga intresset för o byta bil ligger i bakhuvet o skavar. Beroende på vad vi kommer framtill så kan jag ta ett beslut om vad som gäller.
snackar vi 80.000 kr ?
Mvh Filip
Jag skulle behöva hjälp att värdera min 944 turbo.
Det är en 85b. 18.000 mil, svensksåld, väl dokumenterad, Nytt motorblock för 4000 mil sen(installerad av porsche), Hela bilen är nylackad pga av klarlacksläpp. Leda coilovers, diffbroms, svart inredning, ny framruta, skalstolar, mocka kringla.
Jag skulle säga att bilen är i bra skick.
Allt som behövs för att återställa till orginal finns.
Anledning till att jag behöver hjälp med en värdering är pga intresset för o byta bil ligger i bakhuvet o skavar. Beroende på vad vi kommer framtill så kan jag ta ett beslut om vad som gäller.
snackar vi 80.000 kr ?
Mvh Filip
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
80-90.000:- borde vara rimligt, med tanke på att den är påkostad med chassi, lack och genomgången motor.
Tyvärr så är det i dagsläget svårt att sälja något utan att skänka bort det. Men om du inte har bråttom så borde du få runt 80.000:- av en köpare som förstår värdet i att köpa en fin påkostad 951:a jämfört med en bil med massor av fix.
Tyvärr så är det i dagsläget svårt att sälja något utan att skänka bort det. Men om du inte har bråttom så borde du få runt 80.000:- av en köpare som förstår värdet i att köpa en fin påkostad 951:a jämfört med en bil med massor av fix.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- robinkjellstedt
- Turbo-Poster
- Posts: 519
- Joined: 2012-09-11 16:40:46
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Jag tror att om du vill få den såld detta året får du nog leta dig ner mot 70.000kr. Men man kan ha tur att den perfekta köparen dyker upp, så om du inte har bråttom så kan du säkert få 80..
PCS#: 13541
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
Porsche 968 -92 | Metallic Amethyst
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
På sånna här frågor brukar ett rimligt pris för att få bilen såld hyggligt snabbt vara mellan hälften och tre fjärdedelar av vad ägaren tror.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- S-Poster
- Posts: 134
- Joined: 2010-06-14 16:09:31
- Telefon: 0702567772
- Bilmodell: Porsche 944 T
- Årsmodell: 1985B
- Location: Nacka
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Nu var du väl ändå lite hård ?
Har redig ångest, får se hur det slutar...
Kan tillägga att jag har en bur redo för montering och en uppsättning extra fälgar!

Har redig ångest, får se hur det slutar...
Kan tillägga att jag har en bur redo för montering och en uppsättning extra fälgar!
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Nygren wrote:Nu var du väl ändå lite hård ?
Kanske, men det finns en åtta år nyare 968 med sju tusen färre mil på mätaren till salu här sen ett par år tillbaka för en dryg hundring.
Många av oss här på forumet brukar beklaga sig för att de inte har pengar, tid eller plats men det ÄR veteranbilar som vi håller på med och försvinnande få utanför vår exklusiva skara vill lägga pengar på en bil som trots allt av de flesta betraktas som en Porsche med motorn i bagaget.
Jag orkar inte leta men minns hur det gick när Mr.Dezent försökte sälja sin 951 för 45'?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Du ska inte jämföra äpplen och päronMattias 924 wrote:Nygren wrote:Nu var du väl ändå lite hård ?
Kanske, men det finns en åtta år nyare 968 med sju tusen färre mil på mätaren till salu här sen ett par år tillbaka för en dryg hundring.
Många av oss här på forumet brukar beklaga sig för att de inte har pengar, tid eller plats men det ÄR veteranbilar som vi håller på med och försvinnande få utanför vår exklusiva skara vill lägga pengar på en bil som trots allt av de flesta betraktas som en Porsche med motorn i bagaget.
Jag orkar inte leta men minns hur det gick när Mr.Dezent försökte sälja sin 951 för 45'?

968:an har haft ett oförskämt högt pris jämfört med 944:an de sista åren. Nu har 968.orna kommit ner i likvärdiga priser som 944 turbo.
Man måste också ha i åtanke att på dessa "veteranbilar" betalar man för vilket skick det är på bilen. Det är definitivt inte billigt att göra iordning en halvdan bil, bara att få ordning på en oljeläckande motor som inte bytt remmar på många år är snabbt uppe i 10.000:- i kostnader. Är det sedan lite fix med lack och inredning så så har snart kostat det dubbla eller tredubbla...
Trots allt finns det bilar som bjuds ut för 120-150.000:- och blir sålda, så länge skicket är rätt och rätt delar sitter på bilen.
I detta exempel har vi en nylackad bil, kostnad 25-35.000:-, nytt ställbart racechassi för ca 15.000:- och en genomgången motor där bara ringar, lager och packningar kostar över 10.000:- lägg sedan till arbetskostnad på det...
80.000:- ÄR rimligt pris på bilen om den är i så bra skick som TS påstår, men köparna står inte på kö och man måste ha tålamod!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hjälp med värdering 944 turbo -85b
En rätt preppad 944 turbo med rätt prylar är betydligt mer intressant på marknaden än en standard 968, men våra bilar är inte precis så att de springer iväg till nya ägare. Jag tror att de som är intresserade vet vad de vill ha och väntar gärna tills rätt bil dyker upp.
Att jämföra banpreppade 944 turbo med standard 968 är verkligen att jämföra äpplen med päron. En lika banpreppade 968 tror jag också skulle ha en aning större marknad. Vill man ha en Porsche för lugna söndagsturer så finns det så otroligt många billiga 996 och Boxster att 951/968 blir ointressanta. Är man däremot ute efter en billig trackdaybil med bra prestanda så blir 944 turbo väldigt intressant. Men billig menar jag att den inte gör lika stor ekonomisk skada i plånboken när den sitter i räcket som om en hyfsat ny 911 skulle göra det. Där har ni köparna ...
Så jag tror att du TS kan få rätt summa pengar för din bil om du bara når rätt målgrupp, men det kan också ta lång tid innan du får den såld. Vill du ha den såld nu direkt får du vara beredd att skänka bort den mer eller mindre om du inte har lite flyt.
Har jag fel om jag säger att 80% av alla 924-/944-/968-ägare går och drömmer om en 911 och skulle köpa en om de ansåg sig ha råd med det?
Att jämföra banpreppade 944 turbo med standard 968 är verkligen att jämföra äpplen med päron. En lika banpreppade 968 tror jag också skulle ha en aning större marknad. Vill man ha en Porsche för lugna söndagsturer så finns det så otroligt många billiga 996 och Boxster att 951/968 blir ointressanta. Är man däremot ute efter en billig trackdaybil med bra prestanda så blir 944 turbo väldigt intressant. Men billig menar jag att den inte gör lika stor ekonomisk skada i plånboken när den sitter i räcket som om en hyfsat ny 911 skulle göra det. Där har ni köparna ...
Så jag tror att du TS kan få rätt summa pengar för din bil om du bara når rätt målgrupp, men det kan också ta lång tid innan du får den såld. Vill du ha den såld nu direkt får du vara beredd att skänka bort den mer eller mindre om du inte har lite flyt.
Har jag fel om jag säger att 80% av alla 924-/944-/968-ägare går och drömmer om en 911 och skulle köpa en om de ansåg sig ha råd med det?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Att jämföra den här bilen med 968 är kanske fel. Men det är det bara "vi" som vet. En sportbilssugen köpare med en hundring som bränner i fickan vet det i allmänhet inte. Han vet förmodligen inte var diffbroms sitter och blir kanske lite förvånad när han tittar på bilen och ser att den har motorn fram.
Men ut med den på annons bara och återkom med hur verkligheten ser ut.
Men ut med den på annons bara och återkom med hur verkligheten ser ut.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Re: Hjälp med värdering 944 turbo -85b
Filip
Du ska definitivt ha 80k för bilen, annars får du säkert ut mer om du säljer den i delar! Vi i 944 turbo-registret får ständigt förfrågningar om vi vet någon som har en bil till salu. Oftast vill köparna ha en rejält banpreppat exemplar men även originalbilar och "clubsport-bilar" efterfrågas.
Kom gärna och visa bilen vid en av våra träffar så hittar du säkert spekulanter!
Lycka till!
Rikard
Du ska definitivt ha 80k för bilen, annars får du säkert ut mer om du säljer den i delar! Vi i 944 turbo-registret får ständigt förfrågningar om vi vet någon som har en bil till salu. Oftast vill köparna ha en rejält banpreppat exemplar men även originalbilar och "clubsport-bilar" efterfrågas.
Kom gärna och visa bilen vid en av våra träffar så hittar du säkert spekulanter!
Lycka till!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Who is online
Users browsing this forum: No registered users