Äkta Cup 1 eller ej?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Äkta Cup 1 eller ej?

#1 Post by Mr Dezent »

Jag vet ju att artikelnumret avslöjar om Cup 1-fälgarna är original eller inte, samt att Milli Miglia fick tillverka fälgar med samma design som Cup 1 på licens.

Trots det är jag osäker på vad som gäller för dessa fälgar och jag vill förstås veta vad det är jag har.
Artikel-numret lyder 965 362 124 61, dimension : 7x17.
Utgår från att det är kopior, men vill veta säkert.

När jag ändå är inne på ämnet kan jag lika gärna passa på att fråga kring de Design 90-fälgar som sitter monterade på min ena Porsche.
Enligt föregående ägare, samt en bekant som sett dem och som inte brukar vara helt vilsen på Porsche, är det särskilda lättviktsvarianter tillverkade av Porsche.
Ytfinischen på dessa går mer mot kromhållet snarare än den ordinarie silvergrå kulör som vanliga Design90-fälgar brukar ha.
Om jag fattat det rätt ska dessa vara både ovanliga och hårt eftertraktade.
Någon som vet mer om det?
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#2 Post by Ragnar Joensen »

Det bör vara äkta Cup I fälgar. Varför tycker du att det är MM fälgar ?

Andra frågan kräver en bild eller art. nr.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#3 Post by Henka »

Jag tror inte MM har nåt Porsche art nr instansat sen har orginal fälgarna en siffra vid ventilen som talar om hur bred fälgen är
Det är nog enklaste sättet att se skillnad när de är monterade på bil
Orginal finns inte i et 15 och 23
Lägsta orginal som jag känner till är 8" et 30 som såldes som vinterhjul
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#4 Post by Ragnar Joensen »

De finns i 7" originalt (ET typ 52-55). Jag har 7" och 8" på min 964.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#5 Post by Mr Dezent »

Henka wrote:Jag tror inte MM har nåt Porsche art nr instansat sen har orginal fälgarna en siffra vid ventilen som talar om hur bred fälgen är
Det var som fasen! Stämmer på dessa, så då är det äkta Cup 1:or då ...
Ragnar Joensen wrote:Det bör vara äkta Cup I fälgar. Varför tycker du att det är MM fälgar ?

Andra frågan kräver en bild eller art. nr.
Enda anledningen till att jag utgick från att det var kopior var att det var sanningen jag var beredd på. Om det är äkta, vilket verkar vara fallet, så är det ju bara en bonus för min del.
Fälgarna ska säljas, men däremot är det endast två fälgar med däck ... Hade mer eller mindre glömt att jag hade dem i garaget.

Vad gäller Design 90-fälgarna sitter de på bilen. Försökte fota, men har svårt att se att bilden ska kunna ge någon vidare ledtråd. Svårt att få fram rätt ytskikt på bild, men lita på mitt ord när jag säger att ytfinishen på dessa är helt annorlunda än för ordinarie Design 90. Inte krom, men heller inte långt därifrån.
Sedan är det nog inbillning från min sida, men jag tycker nog att ekrarna ser tunnare (inte smalare, utan tunnare) ut än för de Design 90 jag haft tidigare.

Hm, kom ju faktiskt på att jag har vanliga Design 90-fälgar också ... Hade faktiskt glömt dem eftersom de sitter tillfälligt monterade på den andra Porschen.
Blir Cup 2:or på den bilen i vår, så då får jag väl tillfälle att jämföra båda fälgtyper mot varandra mer noggrant.

Nåväl ...
Så här ser den "kromaktiga" Design 90-fälgen ut, tyvärr i mycket dåligt ljus:
P1010663.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

gramse
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-04-15 13:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm/Uppsala - Knivsta
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#6 Post by gramse »

Dom nämda fälgarna som bilden visa kan sannolikt vara orginalfälgen på turbo -88. Jag är osäker på hur länge dessa sedan fanns tillgängliga samt att dom även kan ha varit standardmonterade på någon 928 runt samma årtal. Dom ska vara smidda och därmed lättare och starkare än standard d90. Jag har två uppsättningar i garaget. Centrumkåporna är gjutna och brukar gå dyrt. Dessa är någon tum bredare och har ett något annorlunda et än d90 vill jag minnas. /F

Ps. Fälgarna finns även i ett annat utförande med mer fyrkantiga hål. Tyväär har jag två uppsättningar av dom på bilden medan jag tror att den modellen med mer fyrkantiga hål far min bils orginalfälgar. Eller om det faktiskt var så att orginalet i mitt fall inte ens var den smidda varianten utan den vanliga gjutna med fytkantigare hål. I mitt fall vill jag minnas att min tyske föregående ägare hade 4 uppsättningar. Två smidda som bilden. 1 d90 som jag slängde vid köpet samt en med fyrkantigare hål som jag sålt. Frågan är om inte dom jag sålde var leveransfälgarna. Jag har för mig att dom var/är 9 resp 8" bred.
Last edited by gramse on 2013-02-17 17:43:21, edited 3 times in total.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#7 Post by Henka »

Jag var nog inne på cup 2 när jag skrev men det med art nr gäller säkert även ettorna
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#8 Post by Mr Dezent »

Verkar rimligt att de är smidda. Ytfinishen är som sagt helt annorlunda mot vanliga Design 90-fälgar.

Nåväl, då är min nästa fråga, vad kan två stycken äkta Cup 1-fälgar med M+S-däck vara värda?
Jag har dålig uppfattning faktiskt ... Plus att det bara är två stycken då, inte en hel uppsättning ...
Som sagt, de ska säljas.

BTW: Tack för all info! Mycket uppskattat!
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#9 Post by PeppeF »

Den här sidan är riktigt bra när man söker uppgifter om Porschefälgar.

http://www.944racing.de/wheelweights.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter F.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#10 Post by Erol »

Mr Dezent wrote:Verkar rimligt att de är smidda. Ytfinishen är som sagt helt annorlunda mot vanliga Design 90-fälgar.
Designen skiljer också :wink:

De är snarlika D90, men om du jämför är de olika, som jag förstått kom dessa smidda fälgar till Turbo S och vart standard på turbobilar -89. Från -90 har turbon D90 som standard fälg.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

gramse
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-04-15 13:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm/Uppsala - Knivsta
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#11 Post by gramse »

Erol wrote:
De är snarlika D90, men om du jämför är de olika, som jag förstått kom dessa smidda fälgar till Turbo S och vart standard på turbobilar -89. Från -90 har turbon D90 som standard fälg.


/ Erol
Nja, var verkligen d90 standard på turbon? Från den eran fanns två vanligt förekommande fälgutföranden, båda påminner om varandra.

Variant 1 är d90, variant 2 är snarlik men har mer fyrkantiga hål jmfr med d90.

Jag har alltid trott att åtminstone sena modeller turbo fick variant 2 som standard, ev. ej smidda. Smidda eller inte vet jag inte något om vilka som fick eller inte.

Bild på variant 2:
http://www.wheelcollision.com/wccpix/67170bsilver.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Äkta Cup 1 eller ej?

#12 Post by Erol »

gramse wrote:Jag har alltid trott att åtminstone sena modeller turbo fick variant 2 som standard, ev. ej smidda. Smidda eller inte vet jag inte något om vilka som fick eller inte.

Bild på variant 2:
http://www.wheelcollision.com/wccpix/67170bsilver.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna modell:
Image

Har jag bara sett på 928:or inte på 944.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users