Framtidens Porschar kommer från igår?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Framtidens Porschar kommer från igår?

#1 Post by patand »

Detta med elbilar tycker jag är mycket spännande. Hade jag tid, pengar och ett garage så skulle jag mer än gärna ge mig på en konvertering av t.ex en Porsche 924 till elbil.

Har läst runt lite på nätet och hittat en amerikansk sida med "buntvis" med el-porschar:

http://www.evalbum.com/type/PORS/

Finns ett flertal 924, 944 med bland dessa. Populärast verkar dock 914 vara, kanske pga sin låga vikt? Finns även ett par nyare porschar som konverterats b.la en 911 från -07 som visserligen tappat ca 100km/h i toppfart men fått bättre 0-50mph tid och klarar ca 16 mil på en laddning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#2 Post by FSN »

När jag läste rubriken trodde jag att du hade letat fram att gamle Ferdinand inledde sin bilkonstruktionskarriär hos Lohner där dom byggde både elbilar och el/bensin hybrider.Tror även att namnet Porsche var med i namnet på bilarna. Vet inte exakt när men borde vara runt 1900. Det är "framtidens porschar kommer från igår"
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

FSN wrote:När jag läste rubriken trodde jag att du hade letat fram att gamle Ferdinand inledde sin bilkonstruktionskarriär hos Lohner där dom byggde både elbilar och el/bensin hybrider.Tror även att namnet Porsche var med i namnet på bilarna. Vet inte exakt när men borde vara runt 1900. Det är "framtidens porschar kommer från igår"
Det där har jag faktiskt hört talas om förr men glömt bort igen...

Faktum är att tidigt 1900 tal så var elbilar den absolut vanligaste bilmodellen. :) Sen glömde människan bort hur man byggde elbilar i några decennier... :roll:

Men visst vore det läckert (och billigt) att ha en Porsche 924 med 20-30 mils räckvidd som går på el!? :) Skulle passa mig perfekt som pendlarbil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#4 Post by JBlom »

Jobbarkompisen har en 931 som han funderat på att konvertera. Lär ju aldrig hända men han har kollat upp med motorer å batterier å allt. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

JBlom wrote:Jobbarkompisen har en 931 som han funderat på att konvertera. Lär ju aldrig hända men han har kollat upp med motorer å batterier å allt. :)
Synd att ta en 931 och konvertera.Be honom ta en vanlig 924a istället, betydligt vanligare bil och därmed billigare utgångsämne och det blir ju i princip samma slutresultat (låt vara att de flesta 924or har trumbromsar bak och lite klenare bromsar fram, men i övrigt lär inte mycket skilja på slutresultatet).

Vore kul att höra vad han kom fram till i form av kostnad och prestanda för den lösning han kikade på! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#6 Post by JBlom »

931an går endå inte att regga in i Sverige då papper saknas. :(
Den har stått nylackad i ett garage i bra många år nu. Har varit på han lite om att sälja men det är han inte så sugen på. :P
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

JBlom wrote:931an går endå inte att regga in i Sverige då papper saknas. :(
Den har stått nylackad i ett garage i bra många år nu. Har varit på han lite om att sälja men det är han inte så sugen på. :P
Ajdå, trist...

Han får väl bygga rejs/banbil av den då! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#8 Post by Patrik Börjesson »

Ja, det är väl bara att inse att det är El-bilar som är framtiden. Jag tror iaf på det. och att konvertera borde inte vara helt omöjligt. om några år när Hybridbilarna börjar krocka så kanske man kan få loss en sådan till vettigt pris och knycka delar ifrån för att knåpa ihop en Hybrid 944a. det hade varit lite fräsigt.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

Är inte så insatt i ämnet men jag är inte lika säker på att elbilen är framtiden av flera skäl.

- Idag finns det drygt 4 miljoner fordon idag som ska bytas ut till elbil - vad händer med alla dessa miljoner ton batterier när dessa är kasserade? Bly, syror och andra tungmetaller måste ta vägen nånstans. Och alla är INTE miljömedvetna så det kommer troligen dumpas i svenska skogar. Nickel-Kadmium är ännu farligare.

- Alla dessa laddningstationer runt om i Sverige, idag finns det 3800 Bensinstationer i Sverige och det lär ju behövas ett gäng stationer att ladda bilen på. Var ska vi den elen ifrån? Mer kärnkraftverk, vattenkraft som gör ännu större skada i naturen (detta har jag inga belägg för utan det är ett förnuftigt antagande)...
Och vad kommer inte detta kosta för både staten och alla som ska ladda bilen 8-10 timmar / dygn & hushåll. (och då är inte ens yrkestrafiken inräknad.

- Hur funkar en elbil i vinterklimat? Hur många % försämras milantalet för en invånare i Norrland med en elbil?

Kan ingen uppfinna Warp-driften? Det funkar ju i Star Trek :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by xanlar »

Framtiden är att bensinmackarna har batteripack som laddas där. sen när man behöver "tanka" kör man in över en plattform där batteriet byts automatiskt. Med en deposition på batteripacken förhindras dumpning ganska lätt
Andreas Larsen

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#11 Post by FSN »

xanlar wrote:Framtiden är att bensinmackarna har batteripack som laddas där. sen när man behöver "tanka" kör man in över en plattform där batteriet byts automatiskt. Med en deposition på batteripacken förhindras dumpning ganska lätt
Låter billigt.....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#12 Post by FSN »

Ett stort problem är att batteritekniken är för outvecklad och primitiv och utvecklingen går för snabbt för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att investera i en elbil. Batterier är otroligt dyra och vad är en sån bil värd om 4-5år med en rasande utvecklingtakt?

Jämför med förbränningsmotorn, det kommer och går mer eller mindre fantastiska påhängstekniker men totalt sett har det inte hänt jättmycket på många år. En 20-25 år gammal bil är relativt gångbar fortfarande. Hur aktuell kommer en elbil från idag att vara om 20 år?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#13 Post by Patrik Börjesson »

Just det där med Utveckligen är ju det intressanta! Se bara på Mobiltelefoni utvecklingen de senaste 10? åren. Dom har ju krympt från tegelstenar med taltid på 10min till armbandsursstorlek med standby tid på en vecka och taltid på mer än ett dygn. Skulle batterier för bilindustrin utvecklas i samma takt så har vi kanon batterier att driva våra bilar med om 10år. Jag tycker att detta är intressant som F-n och för att få våra gamla bilar att vara hållbara i framtiden (Läs 10-20år) måste vi nog inse att det är någon form av förnyelsebar energi som gäller, och då ligger ju el ganska nära tillhands.

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#14 Post by Johnny »

Roligt att läsa att det finns intresse för eldrift på detta forum. Själv så håller jag på med planerna på elbil. Samlat på mig lite prylar så som motorer, motorstyrningar mm. Förmodligen bygger jag bil också, har försökt annonserat efter något avstannat replika-bygge men inte fått napp.
Roligt att höra Pessimisterna också. Men visst är batterierna mindre energitäta än bensin men batteriutvecklingen sker fort och så finns det ju redan en infrastruktur till gagn för laddstationer. Jag tror att man i framtiden kan ladda på samma tid som det tar att tanka en bil.
Tror inte heller att det blir något framtidsproblem med att folk slänger batterier i naturen. Tror inte heller att aktionsradien blir något problem för Nordborna med framtidens batterier. Men intressant blir hur värmesystemet kommer att se ut i framtiden nu om man inte utrustar dessa med en liten diselvärmare.
Jag kommer att spinna vidare på min idé, oavsett problem. Ska bara betala elräkningen som kom idag.... :)

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#15 Post by jerker67 »

Ni såg väl vad det nya 10 kg lättare batt till 997 kostade (30-40) i tillägg för ett Startbatteri.. hej hopp nå annat än batteridrift.

vilka tråkiga motortävlingar ev lätt vindndbrus, ett ev litet vinande, nä nä
vid dragrace Bara bournouten om den ens förekommer motorsporten är en visuell
upplevelse men med många andra sinnesfunktioner som kännsel lukt hörsel skall få SITT...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users