Vid avställning
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Förresten, laddar batteriet nått om man står på tomgång lite längre tid? Eller skall den köras för det?
Funderar på att ha kvar batteriet i bilen och göra uppstarter ibland...i alla fall så länge det är sånt här väder och inte så väldans kallt ute. Trodde jag fått en gratis garageplats men verkar som det inte blir så
Funderar på att ha kvar batteriet i bilen och göra uppstarter ibland...i alla fall så länge det är sånt här väder och inte så väldans kallt ute. Trodde jag fått en gratis garageplats men verkar som det inte blir så
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.makkanftw wrote:Batteriet laddas om än inte optimalt. Optimal laddning har du kring 2000 RPM om allt är friskt. Batteriladdare då och då kanske är bättre? =)
Ja en laddare skulle man haft...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Inte så värst kul att sitta stilla och hålla 2000 rpm i en timme...M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.
Ja en laddare skulle man haft...
Startar du bilen går det åt ganska mycket ström, för att ta igen den strömmen behöver bilen ladda relativt länge. Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?
Laddare finns att köpa för relativt billiga pengar. Skaffa en som har underhållsladdning så kan du låta den sitta inkopplad konstant på batteriet i vinter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Håller med! Har en CTek Multi 3600 (tror jag den heter) och är i tanken att köpa en CTek Multi XS4003 vilken dag som helst för jag känner att jag är i behov av två laddare nu (3600an får sitta inkopplad på 4-hjulingen när den står still).makkanftw wrote:Bra skit
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Man skulle haft dubbdäck..i så fall hade jag aldrig ställt av bilen i vinter.
425 spänn för en laddar, trodde de var mycket dyrare! (finns säkert dyrare) men en sån kanske man skulle införskaffa då. En gång lämnade jag in ett batteri för laddning på mack, det gick rätt smidigt också...
425 spänn för en laddar, trodde de var mycket dyrare! (finns säkert dyrare) men en sån kanske man skulle införskaffa då. En gång lämnade jag in ett batteri för laddning på mack, det gick rätt smidigt också...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen välpatand wrote:Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.
Ja en laddare skulle man haft...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...
En C-Tek-laddare är kanon, men jag rekommenderar ändå att demontera batteriet och förvara det inomhus.
En helt vanlig batteriladdare kan man få för någon enstaka hundring i handeln idag, så särskilt dyra är de inte.
Last edited by Mr Dezent on 2010-02-04 11:43:40, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Torrboll?Mr Dezent wrote:Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...
Just nu vet jag inte hur länge bilen ska stå avställd, men snön på vägarna ska försvinna i alla fall och så får det gärna bli lite varmare först..längtar!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Torrboll och påfyllning brukar jag köpa på ICA Maxi.
Har just nu två i husvagnen och en i 931an (de andra två porscharna står i varmgarage).
Har just nu två i husvagnen och en i 931an (de andra två porscharna står i varmgarage).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Nu har jag köpt en torrboll å satt där ute i bilen, tack för tipset Mr Dezent! Kollade även priserna på laddare på Mekonomen när jag var i farten men valde att avvakta lite och se om jag hittar nån till liite lägre pris!
Hur som helst har jag valt att plocka in batteriet..det är bättre att vänta tills det är dags att köras!
Hur som helst har jag valt att plocka in batteriet..det är bättre att vänta tills det är dags att köras!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]