Vid avställning

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#16 Post by M-Nilsson »

Förresten, laddar batteriet nått om man står på tomgång lite längre tid? Eller skall den köras för det?

Funderar på att ha kvar batteriet i bilen och göra uppstarter ibland...i alla fall så länge det är sånt här väder och inte så väldans kallt ute. Trodde jag fått en gratis garageplats men verkar som det inte blir så :cry:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#17 Post by makkanftw »

Batteriet laddas om än inte optimalt. Optimal laddning har du kring 2000 RPM om allt är friskt. Batteriladdare då och då kanske är bättre? =)
- Marcus

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#18 Post by M-Nilsson »

makkanftw wrote:Batteriet laddas om än inte optimalt. Optimal laddning har du kring 2000 RPM om allt är friskt. Batteriladdare då och då kanske är bättre? =)
Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.

Ja en laddare skulle man haft...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.

Ja en laddare skulle man haft...
Inte så värst kul att sitta stilla och hålla 2000 rpm i en timme... :roll:

Startar du bilen går det åt ganska mycket ström, för att ta igen den strömmen behöver bilen ladda relativt länge. Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?

Laddare finns att köpa för relativt billiga pengar. Skaffa en som har underhållsladdning så kan du låta den sitta inkopplad konstant på batteriet i vinter.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#20 Post by makkanftw »


User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

makkanftw wrote:Bra skit :d=:
Håller med! Har en CTek Multi 3600 (tror jag den heter) och är i tanken att köpa en CTek Multi XS4003 vilken dag som helst för jag känner att jag är i behov av två laddare nu (3600an får sitta inkopplad på 4-hjulingen när den står still). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#22 Post by M-Nilsson »

Man skulle haft dubbdäck..i så fall hade jag aldrig ställt av bilen i vinter.

425 spänn för en laddar, trodde de var mycket dyrare! (finns säkert dyrare) men en sån kanske man skulle införskaffa då. En gång lämnade jag in ett batteri för laddning på mack, det gick rätt smidigt också...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#23 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.

Ja en laddare skulle man haft...
Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?
Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#24 Post by Mr Dezent »

M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl :)
Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...

En C-Tek-laddare är kanon, men jag rekommenderar ändå att demontera batteriet och förvara det inomhus.
En helt vanlig batteriladdare kan man få för någon enstaka hundring i handeln idag, så särskilt dyra är de inte.
Last edited by Mr Dezent on 2010-02-04 11:43:40, edited 1 time in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#25 Post by M-Nilsson »

Mr Dezent wrote:
M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl :)
Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...
Torrboll? :roll:
Just nu vet jag inte hur länge bilen ska stå avställd, men snön på vägarna ska försvinna i alla fall och så får det gärna bli lite varmare först..längtar! :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#26 Post by Pehr Johnsson »

Det är ju ingen mening att vänta med det!? Kostar inte många kronor. Är det fuktigt i kupén kan det ju börja mögla.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#27 Post by M-Nilsson »

Jaha nu vet jag vad "torrboll" är för nått :D Var kan man hitta såna då?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#28 Post by Jesper von Wowern »

Torrbollar finns hos Biltema & överallt.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

Torrboll och påfyllning brukar jag köpa på ICA Maxi. :)

Har just nu två i husvagnen och en i 931an (de andra två porscharna står i varmgarage).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#30 Post by M-Nilsson »

Nu har jag köpt en torrboll å satt där ute i bilen, tack för tipset Mr Dezent! :d=: Kollade även priserna på laddare på Mekonomen när jag var i farten men valde att avvakta lite och se om jag hittar nån till liite lägre pris! :shock:

Hur som helst har jag valt att plocka in batteriet..det är bättre att vänta tills det är dags att köras!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]