M030 Fabriksmoterat?

924/928/944/968
Message
Author
porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

M030 Fabriksmoterat?

#1 Post by porschedennis »

Hej

Är det någon av er som har en 944a med m030 option från fabrik?

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Ja (951:a)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#3 Post by porschedennis »

Hej

Pär jag har skickat dig ett pm

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by firefish »

Vad Pär menar är nog att alla sena 951 hade M030 som standard.
Magnus W
www.bike.se

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#5 Post by porschedennis »

Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#6 Post by Rikard »

firefish wrote:Vad Pär menar är nog att alla sena 951 hade M030 som standard.
Det där stämmer inte!

Min 91:a hade inte M030. Däremot hade alla svensksålda 89:or M030-paket. Osäker på om det var så på andra marknader.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Erol »

porschedennis wrote:Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.

Mvh

Dennis

På en 951:a så innebär M030 större frambromsar, ställbara konidämpare,
ställbar höjd på fjäderbenen, diffspärr i växellåda, 27 mm krängare fram
(bak är jag osäker men har för mig 18 mm).


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Erol wrote:
porschedennis wrote:Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.

Mvh

Dennis

På en 951:a så innebär M030 större frambromsar, ställbara konidämpare,
ställbar höjd på fjäderbenen, diffspärr i växellåda, 27 mm krängare fram
(bak är jag osäker men har för mig 18 mm).


Mvh Erol
Mja, diffbroms (M220) ingår inte i M030, men det är väl en vanligt förekommande kombo.

M030 generellt innebär bara "sportchassi". Vad det sen innebär beror på vilken modell och årsmodell det handlar om.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#9 Post by porschedennis »

God kväll

Ja jag har förstått att det är olika vad m030 innehåller på olika modeller och årsm
på bilen jag har är det ställbara koni och m220 krängaren fram är 27mm. Men bromsarna fram är ca 36mm kolvar jag har fått olika svar på om det är m030 utr endel säger att det fanns både 36,40 och 44mm i m030 pkt till 944 s, s2 och turbo
ja vi får se vad utredningen kommer fram till, det finns inte med m030 på orginal options koderna i bilen från fabrik men tidigare ägare var övertygad om att det var m030 pkt på bilen.

Tackar för hjälpen

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by firefish »

Är det inte så att 951 från 89 hade samma spec som turbo S hade 88 dvs M030? Sedan kanske det inte hette just M030 eftersom det var standardutrustning.
Magnus W
www.bike.se

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

firefish wrote:Är det inte så att 951 från 89 hade samma spec som turbo S hade 88 dvs M030? Sedan kanske det inte hette just M030 eftersom det var standardutrustning.
Nej, motorn är samma som -88 turbo S men M030 var fortfarande ett option.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

porschedennis wrote:God kväll

Ja jag har förstått att det är olika vad m030 innehåller på olika modeller och årsm
på bilen jag har är det ställbara koni och m220 krängaren fram är 27mm. Men bromsarna fram är ca 36mm kolvar jag har fått olika svar på om det är m030 utr endel säger att det fanns både 36,40 och 44mm i m030 pkt till 944 s, s2 och turbo
ja vi får se vad utredningen kommer fram till, det finns inte med m030 på orginal options koderna i bilen från fabrik men tidigare ägare var övertygad om att det var m030 pkt på bilen.

Tackar för hjälpen

Dennis
Jag tror att PET kan säga vilka kolvdiametrar som förekommit i M030 paketen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#13 Post by porschedennis »

Hej

Nu har jag fått veta av Porsche i Borås att m030 pkt till 944 s2 -90 innehöll koni dämpare och bromsar som har 44mm kolvar fram och 30mm bak.

Krägnigshämarna var samma som orginal 26.8mm fram och 16mm bak.

M022 diffen var ännu ett tillval.

Jag har inte de stora bromsarna :( så där blev jag lurad.

Men jag har M022 diffen och koni dämparna och bromsarna funkar säkert till mitt tempo på bana. Bara att se till att ha hårda belägg och frisk broms vätska.

Om någon har 44mm broms ok så hör av dig.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#14 Post by Ragnar Joensen »

Hej Dennis,

944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:

Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)

Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.

Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.

Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 inte var monterat på den bilen.


Ragnar
Last edited by Ragnar Joensen on 2010-01-05 15:57:08, edited 1 time in total.
Porsche fantast !

968 1992

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#15 Post by porschedennis »

Ragnar Joensen wrote:Hej Dennis,

944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:

Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)

Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.

Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.

Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 var monterat på den bilen.


Ragnar
Hej Ragnar

Det är den infon jag fått från Porsche med. Så jag tänker så här om jag hittar bromsoken och skivan 304mm tror jag det är så har jag ju komplett m030 pkt på min bil sen. Mest för att det skulle vara kul.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users