M030 Fabriksmoterat?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
M030 Fabriksmoterat?
Hej
Är det någon av er som har en 944a med m030 option från fabrik?
Mvh
Dennis
Är det någon av er som har en 944a med m030 option från fabrik?
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.
Mvh
Dennis
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Det där stämmer inte!firefish wrote:Vad Pär menar är nog att alla sena 951 hade M030 som standard.
Min 91:a hade inte M030. Däremot hade alla svensksålda 89:or M030-paket. Osäker på om det var så på andra marknader.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
porschedennis wrote:Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.
Mvh
Dennis
På en 951:a så innebär M030 större frambromsar, ställbara konidämpare,
ställbar höjd på fjäderbenen, diffspärr i växellåda, 27 mm krängare fram
(bak är jag osäker men har för mig 18 mm).
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Mja, diffbroms (M220) ingår inte i M030, men det är väl en vanligt förekommande kombo.Erol wrote:porschedennis wrote:Jaha jag har köpt en 944 -90 som det skulle vara m030 pkt på men jag börjar tvivla på att det är det. Men det är en djungel att reda ut vad som var m030 på olika Porschar inte ens Porsche Center kan svara direkt på det de ska återkomma med mer info.
Mvh
Dennis
På en 951:a så innebär M030 större frambromsar, ställbara konidämpare,
ställbar höjd på fjäderbenen, diffspärr i växellåda, 27 mm krängare fram
(bak är jag osäker men har för mig 18 mm).
Mvh Erol
M030 generellt innebär bara "sportchassi". Vad det sen innebär beror på vilken modell och årsmodell det handlar om.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
God kväll
Ja jag har förstått att det är olika vad m030 innehåller på olika modeller och årsm
på bilen jag har är det ställbara koni och m220 krängaren fram är 27mm. Men bromsarna fram är ca 36mm kolvar jag har fått olika svar på om det är m030 utr endel säger att det fanns både 36,40 och 44mm i m030 pkt till 944 s, s2 och turbo
ja vi får se vad utredningen kommer fram till, det finns inte med m030 på orginal options koderna i bilen från fabrik men tidigare ägare var övertygad om att det var m030 pkt på bilen.
Tackar för hjälpen
Dennis
Ja jag har förstått att det är olika vad m030 innehåller på olika modeller och årsm
på bilen jag har är det ställbara koni och m220 krängaren fram är 27mm. Men bromsarna fram är ca 36mm kolvar jag har fått olika svar på om det är m030 utr endel säger att det fanns både 36,40 och 44mm i m030 pkt till 944 s, s2 och turbo
ja vi får se vad utredningen kommer fram till, det finns inte med m030 på orginal options koderna i bilen från fabrik men tidigare ägare var övertygad om att det var m030 pkt på bilen.
Tackar för hjälpen
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Nej, motorn är samma som -88 turbo S men M030 var fortfarande ett option.firefish wrote:Är det inte så att 951 från 89 hade samma spec som turbo S hade 88 dvs M030? Sedan kanske det inte hette just M030 eftersom det var standardutrustning.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Jag tror att PET kan säga vilka kolvdiametrar som förekommit i M030 paketen.porschedennis wrote:God kväll
Ja jag har förstått att det är olika vad m030 innehåller på olika modeller och årsm
på bilen jag har är det ställbara koni och m220 krängaren fram är 27mm. Men bromsarna fram är ca 36mm kolvar jag har fått olika svar på om det är m030 utr endel säger att det fanns både 36,40 och 44mm i m030 pkt till 944 s, s2 och turbo
ja vi får se vad utredningen kommer fram till, det finns inte med m030 på orginal options koderna i bilen från fabrik men tidigare ägare var övertygad om att det var m030 pkt på bilen.
Tackar för hjälpen
Dennis
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Hej
Nu har jag fått veta av Porsche i Borås att m030 pkt till 944 s2 -90 innehöll koni dämpare och bromsar som har 44mm kolvar fram och 30mm bak.
Krägnigshämarna var samma som orginal 26.8mm fram och 16mm bak.
M022 diffen var ännu ett tillval.
Jag har inte de stora bromsarna
så där blev jag lurad.
Men jag har M022 diffen och koni dämparna och bromsarna funkar säkert till mitt tempo på bana. Bara att se till att ha hårda belägg och frisk broms vätska.
Om någon har 44mm broms ok så hör av dig.
Mvh
Dennis
Nu har jag fått veta av Porsche i Borås att m030 pkt till 944 s2 -90 innehöll koni dämpare och bromsar som har 44mm kolvar fram och 30mm bak.
Krägnigshämarna var samma som orginal 26.8mm fram och 16mm bak.
M022 diffen var ännu ett tillval.
Jag har inte de stora bromsarna

Men jag har M022 diffen och koni dämparna och bromsarna funkar säkert till mitt tempo på bana. Bara att se till att ha hårda belägg och frisk broms vätska.
Om någon har 44mm broms ok så hör av dig.
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Hej Dennis,
944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:
Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)
Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.
Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.
Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 inte var monterat på den bilen.
Ragnar
944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:
Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)
Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.
Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.
Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 inte var monterat på den bilen.
Ragnar
Last edited by Ragnar Joensen on 2010-01-05 15:57:08, edited 1 time in total.
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Hej RagnarRagnar Joensen wrote:Hej Dennis,
944 årsm. 90 med M030 har dessa bromsar:
Fram höger: 928 351 422 03 (44 mm kolvar)
Fram vänster: 928 351 421 03 (44 mm kolvar)
Bak höger: 951 352 422 02 (30 mm kolvar)
Bak vänster: 951 352 421 02 (30 mm kolvar)
Turbo årsm. 90 och fram har samma bromsar fram, oavsett om den hade M030 eller ej. Observera att detta är standardbromsarna på 928 årsm. 87 och fram. Tidigare Turbo bilar hade andra bromsar, men samma kolvdiameter.
Bromsarna bak är ej speciella för M030 paketet. 944 S2, 944 S2 M030 och 944 Turbo hade samma bromsar. Turbo bilarna fick en uppgradering från 00 till samma bromsar (02) som S2 vid ett tillfälle, troligtvis när S2 kom på marknaden.
Dock hade 944 S2 med M030 paket andra bromsbelägg, jämfört med vanlig 944 S2. 944 Turbo hade också dessa bromsbelägg, även om M030 var monterat på den bilen.
Ragnar
Det är den infon jag fått från Porsche med. Så jag tänker så här om jag hittar bromsoken och skivan 304mm tror jag det är så har jag ju komplett m030 pkt på min bil sen. Mest för att det skulle vara kul.
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
Who is online
Users browsing this forum: No registered users