Importerade Porschar

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Importerade Porschar

#1 Post by Patrik Börjesson »

Satt och funderade lite tidigare, angående detta med importerade bilar.
Hur ser ni på en importerad bil? Anser ni att dom har ett lägre värde än en motsvarande Svensksåld?
Jag kör idag en importbil från Italien och är hur nöjd som helst! Men folk verkar vara "rädda" för importbilar :? Varför? Finns det något jag missat?

Vist finns det en risk för skruvade mätare osv, men den risken finns väl med svensksålda oxå? Och om dokumentation saknas, vilket det ofta gör på såhär gamla bilar som många gånger passerat hos många ägare är det ju väldigt svårt att spåra tillbaka ordentligt.

Låt höra vad ni tycker!

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

import

#2 Post by 931Melander »

Jag tycker inte att det spelar någon roll.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by safe »

Den "nyaste" 944an är 18-19 år gammal. Med så gamla bilar är det skicket som är viktigast, inte hur den hittat hit.
Men folk är irrationella och vill också gärna ha enkla regler att rätta sig efter när de köper bil....
Man kan trösta sig med att i tyskland vill man bara ha tysksålda bilar. Där står inte Svensksåld högt i kurs :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#4 Post by Robert Örebro »

Bättre med bilar från Europa. Ser ut som nya under efter 13000 mil.

MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

#5 Post by MattiasA »

"Rädslan" bottnar nog i alla dessa bilar (av alla märken) som kommit till sverige under senare år, med enda syftet att någon vill tjäna pengar på importen. För maximal vinst köper du då naturligtvis billigaste bilen på mobile.de eller liknande.
Och det finns ju ofta ett skäl till varför bilen är billigast.... :roll: . Detta "skäl" gör att bilen ibland kan få tre fyra fem ägare i Sverige på bara något år....
Tror mer att detta styrt attityden och prisbilden på importbilar..

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

User avatar
Mr Dezent
Carrera-Poster
Posts: 389
Joined: 2005-07-02 21:03:02
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej
Location: Karlskrona
Contact:

#6 Post by Mr Dezent »

Jag tror att den generella rädslan för import sitter djupt inrotad på grund av dels medias bild, dels det allmänna snacket och till viss del även ren okunnighet.
Om någon säger något tillräckligt många gånger, utan att bli emotsagd, så blir det till slut en vedertagen sanning.

Som att "alla importbilar är sönderskruvade lik", "krockskadade vrak som rätats ut och skeppats iväg", begreppet "Die dumme Schwede" är ju också starkt förknippat med just import ...

Så uppfattningen hos gemene person blir därefter: Import för bara negativt med sig.

Det är lustigt det där, för jag upplever att en icke bilintresserad person som kikar på en importbil gör allt han tror är rätt att göra för att kontrollera bilens skick.
Han kollar efter ojämnheter i karossen, utan att veta vad han egentligen letar efter.

Han kikar igenom serviceboken och kollar så att inte samma penna använts till samtliga signaturer. För det har man ju läst ...
Men han bryr sig inte om att ringa de tyska verkstäder som finns angivna med nummer och allt i samma bok? De som verkligen kan ha ett och annat intressant att säga om bilen?
Logik, någon?

Han ifrågasätter miltalet både en och två gånger, men tar sig inte tid att kolla med svensk generalagent genom chassinumret eller forska tillbaka genom samtal till Tyskland baserat på telefonnummer till verkstäder etc som finns i serviceboken ...

Han lägger noll aspekt på att det är olagligt att manipulera mätarställningen i Tyskland, men att det däremot är fullt lagligt att göra det här i Sverige.

När samma person kollar på en svensksåld bil så är garden sänkt.
Då sväljer han det mesta med hull och hår, bara för att bilen är svensksåld.
Och inte kan en svensksåld bil vara mätarfifflad? Nääääääääää ...
Den är ju svensksåld!
:roll:

Detta är min högst personliga teori ...
Jag hoppas själv att jag har fel.

För egen del betyder bilens enskilda skick allt.
Om den så är svensksåld eller importerad från långt-bort-i-stan kvittar för mig.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#7 Post by Malte »

Kan ju vara så att man tycker det är lättare att kolla upp bilen om den är svensk såld..inget strul med språkförståelse samt att man tror att det är svårare att "fusk" med papper och dylikt då bilens hela historik är i sverige och inte utspridd i halva europa..det är vad jag tror men peronligen så instämmer jag med dom andra här att bilen skick och inte vart den kommer ifrån som är viktigt...min 944 är import samt har haft en m3's som också var det och dom är(var) hur bra som helst

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#8 Post by Patrik Börjesson »

Det verkar som de flesta här tänker ungefär som jag gör, vilket känns bra. Men samtidigt tror jag det ligger något i det MR Dezent skriver, att "folk" är omotiverat rädda, och kollar inte upp bilens historia ordentligt.
Samtidigt kan det ju finnas riktigt fina bilar, som är ytterst välskötta av en kunnig ägare och därmed saknas Servicebok, som jag själv, jag lämnar inte in bilen för ett oljebyte, men jag skriver i Serviceboken när jag gjort det. Har min bil då "Servicebok" eller inte? När jag dessutom köpte den stod det i annonsen att det finns servicebok, dock var den inte ifylld de senaste 6000milen... Hur tänkte man då?

Om jag rent hypotetiskt skulle importera en bil från tyskland, helt privat, själv bruka den i kanske 5-6månader och sedan sälja, skulle ni tycka att det var en nackdel, jämfört om jag köpt en bil i sverige och sålt den efter 5-6månader?

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

svensksåld

#9 Post by 931Melander »

Jag har haft 6 st Porschar och alla utom en är importbilar.
Den som var svensksåld tog jag och beställde alla ägarbytespapper på. Detta är en klar fördel med svensksålda, att det är enkelt att göra det i sverige på svenska.
Efter att ha pratat med nästan alla tidigare ägare blev historien mer och med grumlig, trots att bilen var SVENSKSÅLD.
Verkligheten var den att reg. papprena fanns från 1965 men den bilen skrotades pga. rost och motorhaveri redan 1973, sedan togs det troligtvis en tyskbil som fick dess papper, plåtar och chassienummer... så mycket var det SVENSKSÅLDA värt. Hela bilen var en 1968 medn papprena 1965... :oops: Detta är preskriberat nu, men dock så var det olagligt då, men ingen på den tiden upptäckte det eller VILLE upptäcka det.
Last edited by 931Melander on 2009-11-19 21:47:42, edited 1 time in total.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Hamilton
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2004-10-24 21:43:14
Bilmodell: 944S2 Cab
Årsmodell: 1989
Location: Västerås
Contact:

#10 Post by Hamilton »

Min Porsche importerade jag själv från Belgien i jan 2002 och den var utan servicebok.
Den har gått fint i ca 4500mil som jag har kört den sen dess.
Men det finns några småsaker som gör att jag undrar vad den varit med om.
Kan nån tipsa mig om hur jag skulle kunna ta reda på något om bilens historia?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]