944 vs. alla andra sportbilar

924/928/944/968
Post Reply
rob3rt
Turbo-Poster

944 vs. alla andra sportbilar

#1 Post by rob3rt »

har tänkt efter och får det svårt att hitta en likvärdig motståndare till 944 som har liknande prestanda och pris.

mazda mx-5 (miata) kanske?
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by Mr Dezent »

Inget illa om Miata, det är en rolig bil när det börjar svänga.
Men den Miata jag hade väckte för mig just inga känslor alls.

Det enda positiva med Miata var nog möjligheten att åka öppet (944:ans targa har aldrig fallit mig i smaken faktiskt).
Det och möjligen även att den var rätt lätt att sälja för bra pengar.

En bil som däremot överraskat mig mer än någon Porsche 944 hittills förmått att göra (om vi tar hänsyn till kostnaden) är nog Mazda RX7 II Turbo.
Vanliga RX7 N/A har jag ingen erfarenhet av, men jag köpte en turbo på måfå och den var grym!

Köpte min bil för relativt ynkliga 40.000 kronor. Känslan i saker och ting kan inte jämföras med Porschen och interiören ser rent av gräslig ut.
Men det var ett mycket svårslaget klipp i den, vilket bland annat en Audi Porsche RS2-ägare bittert fick erfara.

Image
Skulle valet idag stå mellan en fräsch Porsche 944 N/A eller en fräsch Mazda RX7 II Turbo så vette katten om jag inte valt Mazdan faktiskt ...
Priset på så pass gamla RX7:or har ju inte gått upp direkt, så ...
Gäller dock att man kan leva med dess utseende, främst den gräsliga interiören.

Image
Alternativt en fin Toyota Celica GT4 ST185. Fyrhjulsdrift, turbo och riktig trevlig prestanda och finns fullt körbara bilar redan vid 40.000 kronor.
Har ägt en sådan också och även det var en trevlig bekantskap. Såg för övrigt att min gamla GT4 låg på Blocket nu också ...

Sedan undrar jag lite hur en turbomatad Nissan 200 SX står sig? Borde väl vara ett tänkbart alternativ, för ungefär samma pengar som en fräsch 944 N/A kostar?

Men jag håller med om att Porsche 944 känns lagom och bra i mycket.
Dock har S2:an ännu inte lyckats få mig att glömma min 951 ...

(Mina före detta bilar på bilderna, var dock ett bra tag sedan jag ägde någon av dem.)
Last edited by Mr Dezent on 2009-10-29 08:48:57, edited 2 times in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

YocaL
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#3 Post by YocaL »

Garagepolaren har just en GT4, dock modellen efter med andra fronten.
Jag tror han gav ca. 60k för den reggad och klar (import ifrån england).
Och jisses va prisvärt! 330hästar på hjulen o ett sjujäkla bett i starterna!
(turbon var utbytt vid köp och apexi styrsystem)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#4 Post by patand »

Har kört en Mazda RX8 några varv på Kinnekulle. Det var också en trevlig överraskning. Fin balans och lättkört. Lite dåligt klipp verkade den dock ha på rakan, trots lite lättare chiptrim som skulle ge runt 250hk så blev man gång på gång omkörd av 968or just på rakan (Jappe var med och samtidigt på banan med sin 968CS).

Kan tänka mig att RX8an är mycket trevlig som långfärdsbekväm sportbil, i stil med en original 968 eller 928.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mr Dezent
Carrera-Poster

#5 Post by Mr Dezent »

Kan skriva under på nästan allt som Patand nämner om RX-8.
Har aldrig kört bana med en sådan, men provkört en fabriksny RX-8 i nästan 80 mil totalt, fördelat på två dygn.

Mina personliga intryck från det var att den var aningen bullrig, men förvånansvärt pigg och bekväm. Och så blev man plötsligt fruktansvärt snygg i en RX-8 också, åtminstone blev tjejerna i 20-årsåldern bakom kassan på macken extra fnittriga när man svängde in med RX-8:an ...
Händer inte så ofta ... om det inte är superexotiskt.

Men personligen så ser jag inte RX-8 som en konkurrent till 944 eller 968.
Visserligen kostar en fin Porsche 944 Turbo Cup eller 968 CS ungefär lika mycket som det går att hitta en RX-8 för, men ...

rob3rt
Turbo-Poster

#6 Post by rob3rt »

av dem föreslgna bilarna så är min favorit gt4.an.. gillar inte de gamla rx-7-orna. och då ska vi inte prata om 200 sx, ser ut som en 944 á la kina.. ;)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Mr Dezent
Carrera-Poster

#7 Post by Mr Dezent »

Nu talar du i och för sig om subjektiva saker som design. Där finns ju sällan något rätt eller fel utan det är just subjektivt ...

Men både RX-7 turbo och GT4 var ju givna konkurrenter till Porsche 944 när det begav sig, och då inte 944 S2 eller 944 N/A, utan 944 turbo.
Och med hänsyn till priserna, både då och nu, så var de ju klart konkurrenskraftiga och är så än idag om de bara är skötta korrekt.

Dock bjuder Porschen på en helt annan känsla och förarnärvaro än vad både RX-7 och GT4 bjuder på original.
Min personliga uppfattning var att båda dessa visserligen gick som satan, men samtidigt kändes det som att de flöt fram. Du som förare kände inte bilens uppförande fullt ut
Låter dock värre än vad det var, men ...

Men mest bang-for-the-buck om vi talar prestanda, det skulle jag nog fortfarande säga att en frisk RX-7 II Turbo står för ...
Och den höll måttet när det började svänga också.
Det är jäkligt svårt att förklara vilket klipp det är i dessa bilar. Min Porsche 944 Turbo var pigg, har haft flera turbo-Saabar som varit riktigt, riktigt snabba, GT-4:an gick inte dåligt den heller ...
Men av dessa låg RX-7:an helt klart i en egen klass och detta till en kostnad av hälften av vad som begärs för en fräsch Porsche 944 turbo (som ändå hade hamnat på efterkälken, det är jag än idag övertygad om efter att ha ägt mitt ex, som ändå var trimmad!).

Post Reply