Omöjligt att regga med bur från 21/9?!?

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

Omöjligt att regga med bur från 21/9?!?

#1 Post by A944T »

Hittade detta på rejsa:

Har idag haft diskussioner med Vägverket om hur jag kan regga min helbilsgodkända bil med bur, och då visar det sig att från 21/9 fösvinner den kod, "T71E Skyddsbur", som man lagt in i regbeviset vid registreringsbesiktning med bur.

Detta innebär att det inte går att regga med bur längre, oavsett årsmodell.


Någon här som vet nåt om detta?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

:shock:

Tur att man redan har det i regbeviset då... för det kan ju inte vara så att alla som fått det i regbeviset redan måste montera ur buren?

Hur ska det gå för alla 924/944 ägare som planerar bur i bilen nu? Johan944 t.ex är ju på gång med bur i 931an.

EDIT: Tråden på rejsa.nu: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... %E4nda+bur
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by A944T »

Ja, jag hade också planer på bur i min...
Det var nån som föreslog att man skulle lossa bultarna och hävda att man bara fraktar den vid besiktning...
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#4 Post by Jesper von Wowern »

Måste detta i så fall innebära att man inte FÅR montera en bur? Eller betyder det bara att man inte kan registrera bilen såsom försedd med bur. Om buren får samma status som en fastskruvad mobiltelefonhållare, bara att VV inte bryr sig om det så är det ju OK...
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by johan944 »

Baserat på vad som står i tråden på rejsa så gäller detta bara felbygda burar.

Bygger man buren rätt och håller måtten som gäller för toyotastag ifrån ratten, lågt insteg och liknande så ska det inte vara något problem.
En person som man kan lita på vad gäller detta har skrivit detta till oss:

Såhär ligger det till. Inget är förändrat utom att fält 71 koderna försvinner på mångag och att BI ska verkligen följa reglerna som är för skyddsbur. En T14A (helbilsgodkänd) och bil från eller ej T14A åm 200x och frammåt (kommer inte ihåg vilken åm det var) det går precis som förut inte att regga med bur. Allt innan dessa går precis som vanligt bara att det måste verkligen göras på rätt sätt enligt de vanliga reglerna och tex toyotastag sitter för mycket ivägen. (så har det alltid varit men inte alltid efterlevts)

Anledningen till att fält 71 koden försvinner är enkel. Systemet görs om till något som heter t a ba sko 3(särksrivet så det inte går att söka upp det) på mångad och detta innebär att fält 71 koderna ersätts av fasta fält. En utseendes förändring bara och inget mer. Punkt slut. Såhär är det och alla som påstår annat har inte rätt.

Det har inte varit upp till den enskilde att bedömma egentligen då det finns klara riktlinjer på SBP om vad som får se ut hur och inte. Egentligen. Men det är som folk skriver, vad som gått och inte har varit väldigt olika, allt från för snällt till för elakt.

Gör man buren på rätt sätt med tillräckligt avstånd, avlastningsskydd, lågt insteg osv osv så går ska den igenom även på tisdag. Det mesta det handlar om är islagsmöjlighet så sunt förnuft och försiktighet är det man kommer längst med. Så ska det alltid ha varit men det har inte varit så tyvärr.. Men nu kommer det att vara det.
/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by A944T »

Nån som vet om Heigo´s burar klassas som godkända eller finns det någon som har en ritning på en godkänd bur till 944/924?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Det var visst lite storm i ett vattenglas... :roll:

Reglerna för godkänd bur via regbesiktning har inte ändrats egentligen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users