Krock Barkarby **080830**
- Bizzem
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Krock Barkarby **080830**
Var på väg hem från gatbils träffen i barkarby i lördags.
När jag åker igenom rondellen i Barkarby ser jag i ögonvrån hur en bil närmar sig och sekunden efter smäller det.
Riktigt tråkigt på en så trevlig dag annars.
Tack och godnatt för denna säsong...
När jag åker igenom rondellen i Barkarby ser jag i ögonvrån hur en bil närmar sig och sekunden efter smäller det.
Riktigt tråkigt på en så trevlig dag annars.
Tack och godnatt för denna säsong...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Niklas Magnusson
- A944T
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
Höll på att råka ut för samma sak häromdagen, en lastbil ignorerade att jag redan var inne i rondellen när han skulle in, inte många centimeter till godo när kastade bilen åt vänster så mycket det gick för att gå fri.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt med skaderegleringen åtminstone!
Hoppas det löser sig på ett bra sätt med skaderegleringen åtminstone!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Tux
- Carrera-Poster
- Bilmodell: Cayman (C)S
- Årsmodell: Vet ej
Huga vad tråkigt!
Jag har också noterat att svenssons i allmänhet är helt bedrövliga på rondellkörning, speciellt när det blir 2filiga rondeller, då är det inte helt ovanligt att folk som ligger i högerfil innan rondellen går ut i vänsterfil genom rondellen för att sen gå ut i högerfil.
Det går knappt att åka rondell utan att behöva panikbromsa eller justera klåpares körning med tutan.
Och att tro att folk skall respektera lämnaföreträdeskylten är som rysk roulette, tyvärr.
/Pontus
Jag har också noterat att svenssons i allmänhet är helt bedrövliga på rondellkörning, speciellt när det blir 2filiga rondeller, då är det inte helt ovanligt att folk som ligger i högerfil innan rondellen går ut i vänsterfil genom rondellen för att sen gå ut i högerfil.
Det går knappt att åka rondell utan att behöva panikbromsa eller justera klåpares körning med tutan.
Och att tro att folk skall respektera lämnaföreträdeskylten är som rysk roulette, tyvärr.
/Pontus
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- bill b
- Addict
Jag var bara för en vecka sedan nära krasch i rondell. Det var en äldre dam som tyckte att högerfilen var utmärkt trots att hon skulle vänster i rondellen. Jag som låg bredvid henne i vänsterfilen fick bokstavligt talat ställa mig på bromsen (och tutan). Sedan när jag blänger surt på henne är hon helt oförstående... Indraget körkort hade varit lämpligt för en sån dåre.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Jag vill ha för mig att man faktiskt får köra hur man vill, man får anpassa sig efter rådande trafik eller aktuell skyltning.bill b wrote:Jag var bara för en vecka sedan nära krasch i rondell. Det var en äldre dam som tyckte att högerfilen var utmärkt trots att hon skulle vänster i rondellen. Jag som låg bredvid henne i vänsterfilen fick bokstavligt talat ställa mig på bromsen (och tutan). Sedan när jag blänger surt på henne är hon helt oförstående... Indraget körkort hade varit lämpligt för en sån dåre.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- bill b
- Addict
Får man verkligen det? Det var ju livsfarligt när denna tant utan någon som helst förvarning korsade min färdriktning. Och eftersom man bara ska blinka höger ut ur rondeller blir det ju en gissningslek huruvida bilar i högerfilen ska åt vänster eller ej...?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
Kände att det var dax att friska upp minnet lite så lag letade upp denna.
http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf
http://www.vv.se/filer/publikationer/ci ... splats.pdf
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- bill b
- Addict
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Nu verkar det ha varit du som tänkte korsa hennes fil, inte tvärt om. En rondell är ingen rund fyrvägskorsning! (Men det är många som kör som om det vore så.bill b wrote:Det var ju livsfarligt när denna tant utan någon som helst förvarning korsade min färdriktning.

Mjo, tanten borde ha legat i vänsterfilen men hon gjorde ju inget egentligt fel. Och du skulle väl inte få för dig att försöka dra rätt igenom en bil som ligger i högerfilen på en annan tvåfilig väg bara för att du ska svänga av? Så varför i en rondell? Dessutom kanske du borde ha legat i högerfilen?bill b wrote:Den var bra! Kan bara tolka det som att tantens körning visserligen var laglig, men enl. egen mening ändå omdömeslös
På sida 7 längst upp till höger visas det jag trodde gällde.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Addict
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Jag har krockat på det viset, dvs som i ditt fall.bill b wrote:Jag var bara för en vecka sedan nära krasch i rondell. Det var en äldre dam som tyckte att högerfilen var utmärkt trots att hon skulle vänster i rondellen. Jag som låg bredvid henne i vänsterfilen fick bokstavligt talat ställa mig på bromsen (och tutan). Sedan när jag blänger surt på henne är hon helt oförstående... Indraget körkort hade varit lämpligt för en sån dåre.
Gubben skröt om hur läänge han minsann hade haft körkort å att jag skulle veta att jag gjort fel.
Slutade med att det var han som fick stå för hela kalaset.
ALLA jag pratade med sa att jag skulle bli vållande till olyckan men så var inte fallet för mig. Man var ju lagomt nöjd då.

Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- Minsc S2
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Som Sjösgärd redan har sagt, så hade det varit "ditt fel" om det hade smällt där, eftersom det var du som låg i innerfilen, och var på väg ut ur rondellen, medans hon skulle vidare och låg i ytterfilen.Får man verkligen det? Det var ju livsfarligt när denna tant utan någon som helst förvarning korsade min färdriktning.
Även om det är aningen omdömeslöst att ligga i högerfilen när man ska vänster.
Hon kanske inte hade haft möjlighet att köra in i innerfilen eller liknande.
Det kan förklara varför hon såg så oförstående ut?

(Tänk dig att du ligger jämsides en bil i en tvåfilig rondell - du kör i innerfilen och den andre på ytterfilen, men ni ska ut ur rondellen samtidigt, i samma sväng - Då får du snällt köra ett extra varv i rondellen, för om du ligger i innerfilen och kör in i den som ligger i ytterfilen, så är det utåt sett, du som orsakat krocken.)
Och Bizzem - Jag hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm
220 Bhp, 302 Nm
- bill b
- Addict
Nu finns det visserligen en rondelltråd men kan ju inte quota där.JBlom wrote:Jag har krockat på det viset, dvs som i ditt fall.
Gubben skröt om hur läänge han minsann hade haft körkort å att jag skulle veta att jag gjort fel.
Slutade med att det var han som fick stå för hela kalaset.
ALLA jag pratade med sa att jag skulle bli vållande till olyckan men så var inte fallet för mig. Man var ju lagomt nöjd då.
Jag åkte förbi nämnd cirkulationsplats på vägen hem igår och det visar sig att jag ändå hade rätt (såvitt jag kan uppfatta det):!: Rakt igenom cirkulationsplatsen går visserligen två filer men åt vänster går bara en fil - min! Åt andra hållet går två filer in. En åt höger (den högra) och en rakt igenom eller vänster (den vänstra). Platsen är följaktligen inte tvåfilig hela varvet runt och hennes kamikazebyte utan blinkers rätt över min fil precis framför mig kan inte varit lagenlig.

Och visst kan jag hålla med om att vore cirkulationsplatsen tvåfilig varvet runt skulle jag naturligtvis inte ligga vänsterfil och svänga ur den! Det är helt riktigt ganska dumt.
Hoppas jag förklarade tillräckligt. Om inte gör jag det gärna igen för att hjälpa mitt samvete (att jag blev så arg på tanten).

Sorry Bizzem för trådkapningen trots att det nu finns en specifik tråd för cirkulationsplatser. Glad att du inte skadades och stämmer in i övrigas kör med förhoppning att det löser sig med försäkringar etc.!
-
- Addict
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback