Pulverlackering av fälgar; enfärg eller tvåfärg ?
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Pulverlackering av fälgar; enfärg eller tvåfärg ?
Hej!
Se bilderna på Cup 3 fälgarna. Jag ska pulverlackera dessa svarta; blank alt matt.
Frågan gäller ... ska jag låta de få en silvrig kant.
Det finns redan en naturlig kant på dessa.
Fälgarna ska sitta på en vit riddare.
Kant eller ingen kant?
Input efterfrågas...
Mvh
Stephan
Se bilderna på Cup 3 fälgarna. Jag ska pulverlackera dessa svarta; blank alt matt.
Frågan gäller ... ska jag låta de få en silvrig kant.
Det finns redan en naturlig kant på dessa.
Fälgarna ska sitta på en vit riddare.
Kant eller ingen kant?
Input efterfrågas...
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2007-02-27 23:05:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Mattsvarta fälgar är väl ett helsike att hålla rena..
oh, vanlig pulverlack tycker jag håller dåligt på fälgar :/
har det på porschens cup1 kopior.. och har redan fått en flaga, och fälgarna har bara gått 5-6mil!
oh, vanlig pulverlack tycker jag håller dåligt på fälgar :/
har det på porschens cup1 kopior.. och har redan fått en flaga, och fälgarna har bara gått 5-6mil!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Tråkigt att höra! Efter 5 mil ...broberg wrote:Mattsvarta fälgar är väl ett helsike att hålla rena..
oh, vanlig pulverlack tycker jag håller dåligt på fälgar :/
har det på porschens cup1 kopior.. och har redan fått en flaga, och fälgarna har bara gått 5-6mil!
Gjorde du förarbetet själv? Om ja, hur?
Om inte, vem lämnade du dem till?
Har läst lite varstans och i de flesta fall förespråkas pulverlackering.
Mvh
Stephan
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Ne, jag lämnade bara in fälgarna hos lokala lackeraren
så kan ju hända att de gjort något fel innan de la på lacken..
Men känns lite som en bil-lack inte är så pass hållbar så de håller för fälgarna..
men ja, det kanske finns färger som är mer anpassade än den jag valde till mina fälgar?
så kan ju hända att de gjort något fel innan de la på lacken..
Men känns lite som en bil-lack inte är så pass hållbar så de håller för fälgarna..
men ja, det kanske finns färger som är mer anpassade än den jag valde till mina fälgar?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Lätt mattsvart, precis som LIDS säger är nog, bäst.Peder wrote:Hej du!
Ingen kant, tycker jag.
Ska själv lacka mina.
Men Peder ... tror du inte att det najz ut när det rullar på vägen? Den silvriga kanten ramar in hjulet.
Är det helt mattsvart så det ut som svarta hål.
Nåja ... får lackera de helsvarta, sedan gå lös med spray om jag inte är nöjd.
För övrigt är jag förvånad av de få svaren jag fått ... måste man tillhöra 944forumets elitbrödraskap för att få lite attention?
Eller är min fråga alltför kepsen-bak-och-fram relaterad?
Mvh
Stephan
- Björn.C
- Turbo-Poster
- Posts: 946
- Joined: 2006-09-23 13:30:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Älvängen
- Contact:
Tror att Svartblank med silverkant kan bli riktigt snyggt, och med tanke på hållbarheten, varför inte köra tex FoliaTec.:s bromsoks färg till fälgarna isåfall, den är ju hyfsat motståndskraftig
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Förarbete är a och o på pulverlack.
Finns någon lite reva eller något så flagnar pulverlack MYCKET lätt där.
Blästring är vägen att gå, alternativt avfärgning.
Fälgarna är i mitt tycke helt opassande i annat än enfärgad lack. Mörkgrå gillar jag.
Det tråkiga alternativet är att originalfärgen är mycket passande, och tröttnar du på fälgarna så kanske det är bättre att se sig om efter andra? Och då är nog silverlackade mest lättsålda.
Finns någon lite reva eller något så flagnar pulverlack MYCKET lätt där.
Blästring är vägen att gå, alternativt avfärgning.
Fälgarna är i mitt tycke helt opassande i annat än enfärgad lack. Mörkgrå gillar jag.
Det tråkiga alternativet är att originalfärgen är mycket passande, och tröttnar du på fälgarna så kanske det är bättre att se sig om efter andra? Och då är nog silverlackade mest lättsålda.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Pulverlackering är bra eftersom "du" använder spänningsskillnad (statisk elektricitet) när du lägger på färgämnet till skillnad från spraylackering. I och med spänningsskillnaden så letar sig färgpigmenten in i alla vrår. Godset bränns sedan in kring 120- 200 grader C. REsultatet är en oömmare lack. En annan aspekt är att det är miljövänligare om du nu bryr dig ... sportbilslirare brukar nerprioritera härbroberg wrote:Ne, jag lämnade bara in fälgarna hos lokala lackeraren
så kan ju hända att de gjort något fel innan de la på lacken..
Men känns lite som en bil-lack inte är så pass hållbar så de håller för fälgarna..
men ja, det kanske finns färger som är mer anpassade än den jag valde till mina fälgar?

Men om förarbetet varit dåligt så spelar det ingen roll om du kör pulver eller spray...
LIDS här ... har pulvrat efter genomgående blästring. Sitter som berget.
Jag tycker du ska reklamera lackerarens arbete!
För övrigt kan nämnas att om du ska laga fälgar (t ex kantstötta)aluminiumfälgar som sedan ska pulverlackeras och därmed "brännas" i ugn kan med fördel använda sig av Plastic paddings spackel produkt Hysol 3479 som hanterar temperaturer upp till 190 grader. Kan vara bra att veta.
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Hej !Björn.C wrote:Tror att Svartblank med silverkant kan bli riktigt snyggt, och med tanke på hållbarheten, varför inte köra tex FoliaTec.:s bromsoks färg till fälgarna isåfall, den är ju hyfsat motståndskraftig
Glömde ju säga ... precis som du säger så tänkte jag ge mina ok en omgång till vintern: Tänkte blästra och måla de röda.
DÄRFÖR: Kanske jag skulle våga mig på RÖD kant istället?
Vit kaross, röda ok, mattsvarta fälgar med röd kant ... ska försöka photoshoppa ... återkommer!
Mvh
Stephan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Hej Karl!Karl Birgander wrote:Förarbete är a och o på pulverlack.
Finns någon lite reva eller något så flagnar pulverlack MYCKET lätt där.
Blästring är vägen att gå, alternativt avfärgning.
Fälgarna är i mitt tycke helt opassande i annat än enfärgad lack. Mörkgrå gillar jag.
Det tråkiga alternativet är att originalfärgen är mycket passande, och tröttnar du på fälgarna så kanske det är bättre att se sig om efter andra? Och då är nog silverlackade mest lättsålda.
Tack för din input!
Jag kan stämma in det du säger: originallack är bäst ... men inte på en vit bil! Ser för blekt ut! Tycker du inte? (Ledande fråga

Mvh
Stephan
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Nope. Silver är högst passande och mycket snyggt på fälgar.Nahpets wrote:Jag kan stämma in det du säger: originallack är bäst ... men inte på en vit bil! Ser för blekt ut! Tycker du inte? (Ledande fråga...)
Märks det att jag kör hellre än tittar?

Vill du avvika så köp andra fälgar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users