Gammal vs äldre 944

924/928/944/968
Message
Author
Marcus S
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2007-08-22 11:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

Gammal vs äldre 944

#1 Post by Marcus S »

Hej
Smygtittar här ibland och kan inte låta bli att söka "Porsche 0-100 000:-" på Blocket ibland. Även om vagnsparken redan är fylld ( överfylld enl vissa)

Kanske platsar detta under köpråd , kanske inte.. beror på om jag ska
köpa något :wink:

Har väl skaplig koll på de olika 9x4 modellerna ang motorer och utrustning.
Vad jag undrar är mer hur bilarna upplevs och hur de är att leva med.
En fin 944 - 84 t ex ,upplevs den som en mkt äldre bil än t ex s2 -91

Vore kul att ta del av era erfarenheter , säkert flera av er som haft olika
modeller och årsmodeller.

MS//

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Maxx »

En sen 944 med den nya inredningen upplevs helt klart som modernare. Den har också en något tystare och mer dämpad kupé. Ska man ha 944:an som bruksbil skulle jag välja en sen, med servo :mrgreen: ... som bus-/banbil har den tidiga några fördelar i att den är lättare och billigare. Vill man ha mer än 163 hk så blir det en sen 944.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Marcus S
NA-Poster
Posts: 25
Joined: 2007-08-22 11:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by Marcus S »

Är det servostyrning from 85b på samtliga ? ( Och så säger jag att jag har skaplig koll..)
Hur många varv mellan fulla utslag på servo / icke servo ? Tungstyrd som tusan utan ?
Den gamla inredningen tycker jag är lite charmig men det är ju en smaksak.
Inte så pjåkigt med 163 hk /1290 kg för småpengar heller.
Lutar åt busbil/banbil men tillförlitlig sådan och inte med 37 tidigare ägare..
Brukar ju löna sig att titta efter de bättre exemplaren.

MS//

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#4 Post by Pehr Johnsson »

Nej, servo blev nog inte stadard förrän med S2 -89?? Jag vet att det finns 944S bilar utan.

Tydligen är det bara vid fickparkering som det är bökigt utan servo, när bilen väl rullar så är det lungt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Pehr Johnsson wrote:Tydligen är det bara vid fickparkering som det är bökigt utan servo, när bilen väl rullar så är det lungt.
Därför det kan vara trevligt med servo om man även ska ha den som bruksbil. Det går att klara sig utan.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Många upplever de tidiga modellerna som mer kommunikativa och direkta. De nyare är ju mer som alla nyare bilar att de isolerar föraren mer från vägljud, vibrationer osv på gott och på ont.

För banbil skulle jag definitivt satsa på en äldre 944a, billigare inköp = mer pengar till uppgraderingar (chassie framförallt). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Holst
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-05-14 16:38:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Holst »

Om jag skall tala utav egen erfarenhet så är det inte så bökigt att fickparkera en 944:a utan servostyrning. Sen att en 85b känns grymt mkt nyare är inget skämt. Om man nu hittar en fräsh gammal 83 och skall ha de som kioskbil och vill ha den tystare så finns det ljuddämpning i flytande form som funkar skitbra.

Som ovan skrev så finns det även S utan servo
behöver fler timmar per dygn

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#8 Post by Karl Birgander »

patand wrote:För banbil skulle jag definitivt satsa på en äldre 944a,
billigare inköp = mer pengar till uppgraderingar (chassie framförallt). :)
åas så får du mer effekt och bättre bromsar i en turbo/s2
Fart/krona kanske inte en turbo/s2 är så dumma heller...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

Jag tycker att ratten efter 85B är för låg och äldre bilar har ju ännu lägre ratt!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Karl Birgander wrote:åas så får du mer effekt och bättre bromsar i en turbo/s2
Fart/krona kanske inte en turbo/s2 är så dumma heller...
Visst är det så, men att jämföra 944 med 944S2 eller 944Turbo känns ju inte riktigt rättvist. Bättre då att jämföra 944 äldre vs 944 nyare då är inte effekt/bromsar något som avgör köpet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#11 Post by Karl Birgander »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:åas så får du mer effekt och bättre bromsar i en turbo/s2
Fart/krona kanske inte en turbo/s2 är så dumma heller...
Visst är det så, men att jämföra 944 med 944S2 eller 944Turbo känns ju inte riktigt rättvist. Bättre då att jämföra 944 äldre vs 944 nyare då är inte effekt/bromsar något som avgör köpet. :)
Han frågar ju också om skillnaden vs en S2 -91.... :roll:

och tittar han på upp till 100 kkr så ryms utan tvekan en s2 eller turbo där!

För övrigt är det ganska nära 3 varv stopp-stopp på ratten på en 944 -83 iaf.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Han frågar ju också om skillnaden vs en S2 -91.... :roll:

och tittar han på upp till 100 kkr så ryms utan tvekan en s2 eller turbo där!
Sant sant... my bad.

Men jag undrar om jag inte hellre skulle köpa en äldre 944a iaf. Åtminstone som nybörjare på bana så är ju en vanlig 944 mer än tillräckligt för att köra riktigt fort. Det går ju alltid åt pengar till ombyggnader och man kan slänga in några förarkurser också då om man får pengar över upp till 100.000 sek gränsen. :) Det går ju alltid att byta upp sig till en S2 eller Turbo senare när man känner att man vill ha mer effekt.

Till syvene och sist är det ju eget tycke och smak som avgör. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Han frågar ju också om skillnaden vs en S2 -91.... :roll:

och tittar han på upp till 100 kkr så ryms utan tvekan en s2 eller turbo där!
Sant sant... my bad.

Men jag undrar om jag inte hellre skulle köpa en äldre 944a iaf. ...........Det går ju alltid att byta upp sig till en S2 eller Turbo senare när man känner att man vill ha mer effekt.
...och när man säljer 944:an får man inte ett öre för ombyggnaden och S2:an man hittar ska byggas om... på det igen! :(

Kanske bättre att välja bil med omsorg så att man får rätt från början?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Kanske bättre att välja bil med omsorg så att man får rätt från början?
Aha... du menar att man ska köpa en 924 Turbo! :wink:

Skämt o sido, det är ju alltid svårt att tala om vad någon annan ska köpa. Jag menar bara att en vanlig 944a räcker väldigt långt och man får pengar över till mycket annat som kostar när man ska köra en bil på bana.

Men har man pengar och vill ha mer effekt så är ju S2 och/eller 944 Turbo givna val. Kanske allra helst 944 Turbo då eftersom den ju är mer framtidssäkrad än S2an iom att den är lättare och billigare att trimma.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#15 Post by Pehr Johnsson »

Det är ju bra att ha klart för sig vad man ska ha bilen till och även kanske en liten budget.

Jag var ju på det klara med att jag bara skulle åka landsväg med min och att en trevlig orginalbil var det jag som skulle ha. ...så fel man kan ha! :lol:
Hade jag köpt bil idag så hade jag letat upp en bil som var anpassad för mer aktivt åkande.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users