Sökes i sthlm; Luftmassamätare till 944 -88

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Sökes i sthlm; Luftmassamätare till 944 -88

#1 Post by maverick »

Hej!

Som tidigare nämt så har jag problem med CO värdet, men efter ha bytt katten (ingen skillnad förutom mysigare ljud, gamla katten var som en propp i systemet) och hällt i lite e85 så sjönk värdet till en laglig nivå.

Dock så skjuter man bara upp problemet, gör enbart detta för att den ska gå igenom besiktningen, körförbud är inte trevligt.

Så till in fråga, finns det någon i Stockholms närhet som kan låna ut en fullt fungerande LMM några dagar till min bil? Vill gärna testa om det gör någon skillnad, innan jag köper en ny.
Vore trist om man köpte en ny och problemet kvarstår. En LMM är inte gratis direkt.
MVH//Per

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#2 Post by Nahpets »

Hej Maverick,

du skulle kunna få prova min på plats i Upplands Väsby området. Dock gäller erbjudandet bara idag och kanske, kanske imorgon.
Jag håller på att byta remmar i motorn så allt är i delar just nu.

Slå mig en pling. Jag har skickat dig mitt nummer via MSN adressen.

Mvh
Stephan

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#3 Post by Peedster »

Hej,

Du kan även låna en av mina några dagar. Min är också till en turbo så om den passar är en annan fråga.

Finns i Vallentuna under dagen.

Mvh Peter
070-4066552

Nahpets: Tjena, vi träffades på Upplands Motor när du var där med Gallardon. Hur går det för dig med bilen?
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Nahpets wrote:Hej Maverick,

du skulle kunna få prova min på plats i Upplands Väsby området. Dock gäller erbjudandet bara idag och kanske, kanske imorgon.
Jag håller på att byta remmar i motorn så allt är i delar just nu.

Slå mig en pling. Jag har skickat dig mitt nummer via MSN adressen.

Mvh
Stephan
Hej!
Tack för erbjudandet, men det gick som sagt inte. Hör av mig om jag inte hittar någon annan. :#cheers:
Peedster wrote:Hej,

Du kan även låna en av mina några dagar. Min är också till en turbo så om den passar är en annan fråga.

Finns i Vallentuna under dagen.

Mvh Peter
070-4066552

Nahpets: Tjena, vi träffades på Upplands Motor när du var där med Gallardon. Hur går det för dig med bilen?

Jag och Nahpets bollade lite ideer och vi vet inte om det är samma LMM i sugisen som i turbon. I PET så har turbons LMM en 951 nummer och inte 944 vilket borde indiktera att de är olika.

Någon som vet om det är samma?

Om någon har en liggandes så ring mig på 0708-438898. Dock så behöver jag troligen låna hem den då det behövs en CO mätare för att mäta upp skillnaden.
MVH//Per

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Nahpets »

Peedster wrote:Hej,

Du kan även låna en av mina några dagar. Min är också till en turbo så om den passar är en annan fråga.

Finns i Vallentuna under dagen.

Mvh Peter
070-4066552

Nahpets: Tjena, vi träffades på Upplands Motor när du var där med Gallardon. Hur går det för dig med bilen?
Ursäkta att jag sticker in med ett off topic hej ...

Heej Pedsteer!
Allt är bra med bilen. Mekade från kl 12 till 01 för att få ihop bilen! I stort har nu gjort kam/balansbältesbyte, termostat (båda), bromskivbyte, bromsvätskebyte, beläggbyte, alla vätskor bytta, kränghämmarbussningar.
Jag köpte ju Jons bussningar ochn Utzons uretanbussningar, men de får vänta tills jag skaffat nya fjädrar/dämpare.
Sedan har jag lite vajsing på vakuumslangarna, men inget akut. Detsamma gäller värmen i bilen ... det finns ingen!!!

Hur går det själv?

Mvh
Sephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#6 Post by maverick »

Upp!
MVH//Per

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by gus_e_gus »

maverick wrote:Upp!
Vill du fortfarande låna? Jag har väl en liggandes till en 944 2,5 8v som går att hämta upp imorgon em/kväll eller i nästa vecka på södra sidan av stan, behöver den inte än på ett tag.

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Ducati »

jag ar en LMM till en 944 turbo -86 liggande eftersom jag har satt på MAF. du kan få låna den om du vill.
LMM:en finnsi Norrtull
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

Re: Sökes i sthlm; Luftmassamätare till 944 -88

#9 Post by Chriz75 »

maverick wrote:Hej!

Som tidigare nämt så har jag problem med CO värdet, men efter ha bytt katten (ingen skillnad förutom mysigare ljud, gamla katten var som en propp i systemet) och hällt i lite e85 så sjönk värdet till en laglig nivå.

Dock så skjuter man bara upp problemet, gör enbart detta för att den ska gå igenom besiktningen, körförbud är inte trevligt.

Så till in fråga, finns det någon i Stockholms närhet som kan låna ut en fullt fungerande LMM några dagar till min bil? Vill gärna testa om det gör någon skillnad, innan jag köper en ny.
Vore trist om man köpte en ny och problemet kvarstår. En LMM är inte gratis direkt.


Det är inte lambda, O2 sensorn som är dålig då ?
Är väl billigare att byta än LMMen ifall det är den som spökar.

/Christian
Porsche 944 S2 cab

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Jag har LMM för 944 N/A, S2 och Turbo liggandes.
Finns i Sthlm innerstad.
Skicka ett PM om du är intresserad.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#11 Post by maverick »

gus_e_gus wrote:
maverick wrote:Upp!
Vill du fortfarande låna? Jag har väl en liggandes till en 944 2,5 8v som går att hämta upp imorgon em/kväll eller i nästa vecka på södra sidan av stan, behöver den inte än på ett tag.
Hej!

Om det stämmer att du har en -82a så är det olika LMM från -85B tyvärr.
Ducati wrote:jag ar en LMM till en 944 turbo -86 liggande eftersom jag har satt på MAF. du kan få låna den om du vill.
LMM:en finnsi Norrtull
Kan du kolla vad det är för bosch part-nummer på den?
Min har; 0 280 202 06 (Kan vara fel, dåliga siffror)
Chriz75 wrote:
Det är inte lambda, O2 sensorn som är dålig då ?
Är väl billigare att byta än LMMen ifall det är den som spökar.

/Christian
Har ingen aning!
Jag försöker att testa mig fram än så länge.
gurra wrote:Jag har LMM för 944 N/A, S2 och Turbo liggandes.
Finns i Sthlm innerstad.
Skicka ett PM om du är intresserad.

Mvh Gurra
PM kommer antagligen inom den närmsta framtiden :#cheers:


Psst, har du en lambdasensor man kan låna också?
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#12 Post by Karl Birgander »

Lambdasensorn går att mäta hyffsat med en vanlig multimeter.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#13 Post by maverick »

Karl Birgander wrote:Lambdasensorn går att mäta hyffsat med en vanlig multimeter.
Taget!

Information om det, clarks garage?
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#14 Post by Karl Birgander »

Voltmätare på utgående signal (vet inte hur det är på 944, räkna antal sladdar)

1 sladd: jordproben på jord i bilen, plusprobe på utgående signal.
2 sladdar: jordproben på minuspolen i sonden, plusprobe på utgående signal.
3 sladdar: jordproben på jord i bilen, plusprobe på utgående signal.
4 sladdar: jordproben på minuspolen i sonden, plusprobe på utgående signal.

Du skall med varm motor (rättare sagt motor+katalysator) får en signal som pendla någonstans mellan 0,5-1,0 volt. är den 0 eller typ 5 volt är den kass.

Mäter du 12 volt så mäter du på fel sladd. Enklast att mäta är uppe i bakkant på motorn där sondens kontakt sitter. Följ sladden mer mot avgassystemet så ser du vilken det är.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users