Porsche TDI

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Porsche TDI

#1 Post by gegge »


User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by johan944 »

Lite ballt ändå.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

Hehe... Rolig ide... undrar hur många flak starköl det gick innan den iden dök upp... :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Får ju hoppas han gör något åt utväxlingen också för dieseln lär ju inte vara 6500 rpm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#5 Post by gegge »

Han ska visst lägga in en 6-växlad låda också! Men det förändrar knappast utväxlingen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#6 Post by JDr »

Bilderna var väl från 2000?!
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#8 Post by gegge »

Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Mathias T
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-04-12 20:03:40
Contact:

#9 Post by Mathias T »

gegge wrote:Han ska visst lägga in en 6-växlad låda också! Men det förändrar knappast utväxlingen.
Jo faktiskt! då 6:an är ren overdrive med 0,50:1 i utväxling,varvet lär hamna strax under 2000rpm i 100kmh.
Men än så länge så kostar A6lådan lite för mycket så den gamla 016 5petade får hänga med än så länge,fast numera med en torsendiff från audi v8:a (1000:- för en torsendiff! här snackar vi lågbudget) Fast det är lite småkul att kunna lägga kunna elda däck på både 2:an och 3:an :lol: :lol: det är hyggligt vrid i den där oljepannan.
Datumen på bilderna är galet pga min antika kamera tappar minnet ibland




ps! korsfästning/stening mm undanbedes tack :wink:

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

Kul grej!

Antar att det är du Mathias som bygger/byggt den?

I vilka audis hittar man den diffen och vet du vilka lådor den passar i?

För 1000 så köper jag en idag! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Mathias T
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-04-12 20:03:40
Contact:

#11 Post by Mathias T »

Den sitter i bakaxeln på alla audi V8:a,man måste svarva ner ena änden från 45mm till 41mm
Image
Image

Sedan måste man använda drivflänsarna från audin med då splinsen är lite väl korta på porchens,tyvärr så har audin större knutar vilket gör en adapterskiva nödvändig.
Det är möjligt att det finns nåt passande inom VAG också!

Audi bakaxlarna finns det ganska gott om på skroten fast min inköptes privat på blocket.

Jo jag är den skyldiga till detta märkliga röda fordon :lol: :lol: summan av en utflippad diskution i våras :lol: :lol:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Mathias T wrote:Den sitter i bakaxeln på alla audi V8:a,man måste svarva ner ena änden från 45mm till 41mm
Image
Image

Sedan måste man använda drivflänsarna från audin med då splinsen är lite väl korta på porchens,tyvärr så har audin större knutar vilket gör en adapterskiva nödvändig.
Det är möjligt att det finns nåt passande inom VAG också!

Audi bakaxlarna finns det ganska gott om på skroten fast min inköptes privat på blocket.

Jo jag är den skyldiga till detta märkliga röda fordon :lol: :lol: summan av en utflippad diskution i våras :lol: :lol:
GRYMT! :D Är den besiktad, dvs registreringsbesiktad, med dieselspisen?

Hmmm undrar om det mot förmodan skulle gå att få dit en sådan diff på en G31 låda också...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mathias T
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-04-12 20:03:40
Contact:

#13 Post by Mathias T »

Nu är den ju nybes innan motorbytet ocg går i två år pga 30års ålder,tror jag fuskar och väntar med regbes tills det är dags eller tills polisen får ideer :lol:
Det enda som kan ställa till det är nog det höga vridet på TDI spisen.
Provkörde nu för en stund sedan med torsendiffen och det funkade helt suveränt! gissa om man kan ha kul med en gammal småskabbig 924 och grusväg :lol: :lol:

Hm? i g31 lådan :? frågan är om dom överhuvudtaget är besläktade med audi,fast å andra sidan går det ju att modifiera det mesta

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Henka_E »

Apropå drivaxlar. Jag labbade endel med drivaxlarna till ett annat bygge. Det visade sig att om man tar isär knutarna helt så går det att klämma i centrumet från 100mm knuten i 108mm knuten - detta gäller dock Audi knutar. Jag har aldrig haft isär drivaxeln från Porschen men det kan ju gå att göra samma sak med den - på det sättet skulle man klara sig ifrån att köra med en adapter!

Tror 034 Motorsport säljer såna här shafts som är omborrade för 100mm knutar men de ser skumma ut...

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#15 Post by jerker67 »

Tokroligt :) beundrar er som orkar hålla på och labba Kanon !!
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]