Alfa GTV (116) vs 924 och 944
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-04-15 12:26:43
- Contact:
Alfa GTV (116) vs 924 och 944
Hej
Jag har kört för det mesta alfor sedan 1994.Har haft Giuliettor och GTV (116) alla med transaxle.Problemen som jag har upplevt med alforna har varit rost annars är jag nöjd.Senaste två åren har jag läst mycket det här forumet och börjat tycka jätte mycket om 924/944/968.I mina ögon de bästa bilarna porsche har tillverkat förutom cayman.Min fråga är till er som har haft eller kört alfa GTV/GTV6 och 924/924S/944 2.5 N/A om ni kan jämföra dessa bilar.Har bilarna testats mot varandra i tidningar och isåfall vilka tidningar?
Tack på förhand
Jag har kört för det mesta alfor sedan 1994.Har haft Giuliettor och GTV (116) alla med transaxle.Problemen som jag har upplevt med alforna har varit rost annars är jag nöjd.Senaste två åren har jag läst mycket det här forumet och börjat tycka jätte mycket om 924/944/968.I mina ögon de bästa bilarna porsche har tillverkat förutom cayman.Min fråga är till er som har haft eller kört alfa GTV/GTV6 och 924/924S/944 2.5 N/A om ni kan jämföra dessa bilar.Har bilarna testats mot varandra i tidningar och isåfall vilka tidningar?
Tack på förhand
-
- S2-Poster
- Posts: 290
- Joined: 2006-10-08 21:40:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vänersborg
- Contact:
Har ägt en GTV6a.
Ljudet från en GTV6a är underbart... går inte att jämföra med en 44a.
Däremot hävdar jag att en 44a är betydligt sportigare i karaktären och i hela utförandet.
/GRR
Ljudet från en GTV6a är underbart... går inte att jämföra med en 44a.
Däremot hävdar jag att en 44a är betydligt sportigare i karaktären och i hela utförandet.
/GRR
PCS-nr: 2739
Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb
Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-04-15 12:26:43
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Snart dyker nog P.P. inte som rejsat Alfa GTV och snart (nåja
) rejsar 924S.
Mellangas behövs inte.

Mellangas behövs inte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 290
- Joined: 2006-10-08 21:40:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vänersborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-04-15 12:26:43
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
En stor fördel med Porscharna jämfört med alforna är ju att man får mycket mer körtid på de bandagar man besöker... Alforna står allt som oftast i depån och skruvar medan Porscharna verkar hålla betydligt bättre för tuff bankörning. 
Detta baserar jag främst på två bandagar i Alfaklubbens regi som jag varit på där det även varit en hel del frontmotorporschar med och kört.

Detta baserar jag främst på två bandagar i Alfaklubbens regi som jag varit på där det även varit en hel del frontmotorporschar med och kört.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jorå, dom har testats mot varandra. Har själv inte kört en gtv dock läst tester i "porsche 924 Gold Portfolio" (ur tidnignar på 70talet). Det verkar som porschen var bättre bil men mycket dyrare vilket gjorde alfan till det mest prisvärda valet. Men det är rätt lika bilar verkar det som, även prestandamässigt, dock med en liten fördel 924an. Verkade stämma när jag körde på sviestad samtidigt som Magnus K i hans alfa ( Dock är ju bilarna gamla så mycket kan ha hänt)..Men alfan finns ju i värre versioner, likaså porschen, där har jag inte så stor koll på hur de står mot varandra..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-04-15 12:26:43
- Contact:
Det förstår jag att Porsche har mycket högre kvalite än alfa.Min fråga var mest hur är bilarna som körupplevelse.Gamla alfor rostar och jag blev av med garaget så tänkte jag kanske skaffa mig en 924s eller 944 N/A istället i framtiden.patand wrote:En stor fördel med Porscharna jämfört med alforna är ju att man får mycket mer körtid på de bandagar man besöker... Alforna står allt som oftast i depån och skruvar medan Porscharna verkar hålla betydligt bättre för tuff bankörning.
Detta baserar jag främst på två bandagar i Alfaklubbens regi som jag varit på där det även varit en hel del frontmotorporschar med och kört.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hinner man få mycket till körupplevelse i depån då?rayko wrote:Min fråga var mest hur är bilarna som körupplevelse.

Skojjar bara, jag har tyvärr inte kört någon Alfa, bara fått äran att åka med några varv på Sviesta i en alfa GTV V6 (tror jag det var) som var i gatbruksskick. Verkade vara en kul bil men det var svårt att jämföra den med min mer bananpassade 924 Turbo.
Alfan hade ett härligt motorljud men kändes inte så snabb som min bil och kanske aningen mer obalanserad, även om det var svårt att avgöra då jag själv inte satt vid ratten samt att bilen kördes på gatdäck. Dock kördes den av en mycket duktig chaufför (baninstruktör på Alfaklubbens förarkurser) så han tog nog ut vad man kunde ur den ganska bra. Men som sagt min bil är ju lite mer bananpassad med R-däck osv så jämförelsen haltade ju lite den dagen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-04-15 12:26:43
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Varför gå över ån efter vatten? Alla 9x4 är helgalvade sedan 79? (rätta mig här) Det är bara riktiga lik som är rostiga, bilar i normalt bruksskick har kanske lite rost på skärmkanter där de blivit blästrade av grus sprut.rayko wrote:Tack för alla svar.Då börjar jag spana efter en 924/944.Har en vän i Torino och funderar att fråga honom om det finns fina och rostfria 924/944 i Italien.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 321
- Joined: 2004-03-29 12:40:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kalmar
- Contact:
Så, nu är jag här... Även min jämförelse haltar lite då GTV:n var rensad på all ljuddämpning, hade 30-stavar, bur, allt i motorn var ändrat, TS-låda med diff osv.
Men, jaaa, vad skall jag säga. Jag upplever det som två väsenskilda bilar. Gillar du design, känsla, kalla det entusiasm. Hitta då en fin GTV och vårda den ömt.
Är du mer inne på praktisk användbarhet, gå på tysken.
Om det är banvapen du är ute efter så är det också en fråga om vad du är ute efter. Vill du bara ha något småmodddat att ha kul med och vill skita ner dig lite, bygg en GTV med TS-mekanik, 30-stavar, riktiga stötar och med rätt bussningar/leder på de kända ställena. En sån bil är rätt svettig att hänga med, och till vad det kostar om man gör det själv vete fanken om det går. Men det kommer kräva skruvande.
Skall du däremot åka mycket, länge och fortare än så, då skulle jag nog gå Porschevägen. De håller helt enkelt bättre, och det finns gott om större, starkare orginalmotorer, bromsar och lådor den dagen du vill åka snabbare. Chassikit finns även där, men det kostar om du skall ha "the good stuff".
Det är verkligen tyskt mot italiensk, med alla förutfattade meningar upptagna till ytan.
Men, jaaa, vad skall jag säga. Jag upplever det som två väsenskilda bilar. Gillar du design, känsla, kalla det entusiasm. Hitta då en fin GTV och vårda den ömt.
Är du mer inne på praktisk användbarhet, gå på tysken.
Om det är banvapen du är ute efter så är det också en fråga om vad du är ute efter. Vill du bara ha något småmodddat att ha kul med och vill skita ner dig lite, bygg en GTV med TS-mekanik, 30-stavar, riktiga stötar och med rätt bussningar/leder på de kända ställena. En sån bil är rätt svettig att hänga med, och till vad det kostar om man gör det själv vete fanken om det går. Men det kommer kräva skruvande.
Skall du däremot åka mycket, länge och fortare än så, då skulle jag nog gå Porschevägen. De håller helt enkelt bättre, och det finns gott om större, starkare orginalmotorer, bromsar och lådor den dagen du vill åka snabbare. Chassikit finns även där, men det kostar om du skall ha "the good stuff".
Det är verkligen tyskt mot italiensk, med alla förutfattade meningar upptagna till ytan.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!
than you´re just not paying attention!
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag har haft både en 2.0 GTV och en GTV6.
Ljudet från 6an är helt otroligt, det får man aldrig på en Porsche 944
Fördelarna med Porschen är:
modernare
lättare att hitta delar
inga större rostproblem
bättre växellåda
Tysk kvalité
Men Alforna är otroligt charmiga, hade jag plats skulle jag behållt min GTV6:a.
Ljudet från 6an är helt otroligt, det får man aldrig på en Porsche 944
Fördelarna med Porschen är:
modernare
lättare att hitta delar
inga större rostproblem
bättre växellåda
Tysk kvalité
Men Alforna är otroligt charmiga, hade jag plats skulle jag behållt min GTV6:a.
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Who is online
Users browsing this forum: No registered users