underbart, en 944 med 924 motor!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

underbart, en 944 med 924 motor!

#1 Post by claves »

http://www.blocket.se/vi/14341664.htm?ca=23_11_s

Låter som en driftsäker bil som typ en volvo 740.

Skottsäker..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#2 Post by Sahlle_9xx »

Årsmodell -80 eller äldre ger att det är en ombyggd 924 då 944 kom -82. "Blunda, räkna till 10 & lämna säljaren" stod det i nån artikel om 924 ifall man hittade en "konverterad" till 944. Själv tycker jag det är ok, men skulle aldrig betala en spänn extra för att den har "944-optik"
Porschelös :-(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Cédric »

Jag tycker man tar lite död på hela grejen när man sätter på 944 kit. Tar ju liksom själen urbilen:)

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#4 Post by Sahlle_9xx »

Ja lite som att sätta ett turbomärke på bakluckan. Det saknas ju i detta fallet 40hk jämfört med "originalet" iaf. Bättre att köra ärligt än att vara wannabe.
Sen har det ju diskuterats massor vilken som är snyggast 924 vs 944. Jag tycker det är äpplen & päron. 944 ser kraftfullare ut, men många gånger lite grotesk jämfört med 924. Men en S2 el. turbo med cup1:or eller andra snygga fälgar är ju svårslagen mot en 24:a Jag tycker iaf som du att 924:an har mer själ & ger mer retrokänsla, om det är det man vill ha.
Porschelös :-(

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

Jag är med er.. men ni missar poängen!

Tänk er fördelarna med en 944 kaross och inredning.. man har lyxen och vikten.
Men i sin tur så har man ett gjutjärnsmotor som är undermotoriserad för vikten men säkert sjukt tillförlitlig.

Så hade det nu varit så att någon hade gjort det åt det hållet som jag syfter på, 944 och stoppat in en 924 motor så hade jag tyckt det var lite ballt...

Det var så annonsen var formulerad...

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#6 Post by R924T »

3" avgas på en 924:a antingen menar han slutrör eller så... :shock:
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#7 Post by JDr »

Varför skriver man (stora takluckan) ? Finns det olika storlekar?
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by Freddan »

JDr wrote:Varför skriver man (stora takluckan) ? Finns det olika storlekar?
Nja... inte vad jag vet men han kanske vill påpeka att den är stor bara!?

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#9 Post by JBlom »

Om det nu är en 924, varför har den då 5-bult?
Ombyggd 924 Turbo till 944 N/A med 924 N/A motor... Logiskt. :P
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by Freddan »

Det står att den är skattebefriad....... hur gammal måste en bil vara för att bli det?? 30år eller?? :?:

Och 944 kom -82.

Kan det då vara en 944??

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

JBlom wrote:Om det nu är en 924, varför har den då 5-bult?
Ombyggd 924 Turbo till 944 N/A med 924 N/A motor... Logiskt. :P
Finns en hel del 924: or som är ombyggda till 5-bult
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Finns en hel del 924: or som är ombyggda till 5-bult
Efter att 924 Turbo hade kommit tror jag t.om man kunde beställa det från fabrik på vanliga 924.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#13 Post by Adde_k »

gamla motorn gick sönder så han slängde i vad han hade hemma? (:
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#14 Post by JBlom »

Pehr Johnsson wrote:
JBlom wrote:Om det nu är en 924, varför har den då 5-bult?
Ombyggd 924 Turbo till 944 N/A med 924 N/A motor... Logiskt. :P
Finns en hel del 924: or som är ombyggda till 5-bult
Seriöst. :)

Men nog måste det vara en 924 -77 eller äldre då den är skattebefriad.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by xanlar »

claves wrote:Jag är med er.. men ni missar poängen!

Tänk er fördelarna med en 944 kaross och inredning.. man har lyxen och vikten.
Men i sin tur så har man ett gjutjärnsmotor som är undermotoriserad för vikten men säkert sjukt tillförlitlig.

Så hade det nu varit så att någon hade gjort det åt det hållet som jag syfter på, 944 och stoppat in en 924 motor så hade jag tyckt det var lite ballt...

Det var så annonsen var formulerad...

/C
Varför skulle 924 motorn vara hållbarare än 944:an?
924:ans är ju en uppskrämd ltv motor medan 944:ans är byggd för sin effekt rätt igenom och med lite ombyggnad pallar över 300hk.

Kanske är något kännt fakta jag missat?
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users