vet av en lirare som påstår sej ha en 924 med "audifemma" i, """de e originalmotorn""" påstår han..
har det verkligen funnits nån sådan modell? en annan kille jag snackade med förut vid nåt tillfälle påstod sej ha bytt motor i en 924, å tagit en "likadan" "audifemma" som satt i...
har inte sett någon av bilarna med egna ögon, och funderar på om de verkligen är sant.. eller om de kanske kan va nå hembygge...
nån som har mer koll???
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Jag har byggt en sådan bil en gång som jag kört med, den hadde regnr baa 193 tror jag att det var den var aldrig besiktad med denna motor. Motorn var en 200 turbo motor..
I produktionsbilarna har det aldrig suttit någon femcylindrig motor. Men alla vet att det sitter en audimotor i fuskporschen och alla vet att audimotorer är femcylindriga, så ... tja.
Sen finns det säkert några hemmabyggen här och var som till exempel bilen Niklas (här ovan) har byggt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Fanns det femcylindriga motorer när 924:an tillverkades????
Men hursomhelst har jag alldrig hört, sett, eller ens fått för mig att det skulle finnas femmor i någon Porsche.
Ändå läser man så mycket man kan för nyfikenhetens skull.... men jag skulle gissa på att det inte är orginal.
Kan det vara en "prototyp" bil???? Vet ett tyskt maskintillverkare (numera nerlagt) som faktiskt sålde sina prototyper som jag genom jobbet ibland kommer förbi, och dessa masker har knappt något gemensamt med dom serietillverkade.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Enligt litteratur så var det en av motorerna man övervägde när 924an togs fram. Men den var för lång och bilen skulle blivit framtung så 4an var ett bättre val..
925T wrote:Jag har byggt en sådan bil en gång som jag kört med, den hadde regnr baa 193 tror jag att det var den var aldrig besiktad med denna motor. Motorn var en 200 turbo motor..
Mvh Niklas Ellström
Det måste ha rört sig rätt skapligt va?
Kan man få i ännu roligare audi-maskiner i 924:an eller är 200 turbo det grövsta järnet som passa på sprängkåpan?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Jag såg en annons på blocket för kanske ett år sedan, en 924 med 5:a. Det påstods vara originalmotorn och att dessa var mycket ovanliga, men sanningen kan ju hinna vridas några varv efter många ägarbyten...
Enligt 924org så passar I-5 bolt on på transaxeln och motorfästen(Kanske även V8 ). Med tanke på att en komplett motor kostar mindre än fyra orginalkolvar kommer det kraftigt övervägas om/när motorn rasar.
Besiktningen "borde" godkänna det om effekten inte överstiger 20% och katalysator monteras.
Vild tanke: Montera en dieselmotor, lite effekt passar Roadsport fint!
Kan man alltså köpa en komplett Audi 5:a för mindre än 10.000 sek? Klart intressant alternativ i så fall... cabben är ju redan reggad som ombyggt fordon... hmmmm....
patand wrote:Kan man alltså köpa en komplett Audi 5:a för mindre än 10.000 sek? Klart intressant alternativ i så fall... cabben är ju redan reggad som ombyggt fordon... hmmmm....
Beror ju säkerligen på vilken 5:an man pratar om, gammal sur 70-talare eller någon kul turbo från 90-talet.
patand wrote:Kan man alltså köpa en komplett Audi 5:a för mindre än 10.000 sek? Klart intressant alternativ i så fall... cabben är ju redan reggad som ombyggt fordon... hmmmm....
Beror ju säkerligen på vilken 5:an man pratar om, gammal sur 70-talare eller någon kul turbo från 90-talet.
rätt trevlig gång i 2.3l motorerna tycker ja.. inte alls särskilt trötta, 136hk.. å dom låter ju så gött .. däremot 2.0l motorerna e väl inga raketer direkt.. men dom låter lika gött.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
951master wrote:
rätt trevlig gång i 2.3l motorerna tycker ja.. inte alls särskilt trötta, 136hk.. å dom låter ju så gött .. däremot 2.0l motorerna e väl inga raketer direkt.. men dom låter lika gött.
Visst går de fint men det känns väl tveksamt att göra jobbet för att vinna 11 hkr jämfört med original. Men visst, har man en slutkörd 924 motor och bara vill slänga i nått annat kan det ju vara en trevlig lösning. Det är ju synd annars att man inte kan slänga i en rak 6:a på nått enkelt vis, då hade ju en del trevliga bmw maskiner kunnat få vara med.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...