Hur mycket lägger ni på era bilar?

924/928/944/968
Message
Author
J N
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-04-11 20:56:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Hur mycket lägger ni på era bilar?

#1 Post by J N »

Hej,

Här är ännu en ny forumanvändare!
Har suttit och läst på detta forum under en tid nu utan att delta men tycker att det kan vara dags nu. Jag läste guiden till 944 i Automobil, hittade till forumet och har nu kommit fram till (med er hjälp :-)) att en 944 alt. 968 verkar vara en riktigt trevlig bil som ger mycket för pengarna! Jag går nu i tankarna på att köpa en bil till sommaren.

Men som alla nykomlingar så har jag en drös frågor. Jag har nog läst igenom de flesta nybörjartipsen men har trots allt några frågetecken.

Det jag undrar först och främst är hur mycket ni lägger ner på era bilar. Då pratar jag både tid och pengar. När man kollar på blocket eller liknande sidor så får man ju bara veta inköpspriset och det är ju lite svårt att lägga en budget bara på det. Hur mycket i snitt per år ska man räkna med i service o reparationer? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men för min egen del funderar jag på en bil i så fint skick det går att hitta utan att det blir överdrivet. Jag väljer mellan S2, S2 cab, 968 eller möjligen 944 turbo men det verkar dyrt...

Känner att mitt inlägg börjar bli långt så jag börjar med detta.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Välkommen till forumet. :D

Jag har ingen av de bilar du kikar på så jag tar nog inte upp vad våra bilar kostar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Jag lägger i runda slängar:

Försäkring: 7000
Service (Gör det själv) ca 5-10000 (Exempelvis lägger man några kulor extra om man vill ha roligare bromsbelägg)
Däck ca 4000
Reparationer: ca 5-6000 (min koppling gick sönder, gör man inte byte själv blir det dyrt, annars med småsaker jag bytt)
Tiden man lägger är ofantlig om man räknar: körtid+mektid+prata-bilar-tid+forumti+surfa-ideer-tid

Jag kör en 944 S2 -90 med idag 23830 mil på mätaren.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Märk väl att detta är bilar som man vill hålla i topptrim om man har för avsikt att utnyttja deras potential.
Jag har nya skivor som skall på runt om, det är inget _måste_ just nu, men framskivorna börjar närma sig gränsen, bakskivorna beställde jag när jag ändå var igång.

Oljebyte gör jag oftast någonstans mellan 500-1000 mil, beroende på hur den brukats. På sommaren med mycket hårdkörning betydligt oftare.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

J N
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-04-11 20:56:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#5 Post by J N »

Tack patand! :D

Karl:
Man kan alltså räkna med 20-30k om man själv är mek-kunnig. En ganska stor del av inköpspriset med andra ord...

För egen del hade jag inte tänkt att köra bana, inte till att börja med iaf. Sen tycker jag det är självklart att man ska hålla en bil i fint skick men jag förmodar att den slits mindre/långsammare om den inte går på bana.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

Nja, som mest sådana siffror, då är rembyte,oljor,koppling,nån sats bromsbelägg, några däck och annat löst inräknat.

Rembyte är 6000 mil/6 år eller något sånt mellan gångerna,
Koppling lär ingen behöva byta mer än max en gång (är den bytt är det ett plus)
Belägg är mer om du kör lite mer, som e jag. Kört drygt 2800 mil och inne på 3:e uppsättningen som precis bankats dit. (Inkl bana, slalom, konbana och annat bus.)

Har du dom intentionerna så lär du klara dig betydligt bättre än så!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by Björn »

Ska du bara använda bilen på gata för lite finåkning så kommer du inte i närheten av de summor Karl nämner ovan. Det är en bil med mycket hög kvalitet och köper du ett välunderhållet ex som har fått den service den ska ha så kostar det inte mer än vilken nyare bil som helst. Det handlar om vanlig oljeservice en gång per år och det kostar inte många kronor om du gör det själv, ca en tusenlapp kanske. Kamremsbyte men 6000 mila intervall men det kostar inte speciellt mycket det heller om du gör det själv.
Sen tillkommer vanliga slitdelar så som däck och bromsbelägg men har du den som sommarbil och inte kör aktivt på bana eller slalom så håller dina belägg i flera år och likaså däcken skulle jag tro.
Men som med alla bilar så är det ju beroende på vad man kan och vill göra själv också...gör du inge tsjälv kostar det givetvis mera...
Sen är det ju som Karl skriver en bil som man gärna underhåller lite extra och det är väl det som kostar....bättre bromsar, mera effekt osv osv...
Men det behöver som sagt inte kosta mkt om man inte vill...
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

J N
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-04-11 20:56:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#8 Post by J N »

Ok, låter ju mer betryggande. Såg ett ganska dyrt ägande framför mig ett tag. Så om jag räknar om det lite snabbt så kanske vi snackar 10.000kr i service o reparationer utöver försäkring. Tack för det snabba svaret!


Vet inte om jag borde skapa en ny tråd men jag passar på här ändå.
Är det någon som vet hur mycket det skiljer en S2 coupé och en cab i prestanda, vikt och väghållning? Är ganska sugen på en cab men jag vill inte tappa allt för mycket av andra egenskaper för det.

J N
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-04-11 20:56:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by J N »

Ojdå, laddade visst upp dubbelt. *redigerar*

J N
NA-Poster
Posts: 8
Joined: 2007-04-11 20:56:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by J N »

Björn wrote:Ska du bara använda bilen på gata för lite finåkning så kommer du inte i närheten av de summor Karl nämner ovan.
Nja, jag tänkte inte ha den som en ren boulevardräser. Lite smisk blir det säkert. Jag är lite intresserad av klubb/banträffar och dylikt men jag har varken tid eller pengar satsa på bankörning i större utsträckning.

User avatar
Favst
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2006-05-27 09:48:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#11 Post by Favst »

En sak är säker, det blir alltid mer än man räknar med. Bara i år har jag hittillls lagt ut 5ooo:- ungefär.
Johan Kullberg
[url=http://www.garaget.org/?car=30257]Svart Porsche 944 N/A -84[/url] <-- TILL SALU!!
[url=http://www.garaget.org/?car=59208]Gul Porsche 944 N/A -84[/url]

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#12 Post by Freddan »

Välkommen hit. :D

Jag har inte alls lagt ut så stora summor på bilen, utan det är mest service och underhåll, men då ska det tilläggas att jag kör inte alls på bana överhuvudtaget.

Men remmar, bromsar, oljor osv är ju vad "vanliga" bilar också kräver.

Lycka till

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#13 Post by Highway »

Allt beror ju på hur du använder bilen, glassätarbil eller räser bil och sen hur långt du kör per år.

Man får ju oftast vad man betalar för och det gäller i synnerhet dessa bilar så köp den dyraste som du har råd med och med råd med så menar jag att du även skall ha en liten buffert för oväntade utgifter.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#14 Post by Rikard »

Highway wrote:Allt beror ju på hur du använder bilen, glassätarbil eller räser bil och sen hur långt du kör per år.

Man får ju oftast vad man betalar för och det gäller i synnerhet dessa bilar så köp den dyraste som du har råd med och med råd med så menar jag att du även skall ha en liten buffert för oväntade utgifter.
Håller med Magnus i inlägget ovan. Behöver man renovera och modifiera bilen för banåkning och dessutom kör ganska mycket så går det åt en hel del pengar. Jag väntar fortfarande på en säsongskostnad på mindre än 100000:- Tror dock att det blir billigare i år!
Exempel på kostnader hittills i år på körda 100 mil:
Bur: 7500:-
Burmontering: 3500:-
Burstoppning: 600:-
Transporter av bil: 1000:-
Service: 4000:-
Hjulinställning: 1000:-
Skatt: 1900:-
Försäkring: 1200:-
Ratt: 1900:-
Bensin: 1500:-
Besiktning: 1200:-
Medlemsavgifter: 1200:-
R-däck: 8000:-
2 bromsskivor: 4500:-
Bromsbelägg: 1800:-

Summa hittills: dryga 40000:- = ganska häftig milkostnad!!!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#15 Post by Highway »

Ja jag är grymt glad att min nya bil är "klar" och att jag slipper modda den för det är verkligen svindyrt.

Kollade på skivor till den idag och det är billigare än vad dom var till 968:an kors i taket
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users