951 vs M3 E46

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#31 Post by Jon80 »

newkie wrote:
Jon80 wrote: Porsche 959 producerades mellan 86 och 89.. say no more ;)

Edit: 911 Turbon hade redan -78 300HP
Där ser man, man ska inte tro allt man läser på internet :P
:oops: :oops: , jag plockade ovanstående info från internet :lol:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#32 Post by GLind »

Karl Birgander wrote:Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Prestandamässigt och särskilt rakt fram så är ju inte m3 bland det extremaste, dock var det ju top of line bmw. Porsche har ju alltid haft mer eller mindre extrema modeller som top of the line, till vilka 951 kanske ibland hört prestandamässigt, men inte i vardagen.

EDIT: ....undrar vad jag ville säga... :roll:
944 turbo S: 95.075 DM (1988)
BMW M3 E30: 61.900 DM (1988)

Rätt så rejäl prisskillnad ja...

EDIT: ja Karl du brukar inte skriva virriga inlägg det brukar vara Jons och Patands uppgift. Men detta är nog bland det oklaraste jag sett :wink:
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#33 Post by Jon80 »

GLind wrote:
Karl Birgander wrote:Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Prestandamässigt och särskilt rakt fram så är ju inte m3 bland det extremaste, dock var det ju top of line bmw. Porsche har ju alltid haft mer eller mindre extrema modeller som top of the line, till vilka 951 kanske ibland hört prestandamässigt, men inte i vardagen.

EDIT: ....undrar vad jag ville säga... :roll:
944 turbo S: 95.075 DM (1988)
BMW M3 E30: 61.900 DM (1988)

Rätt så rejäl prisskillnad ja...

EDIT: ja Karl du brukar inte skriva virriga inlägg det brukar vara Jons och Patands uppgift. Men detta är nog bland det oklaraste jag sett :wink:
*Sigh!... Grmf!... fffff...* (här krävs ett Homer Simpson quote: "Alright Brain...Its all up to you")
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#34 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Om du jämför 951:an med en M3 E30 från -90 så har inte BMW:n en chans,
jag upptäkte det i sommras då jag busade lite mot en M3 E30.


Det jag tror trådskaparen menar är att våra 20 år gammla bilar står sig bra mot morderna "top of the line"-bilar


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#35 Post by Pelle Sörensson »

Erol wrote:
Karl Birgander wrote:Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Om du jämför 951:an med en M3 E30 från -90 så har inte BMW:n en chans,
jag upptäkte det i sommras då jag busade lite mot en M3 E30.


Det jag tror trådskaparen menar är att våra 20 år gammla bilar står sig bra mot morderna "top of the line"-bilar


/ Erol
Exakt.... :#944burn:

Pelle Sörensson
Carrera-Poster
Posts: 364
Joined: 2004-10-26 14:26:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bunkeflostrand
Contact:

#36 Post by Pelle Sörensson »

Erol wrote:
Karl Birgander wrote:Nu är det väl ändå så att på sin tid var 951 ganska dyr och klassad som sportbil, medans bland andra m3 var betydligt billigare? (M3 -90 kostade enligt autopower.se 317.000)

Om du jämför 951:an med en M3 E30 från -90 så har inte BMW:n en chans,
jag upptäkte det i sommras då jag busade lite mot en M3 E30.


Det jag tror trådskaparen menar är att våra 20 år gammla bilar står sig bra mot morderna "top of the line"-bilar


/ Erol
Exakt..... :#944burn:

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#37 Post by TPR »

Erol wrote:Om du jämför 951:an med en M3 E30 från -90 så har inte BMW:n en chans,
jag upptäkte det i sommras då jag busade lite mot en M3 E30.
Kanske inte rakt fram, men man ska nog inte underskatta en M3 E30 när det börjar svänga...
Enligt samtida tester mot 968 CS så hade Porschen svårt att hänga med.
Kan dock ha varit Evo varianten med 238 hk isf 195... :roll:
Men BMWn hade iaf bättre väghållning trots smalare däck.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#39 Post by Pehr Johnsson »

Erol wrote:Det jag tror trådskaparen menar är att våra 20 år gammla bilar står sig bra mot morderna "top of the line"-bilar


/ Erol
Låter farligt med nya bilar Erol ;) :lol:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#40 Post by Erol »

Pehr Johnsson wrote:
Erol wrote:Det jag tror trådskaparen menar är att våra 20 år gammla bilar står sig bra mot morderna "top of the line"-bilar


/ Erol
Låter farligt med nya bilar Erol ;) :lol:

Ooops!

Det har smygit in ett litet "r" för mycket där... inte bra!


Moderna ska det ju vara! :wink:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#41 Post by Petrus »

newkie wrote:5,85, för 951

4,7 för BMW M3 e46

Jag ska iofs inte snacka så mkt om det, jag har bara rejsat mot en i fart också och jag har liknande erfarenheter. Bilarna är väldigt jämna jag har Revline chip.

Men det känns som att BMWn bör vara kvickare på nått vis...Har bara kört morsans 525i -05 den drar som F-n redan i botten trotts bara 218 häst och väger typ 1500 kanske?

Har våra bilar verkligen en tjänstevikt på 1500 kg? låter mkt tycker jag? Står så på vägvärket i alla fall.
Körde min 951 på bilprovningens våg. Ca 20 liter soppa i tanken, spolarvätska fullt, 2 st verktygslådor i reservhjulsbaljan. Har inga lättare eftermarknadsdelar. Tvärtom har jag extravikt tack vare 968 uppgraderingar. Mätaren stannade vid 1 380 kg (men utan mig i bilen).

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users