Någon som ska byta motorfästen snart? (gratis utvärdering)

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

Jon,

Är inte detta redan hyggligt provat hur man kan göra och hur man inte kan göra? Var det inte Andreas Zolnier mfl som har sådana erfarenheter? Vill minnas lite i stil med att man behöver större radiell styvhet i förhållande till axiell än vad en ordinär gummikuddes geometri ger.

Så jag tror, tråkigt nog, inte denna konstruktion har riktigt bra odds att bli bli bra. Tror nog lite som Bengt. Det där med att använda en skruv som glappande lastbärare radiellt känns attans avigt. Skruven blir inte alls speciellt stark mot en sådan last.
Mogge wrote:Jag tror att motorfästet funkar bra som det är,man får ett stumt motorfäste där man vinner lite av motorns vrid beroende på att motorn inte rör sig något speciellt.
Det där förstår jag inte, kan du förklara hur du menar?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#17 Post by Mogge »

Ja alltså,jag menar inte att motorn får mer vrid eller liknande,men du får ut vridet snabbare till drivhjulen så att säga.om motorn sitter stumt monterad så går ju vridet från vevaxeln direkt ut i drivlinan.Om motorn sitter mjukt upphängd så vrider ju motorn sig själv tills den inte kan komma längre pga av motorkuddar mm innan fullt vrid överförs till drivlinan.Precis samma sak som att många kör med koppling utan ryckutjämnare,för att få ut kraften så fort som möjligt.Jag hoppas du förstår vad jag menar nu.Jag vet att det inte handlar om några jätteskillnader,men många bäckar små så att säga.Nu är ju detta nog mest vanligt inom dragracing där bilarna rör sig i 10 sek eller mindre.Men jag kan inte se att det inte skulle funka i banracing eller vanlig körning,förutom då de tråkiga enerverande vibrationerna.MAn lär ju inte korta ner sina varvtider på banan pga stumma motorkuddar.
Last edited by Mogge on 2006-09-19 22:39:46, edited 1 time in total.
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#18 Post by Pär Hylander »

Ok, då förstår jag hur du menar. Jo, håller med, det är nog en liiiiiten bäck :)

Jag har f ö stumt på ena sidan, märkte ingen skillnad mot hur det var för stummonteringen. (det bullrade för j*vligt både före och efter.....)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Hasse Stålben gjorde ju en egen variant på motorkudde till 944a också... han borde ju ha lite erfarenhet av hur det funkar. :)

Avhandlas en del med b.la skisser på slutet i denna tråden:

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... highlight=
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#20 Post by broberg »

Fick ett fint välpaketerat paket idag :)
jättebra tajming då man blev ett år äldre idag med haha ..

så här vid första ögonkastet ser de ut att hålla väldigt bra. Ska bli spännande o se hurvida vibrationerna blir mer eller inte.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

broberg wrote:jättebra tajming då man blev ett år äldre idag med haha ..
Grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#22 Post by Jon80 »

broberg wrote:Fick ett fint välpaketerat paket idag :)
jättebra tajming då man blev ett år äldre idag med haha ..

så här vid första ögonkastet ser de ut att hålla väldigt bra. Ska bli spännande o se hurvida vibrationerna blir mer eller inte.
Grattis Broberg!!

Sedär, då lyckades Posten ganska bra denna gång, ibland får de för sig att förhala paket leveranser ganska ordentligt :?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Mogge
Turbo-Poster
Posts: 558
Joined: 2006-08-09 23:28:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#23 Post by Mogge »

Ha den äran Broberg.
Nu får det va slut me firandet,ut o meka med dig :)
Mvh
Morgan Lundahl

Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#24 Post by Tomas »

Det är tråkigt att behöva vara negativ och kritisera ett i övrigt lovvärt initiativ men detta är inte en bra konstruktion. Precis som Bengt och Pär redan sagt så bör man inte ha metallisk kontakt genom motorfästet och man bör inte utsätta en icke förspänd skruv för böjkrafter vilket sker här.
Antingen väljer man att montera motorn stumt eller så använder man en gummikudde som helt isolerar motorn från chassiet (det kan dock vara en väldigt hård gummikudde). Att som här ha någon form av semistum kudde tror jag inte blir bra varken ur hållbarhets eller komfortsynpunkt.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#25 Post by Jon80 »

Tomas wrote:Det är tråkigt att behöva vara negativ och kritisera ett i övrigt lovvärt initiativ men detta är inte en bra konstruktion. Precis som Bengt och Pär redan sagt så bör man inte ha metallisk kontakt genom motorfästet och man bör inte utsätta en icke förspänd skruv för böjkrafter vilket sker här.
Antingen väljer man att montera motorn stumt eller så använder man en gummikudde som helt isolerar motorn från chassiet (det kan dock vara en väldigt hård gummikudde). Att som här ha någon form av semistum kudde tror jag inte blir bra varken ur hållbarhets eller komfortsynpunkt.
Nej nej Tomas! Var inte ledsen för att komma med kritik! Det är ju därför vi har det här forumet, eller hur! Får ta och kolla lite på en omdesign låter det som från er. Skulle kunna göra något i stil med att sätta en delrinbussning på undersidan, och en mutter där också. Relativt små förändringar med andra ord.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#26 Post by Chriz75 »

Tja,

Så här ser lindsey racings motorkudde ut. Seut som att den är gummiupphängd undertill också vilket du skulle kunna göra i din konstruktion också.


/Christian
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 S2 cab

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#27 Post by FSN »

Jon, vad är det för plast du använder?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#28 Post by Jon80 »

FSN wrote:Jon, vad är det för plast du använder?
Kommer inte riktigt ihåg vad den hette, Shore 90 är den i hårdhet (har jag för mig). Fick sitta en stund i telefonen och prata med säljaren för att hitta rätt material.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#29 Post by Tomas »

Jon80 wrote:
Tomas wrote:Det är tråkigt att behöva vara negativ och kritisera ett i övrigt lovvärt initiativ men detta är inte en bra konstruktion. Precis som Bengt och Pär redan sagt så bör man inte ha metallisk kontakt genom motorfästet och man bör inte utsätta en icke förspänd skruv för böjkrafter vilket sker här.
Antingen väljer man att montera motorn stumt eller så använder man en gummikudde som helt isolerar motorn från chassiet (det kan dock vara en väldigt hård gummikudde). Att som här ha någon form av semistum kudde tror jag inte blir bra varken ur hållbarhets eller komfortsynpunkt.
Nej nej Tomas! Var inte ledsen för att komma med kritik! Det är ju därför vi har det här forumet, eller hur! Får ta och kolla lite på en omdesign låter det som från er. Skulle kunna göra något i stil med att sätta en delrinbussning på undersidan, och en mutter där också. Relativt små förändringar med andra ord.

Mvh Jon
Ja, något i den stilen blir bättre. Sätt en gummi/delrinplatta under nedre delen samt även ett gummi/delrinrör runt skruven där den går genom nedre delen. Tror även du ska ha en metallhylsa runt skruven som begränsar hur mycket skruven kan trycka ihop plasten så att du kan dra åt skruven ordentligt.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#30 Post by Corleone »

Chriz75 wrote:Tja,

Så här ser lindsey racings motorkudde ut. Seut som att den är gummiupphängd undertill också vilket du skulle kunna göra i din konstruktion också.


/Christian
Jag har dessa om dom fungerar utmärkt!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users