Värdet på en turbo cabriolet?

924/928/944/968
Malte
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Värdet på en turbo cabriolet?

#16 Post by Malte »

Beror inte allting på om hur fort man vill bli av med bilen??...Har man ingen brådska så kan man ju vänta tills "rätt" köpare dyker upp men givetvis så kan ju inte priset vara astronomiskt. Vill man bli av med den eller behöver bli av med den så kan man ju sätta priset därefter. Sen om bilen ligger ute på annons förlänge så kan det ju alltid skapa andra problem..men det är mina 50 cent :)

Herman
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993

#17 Post by Herman »

Om du ser bilen som en ren investering så är väl det bästa att behålla bilen i en 10år till eller sälja den utomlands (vilket brukar höja värdet på de bilar som är kvar i landet).
Trots att det är en av de ovanligare modellerna från Porsche så tar det nog ett tag innan den breda massan inser detta tyvärr.
Finns ju några modeller av grundkonceptet som varit vettiga investeringar: 924 gtr o 968 turbo Cs...
Tyskarna har väl bara 20 år tills deras bilar anses vara "veteranbilar" vill jag minnas och då brukar värdet stiga på vettiga ex.
Tror dock aldrig man kommer att kunna jämföra denna model med de mer eftertraktade modellerna trots sitt lilla antal.
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#18 Post by emm »

Avslutade affärer förra året vet jag en turbo cab på låga mil,som det var slagsmål om, och den gick för 2oo.ooo: - om jag inte missminner mig, så visst finns det efterfrågan på dessa cabar, men då tror jag det ska vara dokumenterade orginalbilar.

Mårten var en av dom som gögg på den, så han kan nog backa upp faktan i just detta fallet.

Det känns för övrigt som att det vimlar av S2 cab som jämförelse... =)

Om den inte äter pengar så behåll den, du är ju definitivt väldigt ensam om den!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#19 Post by Mårten »

emm wrote:Avslutade affärer förra året vet jag en turbo cab på låga mil,som det var slagsmål om, och den gick för 2oo.ooo: - om jag inte missminner mig, så visst finns det efterfrågan på dessa cabar, men då tror jag det ska vara dokumenterade orginalbilar.

Mårten var en av dom som gögg på den, så han kan nog backa upp faktan i just detta fallet.
Korrekt, den gick för 195.000 men:
Bilen hade inte ens gått 1000 mil!
Svensksåld i absolut nyskick
Hade inte ens varit inne på sin första service!
Finns väl här på forumet....

M a o en fullständigt unik bil i orginal- resp nyskick, så DET var billigt, hade jag kunnat hade jag köpt den osedd men jag var tyvärr nr 7 på kölistan.

Jag har samlat på turbocabannonser från blocket de senaste åren och tyvärr har det ofta varit bilar som inte på något sätt varit i närheten av orginalskick. Den jag "sörjer" mest att jag inte gjorde ett seriöst försök att köpa såldes i Pajala tror jag det var för ca 135.000 för två år sedan om jag inte minns fel men den såg fantastiskt fin ut i annonsen iaf... Som sagt såg den inte i verkligheten, Pajala var för långt bort, ångrar mig nu...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Ducati
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#20 Post by Ducati »

Rikard wrote:
Ducati wrote:Generellt så är ju en bil alltid värd mindre än vad man som ägare hoppas få vid en försäljning, Det
är det krassa sanningen.
En 944 Turbo cab borde vara mer värd än en s2 cab, Dock är inte s2cabbarna speciellt dyra.
Eftersom du inte skriver så mycket om din bil, skick, utrustning miltal,service. så är det svårt att
sätta ett pris, men en 120-130 papp kanske?
Det är lite kul med cab. typ 14dagar per år, sen är det bara en nackdel....

En Porsche som bara tillverkats i 500 exemplar är et blivande samlarobjekt och priserna börjar klättra. Gjorde en snabb koll på mobile.de och där kostar en turbo cab ungeför 25000 Euro så varför skulle då priset i Sverige vara hälften?

Rikard
Nu betyder det ju inte att bilen på mobile.de kommer att säljas för 250 000 kr. Finns många bilar med fantasipriser där....
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

John
Site Admin
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994

#21 Post by John »

Jag köpte denna turbocab som ni talar om och den gick sedan till Tyskland efter att jag kört en sommar och 100mil

Den var vid försäljningen i nyskick invändigt men omlackad utvändigt. hade gått 1100mil.
Den hade blivit vandaliserad när den var nästan ny.

Jag hade många hugg i Tyskland på den innan den såldes och priset blev bra :)

Baserat på min erfarenhet från denna försäljning så kan man absolut glömma 25000Euro för en 10000milare i gott skick. Jag tror dock absolut att Tyskarna betalar mer än Svenskarna för en fin Turbo och har man en fin bil med bra historik så tror jag på drygt 15000Euro i tyskland och runt 130000 i Sverige.

Hittar jag en fin original Turbocab i kanonskick runt 10000mil med bra historik för 130000kr som det talas om här så slår jag garanterat till. :D Man kan inte jämföra en bil som tillverkats i 500 exemplar med en S2 cab. Inte om den är välvårdad iallafall. Unika modeler i små serier kommer alltid vara eftertraktade och en Turbocab tror jag bara kommer öka i värde med åren.
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply