Förresten, laddar batteriet nått om man står på tomgång lite längre tid? Eller skall den köras för det?
Funderar på att ha kvar batteriet i bilen och göra uppstarter ibland...i alla fall så länge det är sånt här väder och inte så väldans kallt ute. Trodde jag fått en gratis garageplats men verkar som det inte blir så
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
makkanftw wrote:Batteriet laddas om än inte optimalt. Optimal laddning har du kring 2000 RPM om allt är friskt. Batteriladdare då och då kanske är bättre? =)
Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.
Ja en laddare skulle man haft...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.
Ja en laddare skulle man haft...
Inte så värst kul att sitta stilla och hålla 2000 rpm i en timme...
Startar du bilen går det åt ganska mycket ström, för att ta igen den strömmen behöver bilen ladda relativt länge. Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?
Laddare finns att köpa för relativt billiga pengar. Skaffa en som har underhållsladdning så kan du låta den sitta inkopplad konstant på batteriet i vinter.
Håller med! Har en CTek Multi 3600 (tror jag den heter) och är i tanken att köpa en CTek Multi XS4003 vilken dag som helst för jag känner att jag är i behov av två laddare nu (3600an får sitta inkopplad på 4-hjulingen när den står still).
Man skulle haft dubbdäck..i så fall hade jag aldrig ställt av bilen i vinter.
425 spänn för en laddar, trodde de var mycket dyrare! (finns säkert dyrare) men en sån kanske man skulle införskaffa då. En gång lämnade jag in ett batteri för laddning på mack, det gick rätt smidigt också...
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Om batteriet laddar bäst vid 2000 RPM så kan man ju hålla detta varvtal ca utan att köra någonstans, då borde det ju ladda lika bra tycker man.
Ja en laddare skulle man haft...
Upprepade uppstarter kommer slita både på bil och batteri så varför ska du ut och starta bilen ibland?
Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl
Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...
En C-Tek-laddare är kanon, men jag rekommenderar ändå att demontera batteriet och förvara det inomhus.
En helt vanlig batteriladdare kan man få för någon enstaka hundring i handeln idag, så särskilt dyra är de inte.
Last edited by Mr Dezent on 2010-02-04 11:43:40, edited 1 time in total.
M-Nilsson wrote:Enda anledning är därför att den står avställd utomhus. Hade det varit flera minusgrader så förstår jag att det sliter mer, men senaste tiden så har vi haft rätt milt och hög fuktighet ...just därför, men det kanske inte är nån bra ide då ändå, man vill ju bara bilen väl
Apropå det så hoppas jag att du satt i en torrboll i kupén om du har bilen ståendes så längre perioder (månader).
För annars kan du få en otrevlig överraskning framåt våren ...
Torrboll?
Just nu vet jag inte hur länge bilen ska stå avställd, men snön på vägarna ska försvinna i alla fall och så får det gärna bli lite varmare först..längtar!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Nu har jag köpt en torrboll å satt där ute i bilen, tack för tipset Mr Dezent! Kollade även priserna på laddare på Mekonomen när jag var i farten men valde att avvakta lite och se om jag hittar nån till liite lägre pris!
Hur som helst har jag valt att plocka in batteriet..det är bättre att vänta tills det är dags att köras!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.