Porsche 968 turbo

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#16 Post by gegge »

Ombyggt fordon brukar innebära hela drivlinan(vilket ändå måste bytas), hjulupphängning+ bromsar(uppgradering till M030) och styrning. Eller ombyggnad till cab eller pickup!

15% mer vrid innebär problem, räkna inte med att Volkswagen skriver ut intyg.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#17 Post by Erol »

gegge wrote:Ombyggt fordon brukar innebära hela drivlinan(vilket ändå måste bytas), hjulupphängning+ bromsar(uppgradering till M030) och styrning. Eller ombyggnad till cab eller pickup!
Ska räcka med motor, växellåda och bromsar...

gegge wrote:15% mer vrid innebär problem, räkna inte med att Volkswagen skriver ut intyg.
Efter som Micke sa att turbon har 4% mer effekt så misstänker jag att
han jämför 968:ans 240 hk mot turbons 250 hk, men glöm då inte att
turbomotorn finns även i en 220 hk version, med lägre vridmoment.




Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#18 Post by gegge »

Men 220hk motorn är svår att finna med katalysator tyvärr. Tror nog att den senare motorn på 250hk skulle kunna gå om man bara hittar en välvillig besiktningsman innan man sätter igång.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#19 Post by jerker67 »

Jag såg en annons på en 968 turbo för ca ett år sedan, En blå som stod utanför en flybas i europa den var till salu för 250 000 kr, har för mig att effekten på den var ca 380.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#20 Post by Ducati »

gegge wrote:Men 220hk motorn är svår att finna med katalysator tyvärr. Tror nog att den senare motorn på 250hk skulle kunna gå om man bara hittar en välvillig besiktningsman innan man sätter igång.
har inte alla 951 katalysator? mina 86 och 87a hade det
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Erol »

Ducati wrote:
gegge wrote:Men 220hk motorn är svår att finna med katalysator tyvärr. Tror nog att den senare motorn på 250hk skulle kunna gå om man bara hittar en välvillig besiktningsman innan man sätter igång.
har inte alla 951 katalysator? mina 86 och 87a hade det

Konstigt nog är det lite olika på de äldre, min -86:a hade det inte, men
kompisens -86:a hade kat...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users