patand wrote:*radar upp en massa personliga bilnamn*
Jojo ... men nu pratar du om något helt annat. Jag menade definitioner av biltyper, inte specifika exemplar.
Om en polare till dig ska köpa en bil så frågar du säkert vad för bil han/hon vill ha. Säg att du får svaret "En sedan, max ett par år gammal. Gärna något med lite motor!" vad skulle du leta efter då? Säg att du föreslår en Audi A6 och får "Nä, alltså, jag vill inte ha någon fyradörrars med bagagelucka ... Jag vill ha en tredörrars sedan." vad skulle du då tänka? "Aha, han/hon vill ha en tredörrars sedan!" eller "Ok ... tydligen vet han/hon inte vad en sedan är, men skitsamma, jag föreslår någon hot hatch."?
En BMW M3 kan vara en sedan, en coupé eller en cabriolet. Sportiga sådana, till och med extremt sportiga ibland, men knappast några sportbilar. En BMW Z4 är en sportbil, antingen som coupé eller roadster. Ett bra exempel på skillnaden mellan sportbil och sportig bil (oavsett bananpassning).
Så, nu ska jag inte tjata mer. Kalla biltyperna vad ni vill men räkna med förvirring.
Edit: Iofs redan citerat men ändrade 'bilmodellerna' till 'biltyperna' eftersom det var vad jag egentligen menade. Fort och fel ...