vem är snabbast i sverige rakt fram??

924/928/944/968
Message
Author
Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: vem är snabbast i sverige rakt fram??

#16 Post by Area 951 »

kyttet wrote:nån som har koll på vad för tider på strippen man kört på med en 944 kaross som snabbast??

och vad som är det effekt starkaste i sverige??

undrar därför att jag ska jaga titeln i sommar :)
innan sommaren är slut så ska jag köra en tia på strippen
och ha minst 700hk i motorn.. om inte så får ni mobba mig då!!

Rubrik justerad av moderator med racingpreferens.
Autolab eller Area 951s 968 turbo jag byggde kördes på 11,87 om jag inte minns helt fel med gatdäck o 1,3bar (max = 1,9 bar) i laddtryck på mantorp. Det var en hygglig tid på den tiden. Minns att det var ohyggligt
varmt och att vi körde på macksoppa, vi hade massa problem med höga insugstemperaturer och oljetemp.

Autolab
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#17 Post by Corleone »

Jag kommer ihåg när ni var på Tullinge med 968:an och åkte 11.9? och 191 km om jag inte minns fel. Det är bra gjort med tanke på de dåliga 60 fots tiderna våra bilar har.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Erol »

Corleone wrote:Jag kommer ihåg när ni var på Tullinge med 968:an och åkte 11.9? och 191 km om jag inte minns fel. Det är bra gjort med tanke på de dåliga 60 fots tiderna våra bilar har.

Jag har förstått att detta har med bilens konstruktion, men vad är det som
gör att det är svårt att få bra starter/60 fots tider? Är det:

Chassiet?

Dålig spool up?

Motorkarraktären/låg komp mm

Utväxling?



Nån som vet??


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by Area 951 »

Corleone wrote:Jag kommer ihåg när ni var på Tullinge med 968:an och åkte 11.9? och 191 km om jag inte minns fel. Det är bra gjort med tanke på de dåliga 60 fots tiderna våra bilar har.
Ja detta stämmer nog bra, vi slipade dessa tider ytterst lite på Mantorp där fästet var betydligt bättre, men som du säger våra bilar sätter ju fruktansvärt dåliga 60 fötter i original setup :D Jag har väl tidkorten i nån pärm i källaren tror jag, ska faktiskt kolla när jag får lite tid över.

Autolab
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

Area 951
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-03-31 21:43:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by Area 951 »

Erol wrote:
Corleone wrote:Jag kommer ihåg när ni var på Tullinge med 968:an och åkte 11.9? och 191 km om jag inte minns fel. Det är bra gjort med tanke på de dåliga 60 fots tiderna våra bilar har.

Jag har förstått att detta har med bilens konstruktion, men vad är det som
gör att det är svårt att få bra starter/60 fots tider? Är det:

Chassiet?

Dålig spool up?

Motorkarraktären/låg komp mm

Utväxling?



Nån som vet??


/ Erol
Jag skulle tro att chassit/bakvagnen är största boven, det studsar liksom bara i starterna. Spoolup tror jag inte har nån betydelse här, vi testade vid massa tillfällen med launchcontrol men med så högt laddtryck vid start så spann vi bort oss totalt, 944 o 968a är lite luriga vad gäller detta men det finns självklart botemedel för allt, dock så finns det ingen kompromiss utan det är nog en totalombyggning av bakvagnen som gäller för riktigt snabba tider på strippen, men hur kul är det att svänga då :?

Autolab
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#21 Post by Corleone »

Erol wrote:
Corleone wrote:Jag kommer ihåg när ni var på Tullinge med 968:an och åkte 11.9? och 191 km om jag inte minns fel. Det är bra gjort med tanke på de dåliga 60 fots tiderna våra bilar har.

Jag har förstått att detta har med bilens konstruktion, men vad är det som
gör att det är svårt att få bra starter/60 fots tider? Är det:

Chassiet?

Dålig spool up?

Motorkarraktären/låg komp mm

Utväxling?



Nån som vet??


/ Erol
Tror bara det har med bakvagn/chassi att göra. Effekten kan räcka till bra tider. Tittar man på tex tiden 100-200 km/h så är min bil lika snabb som en mitten 10 sekunders bil.

Jag tror på Kyttets svarta 951 med Audi maskin, han har rätt grejer i bakvagnen. Kan nog bli en 10:a.

Läser du detta Kyttet så glöm inte att berätta för oss alla när du ska ut på banorna, då kan vi heja på dig!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#22 Post by FSN »

Nu kan jag inget om raktframåka och har inget med dom effekterna att referera till men jag har kört med turbocup dämparna med en hel del olika fjädrar och studsmässigt i starten så var det stor skillnad på vilken fjädersättning man körde på. Med 100N/mm bak (utan stavar) (100N/mm fram) så satte sig bilen mer och det studsade betydligt mindre än med 140N/mm. Detta på ca 1050kg bil med 50/50 viktfördelning.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#23 Post by Erol »

Har misstänkt att många har för hård fjädring för att köra raktfram, på min
bil satt det orginalchassie, förmodligen från samma år som bilen byggdes
(-86) och jag tyckte inte jag hade något större problem med att det
studsade bak. Dock så kunde man studera fåglar och flygplan vid gaspådrag :wink:

Men iofs så hade jag ingen LSD och ingen större effekt då jag provade... Vi
får se nu när jag får ut bilen hur den beter sig med LSD, M030 och lite mer
ork under huven.


Bifogar en liten film

Film på min gammla 951:a och en Skyline



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#25 Post by DLS »

Nästa år blir jag farlig, tänkte göra lite modifikationer 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#26 Post by YocaL »

HAHA! Scheisse!

Snacka om flugmixer nere till vänster!! :D
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#28 Post by JDr »

Vilken jäkla kärra!!! =)
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#29 Post by Pehr Johnsson »

Först när jag såg bilderna trodde jag att det något skämt med fejkade grejor i bilen. Den så ju så bisarr ut! :lol: :lol:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#30 Post by DLS »

Nope den är äkta :)
finns film på den också.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users