motorbyte Porsche 944

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
carl.adlers
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2016-09-02 16:21:35
Telefon: 0722207200
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

motorbyte Porsche 944

#1 Post by carl.adlers »

Hej!

jag står med en 944 med skuren motor och har precis fått tag på en billig likadan motor.
Då är frågan, är det svårt att göra ett motorbyte på en 944? någon speciellt man ska tänka på? helt färsk inom Porsche och deras motorer så är inte så haj på det där.
Tidigare har jag gjort ett 20tal motorbyten på gamla Volvos och nästan de 3 dubble när det gäller växellådsbyten. Så rent allmäna kunskaper finns men inte mycket inom Porsche.

vad tycker ni?

Alla svar uppskattas.
Tack på förhand

mvh

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: motorbyte Porsche 944

#2 Post by Janne J »

Svar: nej, det är inte svårt.

Du tar motorn neråt, lossa bärarmarna och kuggstången från framvagnsbryggan. Sedan lyfter du ner hela paketet motor/framvagnsbrygga.
En 17 mm startmotornyckel är guld värd när du lossar transaxeln.

Ska du sedan ha loss kopplingskåpan ( när du har motorn lös ) så måste du dra ur axeln till kopplingsgaffeln ( finns en gänga i axeln där du kan skruva in en bult att dra med )

Om du av någon anledning vill lyfta den uppåt så varnar jag dig, det blir trångt som attan, jag har gjort det och kommer inte att göra om det....
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: motorbyte Porsche 944

#3 Post by Lilja »

Det går ganska bra att lyftas motorn uppåt om man plockar bort kamrem/balansrem och kåporna. För övrigt är det inte speciellt svårt.
Har du otur sitter kopplingsaxeln fast i kåpan. Det gjorde det på min gamla 85a, fick lossa bultarna till kopplingen genom startmotorhålet och lossa hela kopplingen i kåpan. Sen fick jag värma loss axeln på bänk.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

carl.adlers
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2016-09-02 16:21:35
Telefon: 0722207200
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: motorbyte Porsche 944

#4 Post by carl.adlers »

Okej, låter inte allt för svårt. Var med och bytte motor på en gammal Pontiac. Då lossade vi motorn och sen lyfte upp karossen. Låter som samma grej där. Värt ett försök iaf.

Tack för snabba svar!

carl.adlers
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2016-09-02 16:21:35
Telefon: 0722207200
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: motorbyte Porsche 944

#5 Post by carl.adlers »

Med tanke på att vi ej har tillgång till billyft så kommer det förmodligen bli så att vi tar ur motorn ovanifrån. Det borde väl inte vara några problem om man plockar bor remskivor, topplock, grenrör m.m?

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: motorbyte Porsche 944

#6 Post by Lilja »

Toppen och grenrör kan sitta kvar, men kamrem, balansrem och remhjul måste bort annars blir den för lång. Sen får man snurra den lite när man fått den fri från transaxelröret. Det är tight men det går ganska bra, har gjort det typ 4 gånger nu.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users