Köpa delar USA

924/928/944/968
Post Reply
Daniel
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Köpa delar USA

#1 Post by Daniel »

Finns diverse olika ställen i USA med stort utbud 944 prylar, till bra priser, inte minst ebay.com. Någon som har erfarenhet av hur det fungerar med oförutsedda utgifter, tex tull? Annars verkar det bara vara att shoppa, räkna med frakt, och betala med paypal.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Sluggen
S2-Poster
Bilmodell: 951

#2 Post by Sluggen »

Ska det gå by the book så är det 25% påslag för moms på hela summan ink frakt och ev försäkring, och 4% tull. Vissa skickar inte utanför staterna så då måste du ha en amerikansk adress (tex via Jetcarrier). Lindsey racing är grymt smidiga och snabba btw. Finns grejerna att få tag på i Sverige är det oftast bäst att handla här.

YocaL
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Köpa delar USA

#3 Post by YocaL »

Jag har handlat bildelar 2ggr ifrån USA, men har av nån anledning sluppit moms båda gångerna.
Ska du handla saker via Ebay skulle jag rekomendera att du tar en titt på engelska Ebay först.
Där brukar leveranserna gå snabbt, plus att du garanterat slipper den extra momsen.
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

Daniel
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by Daniel »

Om man läser tullverkets hemsida, så är det inte så mycket att tveka om. Det jag undrade var hur erfarenheten är bland er som beställt. Generellt sett (har tittat lite på andra forum också) verkar det vara lite randomiserat om man blir avkrävd avgifter. Inställningen blir nog att man får räkna med avgifter, så blir man inte besviken än vad som händer.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#5 Post by Maxx »

Daniel wrote:... oförutsedda utgifter, tex tull?
Hur skulle tull kunna vara en oförutsedd utgift? Oönskad kanske.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#6 Post by gegge »

Jag har handlat väldigt mycket till min bil från USA. Beggat har det varit Ebay och nytt från diverse företag. Tror jag betalat moms i en tiondel av fallen. Den helt avgörande skillnaden har varit att jag varit hemma då Posten; UPS eller DHL kommit förbi. Då har jag sluppit alla extraavgifter. Hamnar det däremot på lokala postkontoret är det bara att slanta.

Engelska Ebay har jag handlat en del ifrån. Men portot är ofta dyrt. Dessutom har jag blivit lurad åtskilliga gånger. Långt bättre är tyskarna. Väldigt pålitiga och billigare frakt än inom Sverige.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

QV_
Addict
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980

#7 Post by QV_ »

Fritt taget ur minnet av det jag läste för många år sedan

köper man för 300 så är man "befriad" från tull och moms.
För summor upp till en 5-600 så är det en "administrativ avgift" därefter blir det tull + moms.

Med "köp" så är det köp + frakt jag menar.
Så en firma med låga protokostnader och flera köptillfällen kan vara lönsamt.
Att tänka på när man handlar med USA är att det är lite underligt ibland med vad dom vill göra och vad det kommer att kosta när du är utan för USA och betalar med ett kredit kort med fakturaadress utanför USA... ibland är inget lätt!

I de fall jag har fått avgifter av tullen på paketen så blir det ett postförskott som man löser ut på sitt lokala "postställe".
I de fall paketen gått vid UPS eller dylika fraktfirmor så blir det alltid moms och tull om varuvärdet är stort nog. Desutom är ju frakten dyr på dessa transportsätt.

/Janne

Det känns som att ett litet lättare paket har "lättare" att smita förbi tull och moms i de fall värdet har överstigit 300 SEK

Post Reply