944or i Tyskland

924/928/944/968
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 944or i Tyskland

#16 Post by patand »

Maxx wrote:Pessimist, javisst ... men inte i detta fall. :mrgreen:
Äsch... attans... ja vad ska man säga... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#17 Post by Mr Dezent »

Maxx sammanställning stämmer i stort med mina egna erfarenheter av import från Tyskland.
Dyrare om man kör ned, men ...
Jag har förvisso bara tagit hem två bilar. Den ena gången flög jag ned (ångrar jag än idag), andra gången bjöd jag med kompisen och vi körde ned med egen bil. En bil ned, två bilar hem. Rekommenderas alla dagar i veckan. Med flyg stämde redovisingen hyfsat bra.
Att räkna 5.000 kronor eller mindre allt som allt är och förblir alltför optimistiskt.

Problemet med att flyga ned är ju att du är väldigt låst till just det objektet. Och de flesta vet ju att säljarens beskrivning och verkligheten ofta har en förmåga att skilja sig åt.
Jag skulle inte rekommendera någon att flyga ned på vinst och förlust, faktiskt.
Kostar mer att åka ned med egen bil. Ja.
Men oddsen att du åker hem tomhänt, eller med en bil som bara känns "sådär" är å andra sidan mycket små om du bara har förberett allt väl.

Hyrbil från flygplats finns förstås, men det drar iväg fort i kostnad.
Egen bil ger en möjlighet att kryssa lite som man vill och man kan då givetvis kolla på ett antal objekt som man noggrant selekterat fram i förväg.
Inte en bil. Inte tre. Gärna fem eller mer objekt, inget säger ju att ni måste kolla på dem alla, men det är alltid bra att ha backupobjekt i en geografisk närhet.

Visst, tar lite längre tid, men är definitivt värt det.
Vi vet alla att bättre att offra lite tid och några enstaka tusenlappar extra för att hitta rätt bil än att ta hem fel bil som gräver ett många gånger större hål i din ekonomi.
Och vad kostar det inte att flyga ned och sedan flyga hem tomhänt? Pengar i sjön, om något.

Ytterligare ett tips är att inte åka ned på en fredag. Och absolut inte en helg, om ni planerar att köra den "nya" bilen hem för egen maskin.
Röda exportskyltar gäller, som tidigare angivet. Fredagar jobbar Fritzarna bara till kl 12 och det är 12 prick som gäller. Har själv stått på ett sådant där Zellushu ... (deras motsvarighet till Trafikverket, som jag aldrig lär mig att stava till ...) prick 12:01 en fredag ... Det höll på att kosta mig tre extra hotellövernattningar plus två extra båtbiljetter hem igen (utfärdade på annan dag än de vi förbokat) eftersom de inte öppnade igen förrän måndag morgon och konsekvent vägrade lämna ut papper för röda exportskyltar eftersom de hade stängt för en minut sedan!
Och ta det där med en minut bokstavligt!
Fritzarna älskar rutiner och att vara punktliga när det kommer till sådana saker.

Proceduren för röda exportskyltar som sådan är att de utfärdar godkända handlingar som du tar med dig till ett ställe som trycker skyltar, sedan tillbaka till dem igen där du får försäkringsdekaler att klistra på skyltarna innan de är klara att använda. Har du tur ligger dessa ställen under samma tak.
Har du otur, vilket jag nästan vågar lova att du har, ligger de på två helt olika platser och det blir då mycket spring fram och tillbaka.
Är situationen då dessutom pressad är det en klar fördel att kunna prata tyska.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#18 Post by jerker67 »

¨planerar man resan kan det säker bli lite billigare framförallt om man tar den för en lite Äventyr samtidigt
som i mitt fall jobbar i 08 har gemensam firmabil som vi färdas i.. tar flygbussen till Nyköping /Skavsta ..
tar ev min nyköpta kärra från Trelleborg till Bollnäs ca 90 mil..

tog och lekte med rese och boende plockar ur luften..om man hittar bil eller ej..skippar då hemresan men köper en ToR biljett för att inte känna köppressen..

Tidsperiod. sön 6 maj -ons 9 maj( har ej letat billigaste dag datum)
Stad: Frankfurt: Ryan Skavsta T/R 148:- ggr2 296:-
Boende:Frankfurt 3 nätter billigt boende med frukost..302:- natt 1,3 km centrum 906:-
Har ingen aning om kollektivtrafiken men det är transportmedlet jag tänker använda..ingen hyrbil

kostnaderna för broar alt färja tyskland/sverige direkt.. alt polen/sverige spar en del på soppan om inte annat..och hamnar i Nynäshamn..
travemynde trelleborg tt line 800:-

i Bagaget har jag en del Whisky som jag kan sälja där hemma :D

man behöver inte ta det så allvarligt.. :#cheers:
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#19 Post by Mr Dezent »

Kollektivtrafiken från flygplats till de lite större städerna fungerar okej.
Flyger man med lågprisbolag hamnar man oftast på de mindre flygplatserna som ibland ligger några mil från storstäderna, men det brukar gå antingen buss eller tåg däremellan.

Däremot är ju Tyskland ett myller av småbyar och samhällen kors och tvärs. Kollektivtrafiken dit är i många fall ungefär lika bra som de vi har här i Sverige till våra mindre småbyar på landsbygden. Allt från riktigt dåliga (1-2 turer per dag) till helt obefintliga.
Då är det upp till säljarens välvilja att hämta/skjutsa eller taxi som gäller.

Kan tillägga att de gånger jag rest har jag inte lyckats pricka in TT Lines erbjudande. Jag brukar åka med lastbilsfärjorna istället då de, tro det eller ej, oftast är betydligt billigare än TT Line och dessutom håller högre standard alla kategorier.
Betydligt bättre hytter (inte långt från hotellstandard, går inte på något vis att jämföra med TT Lines små stinkande toalettbås till sovhytter) och likadan buffe, men till halva priset mot TT Lines.
Brukar finnas ett begränsat antal platser för personbilar per överfart.

Men biljetter från 800 kronor enkel resa är ju apbilligt. Lite knepiga tider bara för dessa resor. Plus eventuellt tillägg för sovhytt.
Men visst, är man beredd på det och lyckas knipa en sådan biljett, så visst.

Hmm ... Nu blev man ju nästan lite sugen på åka ned.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

jerker67
Addict

#20 Post by jerker67 »

Mr Dezent wrote:Kollektivtrafiken från flygplats till de lite större städerna fungerar okej.
Flyger man med lågprisbolag hamnar man oftast på de mindre flygplatserna som ibland ligger några mil från storstäderna, men det brukar gå antingen buss eller tåg däremellan.

Däremot är ju Tyskland ett myller av småbyar och samhällen kors och tvärs. Kollektivtrafiken dit är i många fall ungefär lika bra som de vi har här i Sverige till våra mindre småbyar på landsbygden. Allt från riktigt dåliga (1-2 turer per dag) till helt obefintliga.
Då är det upp till säljarens välvilja att hämta/skjutsa eller taxi som gäller.

Kan tillägga att de gånger jag rest har jag inte lyckats pricka in TT Lines erbjudande. Jag brukar åka med lastbilsfärjorna istället då de, tro det eller ej, oftast är betydligt billigare än TT Line och dessutom håller högre standard alla kategorier.
Betydligt bättre hytter (inte långt från hotellstandard, går inte på något vis att jämföra med TT Lines små stinkande toalettbås till sovhytter) och likadan buffe, men till halva priset mot TT Lines.
Brukar finnas ett begränsat antal platser för personbilar per överfart.

Men biljetter från 800 kronor enkel resa är ju apbilligt. Lite knepiga tider bara för dessa resor. Plus eventuellt tillägg för sovhytt.
Men visst, är man beredd på det och lyckas knipa en sådan biljett, så visst.

Hmm ... Nu blev man ju nästan lite sugen på åka ned.
de priserna jag hämtat är från befintliga prislistor flyg hotell båt.. med gällande datum som jag skrev..
Audi 100 Avant -94
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#21 Post by Maxx »

jerker67 wrote:man behöver inte ta det så allvarligt.. :#cheers:
Nä, om man inte tycker 7.000–8.000 spänn hit eller dit är så noga så behöver man ju inte fundera så mycket på det. :mrgreen: :#cheers:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

jerker67
Addict

#22 Post by jerker67 »

Maxx wrote:
jerker67 wrote:man behöver inte ta det så allvarligt.. :#cheers:
Nä, om man inte tycker 7.000–8.000 spänn hit eller dit är så noga så behöver man ju inte fundera så mycket på det. :mrgreen: :#cheers:
man har ett eget val.. söker en i Sverige... köper en i nere i Europa gör en billigare resa eller en dyrare..

en kille i Luleå vill ha en 944 modell för att han skall hitta bil till salu får han åka ner till förmodligen Sa Sverige mer utbud dom som finns till salu är inga han vill ha.. bara att bege sig de typ 150 milen hemmåt..

gör europa resan större utbud av bil..på mindre yta... själv skulle jag köpa en 944 i Svedala..
men vill någon gång hämta en bil alt mc nere i europa jag ser det som en tripp samtidigt.. jag vet inte vad de 7-8000 det surras om är..FÖRKLARA GÄRNA
Audi 100 Avant -94

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#23 Post by Maxx »

jerker67 wrote:jag vet inte vad de 7-8000 det surras om är..FÖRKLARA GÄRNA
Det står tydligt förklarat tidigare i tråden. Det är vad det kostar att ta hem en bil från Tyskland och regga den i Sverige ... minst! Sen om man vill se det som att man tar en del av kostnaden på "semesterkontot", gör gärna det om det känns bra men det förändrar inte den faktiska kostnaden.

Det enda jag är ute efter är att om man påstår att det bara kostar ett par tusen att ta hem en bil från utlandet så lurar man den som frågar efter infon. Det är inte så sjyst.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

JohanX
Carrera-Poster
Bilmodell: 944 (968 turbo look)

944or i Tyskland

#24 Post by JohanX »

Nu var det ett tag sen jag importerade från Tyskland men följande gällde iaf då (detta sekel var det).

De gula Tyska skyltarna kan man inte köpa som utlänning i Tyskland. De är till för transit inom landet.
De röda tyska skyltarna är till för transit inom EU fram till destinationslandets gräns (Sveriges gräns i vårt fall). Där ska man lösa svenska interimsskyltar (röd/vita) med försäkring som gäller i Sverige. Det är alltså inte tillåter att fara omkring med de tyska exportskyltarna i Sverige med svenskt körkort.
De svenska importskyltarna och försäkringen är ganska dyra som jag mins det.
Man kan komma runt det om man kan låna en svensk grönskylt med B-märke, den gäller då i Sverige och även genom Danmark. Är säljaren snäll och litar på dig kan han lösa gula skyltar åt dig i så fall. Det funkar ju också om man tar färjan direkt från Tyskland till Sverige.
PCS #11976

Porsche 944 N/A 84 (968 look) banbil
Porsche 944 turbo kommande projektbil
Porsche 944 N/A 85b
VW Caddy Carrera Cup Edition
MB SLK55 AMG
Peugeot 205 Mi16

jerker67
Addict

#25 Post by jerker67 »

Maxx wrote:
jerker67 wrote:jag vet inte vad de 7-8000 det surras om är..FÖRKLARA GÄRNA
Det står tydligt förklarat tidigare i tråden. Det är vad det kostar att ta hem en bil från Tyskland och regga den i Sverige ... minst! Sen om man vill se det som att man tar en del av kostnaden på "semesterkontot", gör gärna det om det känns bra men det förändrar inte den faktiska kostnaden.

Det enda jag är ute efter är att om man påstår att det bara kostar ett par tusen att ta hem en bil från utlandet så lurar man den som frågar efter infon. Det är inte så sjyst.
då är jag med vad som menas ... det blir ingen större vinst eller vinst alls eller tom dyrare för priserna ligger ca som här men om mycket större utbud...

jag försökte bara leta fram Budget alternativ till som någon skev med hyrbilar broavgifter dyra hotell och flyg.. för att hålla kostnaden nere... att man med lite planering kan spara många tusenlappar..på omkostnader..... förutom de man inte alls kommer undan..
Audi 100 Avant -94

Post Reply