Eifelrennen Nurburgring i en 924

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Eifelrennen Nurburgring i en 924

#1 Post by Cédric »

Kul satsning måste jag säga, plats 37 av 177 är riktigt imponerande med tanke på motståndet.

Här är en googleöversatt länk, ursäkta monsterlänken :)

http://translate.google.com/translate?h ... md%3Dimvns" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eifelrennen Nurburgring i en 924

#2 Post by Cédric »

http://www.adac-eifelrennen.de/images/s ... en2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
kolla s66 och framåt.

Många roliga frontmotorbilar representerade, med väldigt goda resultat!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Eifelrennen Nurburgring i en 924

#3 Post by Henka_E »

Gillar bildtexten som man får via länken ovan:

"Thanks to its balanced design, the transaxle driving the Porsche 924 is neutral with minimum slope for lower taxes."

Tror det blivit nåt tok här - får man lägre skatt av att den är balanserad i designen och att transaxeln har väldigt lite sluttning?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eifelrennen Nurburgring i en 924

#4 Post by Cédric »

Haha, jag har dock inte märkt av några lägre skatter pga att jag kör 924, men man kan ju alltid hoppas :)

För att vara lite trist så pejstar jag in tyskspråkigt:
Dank der ausgewogenen Transaxle-Bauweise ist das Fahrverhalten des Porsche 924 neutral mit minimalem Hang zum Untersteuern

Vet någon hur grupp4 reglementet ser ut? Man kan ju undra vad som är tillåtet, 155ponnysar är ju helt okej långloppsmotor. Jag undrar vad man får göra på turbomodellen, finns ju några där i resultatlistan. Kul iaf att det börjas rejsa 924 i historisk rejsing, det blir ju lätt så när många "traditionella" bilar blir hiskeligt dyra.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Eifelrennen Nurburgring i en 924

#5 Post by patand »

Cédric wrote:Haha, jag har dock inte märkt av några lägre skatter pga att jag kör 924, men man kan ju alltid hoppas :)

För att vara lite trist så pejstar jag in tyskspråkigt:
Dank der ausgewogenen Transaxle-Bauweise ist das Fahrverhalten des Porsche 924 neutral mit minimalem Hang zum Untersteuern
Min 924a är iaf skattefri... :D

Fritt Översatt från tyskan: "Tack vare den avvägda transaxel-uppbyggnaden är körkänslan i Porsche 924an netrual med minmal dragning mot understyrning."

Åsso originallänken för de som klarar ut tyskan bättre än den märkliga engelska översättningen:

http://www.motor-klassik.de/rennsport/e ... 85471.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanonkul att det blir mer och mer 924or (transaxelporschar öht) ute på banorna. :#944burn:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Eifelrennen Nurburgring i en 924

#6 Post by Henka_E »

Hur funkar det där egentligen? Står ju att det är 155ps så trimmad är den ju. Den har ju skivor runt om - antar jag, eftersom den har 5-bult. Det nämns ju att den är byggd efter grupp 4 homologation - men vad innebär det där?

Asså jag ligger dåligt till....jag kommer snart shoppa en 924. Kruxet är bara hur tusan man ska lyckas tävla med den utan att det blir tokigt. Ska man köra original blir det för lite motor till vikten - ska man trimma blir det för mycket vikt till motorn. Skit också - synd att den är på 2 liter... 1.8 hade varit bättre, rent klassmässigt.


Och så jäkla tufft att låta den vara beige istället för att fjanta till den med nån fånig bak-å-framvänd-keps lack...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users