924 turbo topp på topplocksverkstan
-
- S-Poster
- Posts: 96
- Joined: 2010-02-05 20:27:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
924 turbo topp på topplocksverkstan
Är det någon från forumet som har lämnat sin topp till Erland Cox.
/Johan
/Johan
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
en topp...



Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
En topp, två gånger. 

Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
-
- S-Poster
- Posts: 96
- Joined: 2010-02-05 20:27:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Eddie Varvstopp wrote:en topp...![]()
Goran wrote:En topp, två gånger.
Men ni har väl inte lämnat 924 Turbo toppar...johan_f wrote:Snart har jag oxå en där

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad tar han för ett jobb på en 924 Turbo topp? Mest nyfiken men har ju också ett par toppar liggandes som kanske skulle gå att använda om de renoverades av ett proffs.gegge wrote:två stycken...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html
Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad. Det som gör Erland lite unik är hans skicklighet i portning och plocka ut det sista ur en topp. Han vänder ofta på resonemanget och plastar igen stora delar av kanalen för att få en mjukare kurva i kanalen. Raceputtar förstår nog problemet om jag säger att 931 kanalen ser ut som Torparkurvan
. 944 kanalen är alldeles för stor.
Jag har en renoverad och putsad port på min bil idag. Det gjorde av Mike Billett som bla byggt Per Eklunds Pikes Peak Saab. Han menar att 12%-15% mer effekt är att förvänta med lite arbete. Då är det i stort sett bara tregraders säte, korta radien och putsning av grader i grytan.
De två toppar som ligger och väntar är dels den som satt Per Hylanders bil. Den portades av Stigs Garage för länge sedan. Jobbet är riktigt snyggt, men toppen är illa medfaren och frågan är om det går att bygga viadre på den. Den andra toppen är maxportad, ingången till kanalen är hela 43mm. De har bytt till ventiler med 8mm skaft. Kanalerna är så mjuka och fina är man nästan börjar gråta, optimerade för en N/A på maxvarv. MEN, de är för stora. Problem är den lilla 40mm insugsventilen, större är inte svårt att få i men den hamnar för nära cylinderväggen vilket är mycket negativt för flödet. Kan man borra upp cylindern till 88-90mm blir det däremot intressant. Avgas flödar lustigt nog FÖR bra. Insuget räcker till rätt bra, långa smala och konade runners är inte fel.
Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad. Det som gör Erland lite unik är hans skicklighet i portning och plocka ut det sista ur en topp. Han vänder ofta på resonemanget och plastar igen stora delar av kanalen för att få en mjukare kurva i kanalen. Raceputtar förstår nog problemet om jag säger att 931 kanalen ser ut som Torparkurvan

Jag har en renoverad och putsad port på min bil idag. Det gjorde av Mike Billett som bla byggt Per Eklunds Pikes Peak Saab. Han menar att 12%-15% mer effekt är att förvänta med lite arbete. Då är det i stort sett bara tregraders säte, korta radien och putsning av grader i grytan.
De två toppar som ligger och väntar är dels den som satt Per Hylanders bil. Den portades av Stigs Garage för länge sedan. Jobbet är riktigt snyggt, men toppen är illa medfaren och frågan är om det går att bygga viadre på den. Den andra toppen är maxportad, ingången till kanalen är hela 43mm. De har bytt till ventiler med 8mm skaft. Kanalerna är så mjuka och fina är man nästan börjar gråta, optimerade för en N/A på maxvarv. MEN, de är för stora. Problem är den lilla 40mm insugsventilen, större är inte svårt att få i men den hamnar för nära cylinderväggen vilket är mycket negativt för flödet. Kan man borra upp cylindern till 88-90mm blir det däremot intressant. Avgas flödar lustigt nog FÖR bra. Insuget räcker till rätt bra, långa smala och konade runners är inte fel.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Njae... mina toppar behöver lite aluminiumjobb. T.ex en smällt oljekanal som behöver lite nytt material. Tror inte vilken mekanisk verkstad som helst grejar det... eller?gegge wrote:Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Till mig sa Erland: -Kan du ha sönder det, kan jag fixa det.patand wrote:Njae... mina toppar behöver lite aluminiumjobb. T.ex en smällt oljekanal som behöver lite nytt material. Tror inte vilken mekanisk verkstad som helst grejar det... eller?gegge wrote:Bara renovera klarar nog vilken klant som helst med en mekanisk verkstad.
Jag tycker att han har väldigt bra priser med.
Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
-
- S-Poster
- Posts: 96
- Joined: 2010-02-05 20:27:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Fasen också, svarade på fel frågapatand wrote:Eddie Varvstopp wrote:en topp...![]()
Men ni har väl inte lämnat 924 Turbo toppar...



Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hehe, det låter bra!Goran wrote:Till mig sa Erland: -Kan du ha sönder det, kan jag fixa det.
Jag tycker att han har väldigt bra priser med.

Någon gång ska jag höra av mig till honom då för att få pris på att fixa till en eller två av mina toppar. Ska han ändock laga den kan han ju samtidigt få optimera den lite.
Har ju ett lååååååångsiktigt mål att bygga en lite roligare motor med modernare insprutning någon gång...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users