maverick wrote:
50% sänkning gäller för trygg-hansa vad jag vet.
Så om man har TH och kör i diket får man 100% (minus självrisk) men om man krockar med ett rådjur får man bara 50%? Låter ju sjukt i så fall.
Nu hänger jag inte med, men när jag krockade för någon månad sen så drog de av 50% på min vanliga självrisk som var 6000.
Efter reduceringen la de på 1000kr eftersom jag var under 25 och körde bilen (doh, det är JAG som äger bilen). Skrivs inte så öppet, men det står mellan raderna.
Jag hade alltså vandalisering/viltdjurs-reducering.
Sjösgärd wrote:
Så om man har TH och kör i diket får man 100% (minus självrisk) men om man krockar med ett rådjur får man bara 50%? Låter ju sjukt i så fall.
Nu hänger jag inte med, men när jag krockade för någon månad sen så drog de av 50% på min vanliga självrisk som var 6000.
Efter reduceringen la de på 1000kr eftersom jag var under 25 och körde bilen (doh, det är JAG som äger bilen). Skrivs inte så öppet, men det står mellan raderna.
Jag hade alltså vandalisering/viltdjurs-reducering.
Jag läste nog lite snabbt och kopplade helt fel.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
maverick wrote:50% sänkning gäller för trygg-hansa vad jag vet.
Jag tror Per menar att man får 50% säkning av självrisken vid djurskada om man tecknar djurskadetillägget i TH... inte att man bara får ut 50% av ersättningen, eller?
Sjösgärd wrote:
Jag tror Per menar att man får 50% säkning av självrisken vid djurskada om man tecknar djurskadetillägget i TH... inte att man bara får ut 50% av ersättningen, eller?
Exakt. Som sagt ...
Sjösgärd wrote:Jag läste nog lite snabbt och kopplade helt fel.
Jag tolkade det först (och felaktigt) som att Per menade att ersättningen halverades vid krock med vilt, vilket ju vore rätt märkligt om det var så.
Sjösgärd wrote:Däremot så har [Trygg-Hansa], som många andra bolag, en tilläggsförsäkring som sänker eller eliminerar självrisken på vagnskadedelen med 3000 kr.
Per hade 6000 kr i självrisk = 3000 kr att betala. Hade han haft 4500 kr i självrisk hade det blivit 1500 kr att betala. 3000 kr i självrisk, 0 kr att betala. Bortsett från de 1000 kr han fick betala på grund av sin ålder.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«