Porsche planerade en rak 6a i 944S2.

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Freddan wrote: Varför är det sååå stor skillnad i motorljudet på en volvo 5:a och en volvo 6:a?????
[Pehr Spekulerar]Förmodligen för att vevaxeln är annorlunda och kanske även tändningsföljden.[/Pehr Spekulerar]

Tat lungt Freddan, vi bara kivar lite med dig. Jag har ju faktiskt kört snabbt med dig!! :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:
Freddan wrote: Varför är det sååå stor skillnad i motorljudet på en volvo 5:a och en volvo 6:a?????
[Pehr Spekulerar]Förmodligen för att vevaxeln är annorlunda och kanske även tändningsföljden.[/Pehr Spekulerar]
Har jag fel när jag säger att det skiljer i antal cylindrar också? ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#18 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Pehr Johnsson wrote: [Pehr Spekulerar]Förmodligen för att vevaxeln är annorlunda och kanske även tändningsföljden.[/Pehr Spekulerar]
Har jag fel när jag säger att det skiljer i antal cylindrar också? ;)
Va bra att du påpekar detta. Både jag och Fredrik trodde ju att det handlade om antalet växlar på växellådan..... :roll:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#19 Post by Cédric »

850in låter ju väldigt mycket på ett väldigt karakteristiskt sätt. I senare vsjuttisar och dylikt så låter det ju som om det lika gärna kunde sitta en fyra i. Dom har ju dämpat bort insug/avgasljud på dom frekvenser som gjorde det hela till nånting speciellt. Sen blev motorn lika trist som vilken annan motor som helst..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Va bra att du påpekar detta. Både jag och Fredrik trodde ju att det handlade om antalet växlar på växellådan..... :roll:
Hehe... men tror ni inte att det är där som största skillanden i ljud ligger då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

Det går ju inte bara att såga av en cylinder och vips så har man en femma!!


[Pehr Fortsätter att spekulera] (rätta mig gärna om jag tänkter galet)

En fyrtaktare snurrar två varv för att fullfölja en hel cykel.

Detta innebär att en rak 4:a har vevtapparna vid 0´ 180´ 360´ 540´ (2 kolvar går alltid parallellt)
Detta innebär att en rak 5:a har vevtapparna vid 0´ 144´ 288´ 432´ 576´
Detta innebär att en rak 6:a har vevtapparna vid 0´ 120´ 240´ 360´ 480´ 600´ (2 kolvar går alltid parallellt)

Detta i samband med annan tändföljd gör att ljudet blir annorlunda inte bara en sjättedel mindre.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Det går ju inte bara att såga av en cylinder och vips så har man en femma!!

Detta i samband med annan tändföljd gör att ljudet blir annorlunda inte bara en sjättedel mindre.
Sant sant, men nog innebär en cylinder mindre en förändring även i ljudet. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#23 Post by gegge »

Är det inte komiskt att Volvos dieselfemma är från Audi, som är en konverterad bensinmotor som är en förlängd 924 motor!

Blev duktigt förvånad då jag läste att Volvos fått hjälp, men då behöver jag inte skämmas över att få gåshud varje gång en gammal 850 gasar förbi. (Trist att Porsche inte pushade Volvo att klämma ut mer hk ur T6 motorn och att man inte kunde få den Indigo 2000)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users