850in låter ju väldigt mycket på ett väldigt karakteristiskt sätt. I senare vsjuttisar och dylikt så låter det ju som om det lika gärna kunde sitta en fyra i. Dom har ju dämpat bort insug/avgasljud på dom frekvenser som gjorde det hela till nånting speciellt. Sen blev motorn lika trist som vilken annan motor som helst..
Det går ju inte bara att såga av en cylinder och vips så har man en femma!!
[Pehr Fortsätter att spekulera] (rätta mig gärna om jag tänkter galet)
En fyrtaktare snurrar två varv för att fullfölja en hel cykel.
Detta innebär att en rak 4:a har vevtapparna vid 0´ 180´ 360´ 540´ (2 kolvar går alltid parallellt)
Detta innebär att en rak 5:a har vevtapparna vid 0´ 144´ 288´ 432´ 576´
Detta innebär att en rak 6:a har vevtapparna vid 0´ 120´ 240´ 360´ 480´ 600´ (2 kolvar går alltid parallellt)
Detta i samband med annan tändföljd gör att ljudet blir annorlunda inte bara en sjättedel mindre.
Är det inte komiskt att Volvos dieselfemma är från Audi, som är en konverterad bensinmotor som är en förlängd 924 motor!
Blev duktigt förvånad då jag läste att Volvos fått hjälp, men då behöver jag inte skämmas över att få gåshud varje gång en gammal 850 gasar förbi. (Trist att Porsche inte pushade Volvo att klämma ut mer hk ur T6 motorn och att man inte kunde få den Indigo 2000)
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche