underbart, en 944 med 924 motor!

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Maxx »

xanlar wrote:
claves wrote:Jag är med er.. men ni missar poängen!

Tänk er fördelarna med en 944 kaross och inredning.. man har lyxen och vikten.
Men i sin tur så har man ett gjutjärnsmotor som är undermotoriserad för vikten men säkert sjukt tillförlitlig.

Så hade det nu varit så att någon hade gjort det åt det hållet som jag syfter på, 944 och stoppat in en 924 motor så hade jag tyckt det var lite ballt...

Det var så annonsen var formulerad...

/C
Varför skulle 924 motorn vara hållbarare än 944:an?
924:ans är ju en uppskrämd ltv motor medan 944:ans är byggd för sin effekt rätt igenom och med lite ombyggnad pallar över 300hk.

Kanske är något kännt fakta jag missat?
"LT-motorn" höll för 375 hk under 24h på Le Mans.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#17 Post by Sahlle_9xx »

Gjutjärnsmotorn i 924 har färre rörliga delar & liknar mer en B20 med överliggande kam än 944:ans alumotor med balansaxlar mm. Skulle tro att 944:ans motor pallar hårdkörning bäst medans 924:ans verkar kunna gå hur långt som helst..
Porschelös :-(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#18 Post by Cédric »

Hårdare å hårdare, 944ans motor verkar ju vara kinkig med vevlager, iaf ett utav dom. Har 944 hydrauliska tryckare ?

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#19 Post by Sahlle_9xx »

Är det bara min som tappar oljetryck vid extremt hård körning (skett en gång vid race mot mondeo, som jag f.ö vann=)
Syftade på det, annars kanske 24-motorn även tål stryk minst lika bra?
Tror 944 har hydrauliska.
Porschelös :-(

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Ju varmare oljan är ju lägre tryck blir det iom att oljan blir tunnare.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#21 Post by Sahlle_9xx »

Men min oljelampa började lysa trots 4-6000rpm, körning rakt fram..
Det var även då min grenrörsbult small av vilket är anledningen till att det inte blev något porschåkande denna sommar =(
Hade som alltid bra olja i. Skumt. Många kör ju 924 på bana så det kanske bara är min bil som lider av detta..
Porschelös :-(

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by Cédric »

Nånting är ju fel i så fall, speciellt om det händer vid acc. Verkligen dåligt om lampan stämmer..

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Posts: 337
Joined: 2004-04-28 21:49:06
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej
Location: Skövde
Contact:

#23 Post by Sahlle_9xx »

Well, förmodligen kommer bilen aldrig få gå så hårt igen, den tar i stort sett ingen olja & går friskt så jag får väl ta för givet att det är givaren som e lite överkänslig.
Förresten, 924 med 944-motor heter 924S, vad ska man kalla 944 med 924-motor?
Porschelös :-(

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#24 Post by claves »

934?

/S
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Maxx »

claves wrote:934?

/S
Häda inte! :shock:



:wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#26 Post by Pehr Johnsson »

Sjösgärd wrote:
claves wrote:934?

/S
Häda inte! :shock:



:wink:
Håller med!!!!

Det finns redan ett passande nummer för en annan bastard. 942!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#27 Post by claves »

sorry.. tänkte inte till där...

Porsche 934 var en racingvariant av den berömda Porsche 930 (911 Turbo) som var förberedd för FIA grupp 4 reglerna i likhet med Porsche 935 som var byggd för grupp 5 reglerna.

934an introducerades inför 1976 års säsong och tillverkades i ca 400 exemplar fram till 1977. Toine Hezemans tog bilen till seger i "European GT Championship" medan amerikanen George Follmer blev mästaren i amerikanska "Trans-Am". Bilen fortsatte att vinna lopp ända in på slutet av 70-talet.

934an såväl som 935an rejsade i DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft)iklädda den numer klassiska rejsingskruden "Jaegermeister".

934an har en toppfart på ca 300km/h och accelererar 0-60mph på 3.9 sekunder. Bilen var en av de sista modellerna som hade 911ans alla klassiska designelement. Dock med undantaget från en del chassidelar som var hämtade från Porsche 930 för att inkludera skärmbräddare, dörrar, motorhuv samt bagagelucka.

Bilen kunde fås i "vanlig trim" eller "racing trim" (även kallad grupp 4 trim).

I den vanliga "trimmen" eller setupen så vägde bilen 1090kg och hade en effekt på 480hk med sin 3L motor. 1977 så modifierades motorn och effekten steg till 550hk. Bilen hade elektriska fönsterhissar och dörrsidor. I rejsingsetupen så vägde bilen 30kg mer för att vara kompatibel med kraven som ställdes i "FIA grupp 4".

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_934

Porsche 942, även The stretched 928, unik 928 som tillverkades till Ferry Porsches 75-årsdag år 1984. Bilen hade förlängts och utrustats med fyra rymliga säten. Framlyktorna var också unika. Denna version har gett inspirationen till en del ombyggnationer av befintliga bilar.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Porsche_942
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users